| کد خبر: 267936 |

دورخیز منطقه آزاد مازندران برای توسعه گردشگری

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای مازندران پس از چند مرحله رفت و برگشت به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شد و حالا امکان برخورداری از مزایای منطقه آزاد تجاری در سه نقطه ساحلی به مساحت مجموع یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار فراهم شده است تا این استان از این مزیت برای توسعه گردشگری برخوردار شود.

تین نیوز

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری سه لکه ای مازندران پس از چند مرحله رفت و برگشت به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شد و حالا امکان برخورداری از مزایای منطقه آزاد تجاری در سه نقطه ساحلی به مساحت مجموع یک هزار و ۶۰۵ هکتار فراهم شده است تا این استان از این مزیت برای توسعه گردشگری برخوردار شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری سه لکه ای مازندران پس از چند سال کش و قوس به صورت رسمی اعلام شد. طرحی که پیگیری های زیادی برای تحقق آن توسط نمایندگان و مسئولان استان در سال های اخیر انجام شد و در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است.

هرچند از نگاه برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی با توجه به پیشینه نه چندان موفق مناطق آزاد تجاری کشور در سه دهه ای که از آغاز فعالیت شان می گذرد، ایجاد منطقه آزاد تجاری در استانی مانند مازندران که فرآیند صنعتی شدن در آن همواره روی ریلی لرزان طی شد ممکن است پیامدهای منفی متعددی هم داشته باشد، اما در هر حال دست کم روی کاغذ و بر اساس ضوابط و مقررات، منطقه آزاد تجاری می تواند فرصت های اقتصادی مناسبی را برای افزایش سرمایه گذاری در سرزمین میزبان ایجاد کند.

در جامعه بومی مازندران این باور وجود دارد که با تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران امکان بهره مندی از همه مزایای آن برای ساکنان سراسر استان فراهم می شود، اشتباه است. طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه ای یا سه نقطه ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیئت دولت پیشنهاد شد و به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می شود و مجموعا یک هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده های بندری ندارد.

بنا به اظهار نظر مسوولان ارشد مازندران تصویب این طرح به تقویت روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر دارد می تواند فرصت های اقتصادی جدید و ارزشمندی را برای مازندران ایجاد کند و به ارتقاء جایگاه این استان در اقتصاد منطقه بینجامد.

استاندار مازندران نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ارتباط با کشورهای حوزه CIS، یکی از بسترهای مهمی که می توانست به ارتقاءِ فعالیت های تجاری و اقتصادی با این کشورها کمک کند ایجاد منطقه آزاد بود که دولت محترم با پیگیری های متعدد این اقدام را انجام داد.

وی ادامه داد: پیگیری های زیادی انجام شد که بتوانیم در سه نقطه مهم مازندران فرصت بهره گیری از مزایای مناطق آزاد تجاری را داشته باشیم و با همکاری مجمع نمایندگان استان در نهایت این طرح به تصویب رسید. البته مراحل مختلفی داشت و در شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت بحث های جدی روی این موضوع انجام شد. در نهایت با رفع ایراداتی که شورای نگهبان از طرح گرفت خوشبختانه منطقه آزاد تجاری مازندران در شورای نگهبان تصویب شد.

 

با تصویب منطقه آزاد تجاری در مازندران بسیاری از ارگان ها و نهادها در حال خوشه چینی از این ظرفیت برای ارتقای جایگاه حوزه کاری خود هستند که گردشگری و صنایع دستی از جمله این بخش ها است.

در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به محصولات صنایع دستی استان که قابلیت صادرات دارد، اشاره کرد و گفت که سرامیک، محصولات چوبی و نساجی از جمله این کالاها هستند.

حسین ایزدی افزود: با توجه به ظرفیت بسیار خوب مناطق آزاد برای توسعه این بخش از صنعت گردشگری استان، معافیت از تعرفه های مالیاتی ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات صنایع دستی مازندران محسوب می شود.

وی با اشاربه صادرات ۴.۵ میلیون دلاری محصولات صنایع دستی استان مازندران در سال جاری اظهار داشت: با توجه به دغدغه تولیدکنندگان در زمینه صادرات و فروش محصولات می بایست یک شرکت هلدینگ برای حمایت تولیدکنندگان صنایع دستی در استان فعال و در این عرصه وارد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ادامه داد: در منطقه آزاد تجاری با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی می توانیم در خصوص صادرات و فروش تولیدات صنایع دستی برنامه های خوبی داشته باشیم.

وی به برگزاری جشنواره فرهنگی گردشگری مشترک در منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: با خدمات دریا محور می توان گردشگری را توسعه داد و از ظرفیت های آن در استان استفاده کرد.

ایزدی با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار تاسیسات گردشگری و حضور میلیونی مسافر در مازندران گفت: چند منطقه در مازندران به عنوان منطقه آزاد تعرف شده که باید برای سرمایه گذاری در سواحل برنامه ریزی های مطلوب صورت گیرد.

وی با برشمردن ظرفیت تاریخی از جمله ۲ هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، چهار پایگاه میراث ملی و جهانی عباس آباد بهشهر، فرح آباد، اسپهبد خورشید، و یوش ادامه داد: در ماههای اخیر پایگاه میراث ملی راه آهن در ایستگاه راه آهن ساری راه اندازی شد و در همین راستا به دنبال جهانی کردن پایگاه اسپهبد خورشید، ایجاد پایگاه میراث جهانی جنگل های هیرکانی در غرب استان و باغ سه هکتاری رامسر هستیم.

ایزدی به ۶ شهر دارای بافت تاریخی ساری، آمل، قائم شهر، بابل، آلاشت و بابلسر اشاره کرد و گفت: بزودی بافت تاریخی سه شهر دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وی یکی از بخش های فعال صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان عنوان کرد و به قدمت بالای صنایع دستی مازندران طبق کاوش ها و حفاری های باستان شناسی در زمینه سفال و نساجی سنتی اشاره کرد و اظهارکرد:هفت هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در استان شناسایی و در سامانه مجوز ثبت شده است.

ایزدی از دریافت حدود ۱۳۰ مهر اصالت ملی و ۱۳ مهر اصالت بین المللی تولیدات صنایع دستی هنرمندان مازندران به عنوان دیگر ظرفیت های موجود استان در عرصه تاریخی و هنری نام برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.