| کد خبر: 267743 |

دلیل عدم اجرای لایروبی بندر نوشهر با توجه به صدور مجوز از ابتدای سال 1402

مجوز لایروبی آبراه بندر نوشهر مشروط به دپو رسوبات در خشکی می باشد، اما مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی قصد تخلیه رسوبات در نزدیکی بندر را دارند.

تین نیوز

مجوز لایروبی آبراه بندر نوشهر مشروط به دپو رسوبات در خشکی می باشد، اما مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی قصد تخلیه رسوبات در نزدیکی بندر را دارند.

​به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گفتمان دریا، دهانه آبراه مسیر ورودی و خروجی کشتی های باری به منظور پهلوگیری برای تخلیه و بارگیری کالا در حوضچه بندر نوشهر به علت پسروی آب دریای خزر از دهه ۷۰ تاکنون طبق گزارش های منابع رسمی از ۱۳۴ متر به ۱۸ متر رسیده به طوری که این وضعیت روند بارگیری و تخلیه کالای ناوگان حمل و نقل دریایی را تحت تاثیر قرار داده و امروز مساله ساز شده است.

مسوولان به ویژه فرماندار نوشهر هم پیش از این بارها در جلسه شورای اداری توصیه و تاکید داشته که با تداوم روند پسروی آب دریای خزر و لایروبی نشدن به موقع دهانه آبراه حوضچه بندر، هر گونه وقفه در این زمینه می تواند زمینه ساز تعطیلی این پایگاه اقتصادی در غرب مازندران باشد.

برابر آمار دست کم هزار نفر به طور مستقیم و بیش از سه هزار نفر هم غیر مستقیم در بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مشغول فعالیت هستند.

طی سه روز گذشته نیز تعداد ۱۵ فروند کشتی باری به خاطر چالش عدم لایروبی بموقع آبراه منتهی به حوضچه بندر نوشهر حوالی این بندر لنگر انداخته و مدت چند شبانه روز در انتظار تخلیه و بارگیری کالا هستند که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران - نوشهر روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از علت های معطلی این کشتی ها را تاخیر در انجام عملیات لایروبی به خاطر محدودیت زیست محیطی اعلام کرد.

علی اکبر یداللهی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران نامه استعلام لایروبی را در اسفند ماه سال گذشته برای دریافت مجوز زیست محیطی به این نهاد فرستاده بود منتهی پس از اعزام کارشناسان مربوط و بررسی وضعیت موجود، مجوز اجرای این طرح در فروردین ماه امسال که منوط به رعایت پروتکل های زیست محیطی بود صادر شد.

وی اظهار کرد: آنچه در پاسخ به این استعلام به آن اشاره شده این است که دپوی گل و لای و رسوبات حاصل از لایروبی آبراه منتهی به حوضچه بندر نوشهر باید به نقطه ای خارج از دریا به مقدار ۱۰۰ هزار متر مکعب انتقال شود و درصورتی اگر این فضا پاسخگو نبوده در گام های بعدی مجوز مقدار ۵۰۰ هزار متر مکعب بابت این موضوع داده شود و هیچ محدودیت زیست محیطی نخواهد داشت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: هفته پیش هم به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بازدید از فضای مدنظر برای دپوی "گل و لای" حاصل از لایروبی حوضچه بندر نوشهر انجام گرفت و این فضا گنجایش دپوی مقدار ۱۰۰ هزار متر مکعب را دارد و اگر انجام گیرد عرض آبراه به حد استاندارد رسیده و مشکل حل می شود منتهی نظر مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی بر این بوده که این رسوبات را در نزدیکی بندر تخلیه کنند که چنین اقدامی مغایر با پروتکل های زیست محیطی بوده است.

یدالهی با اشاره به آنکه جابه جایی رسوبات حاصل از لایروبی از مکانی به مکان دیگر دریا تاکنون انجام نگرفته و نیاز به بررسی و ارزیابی های زیست محیطی بیشتر است، ادامه داد: بنابراین چنین مجوزی به این اداره کل داده نمی شود فقط می توانند این رسوبات را در خشکی دپو کنند.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

بندر نوشهر بزرگترین پایگاه اقتصادی استان مازندران و کشور بوده که به تاکید کارشناسان دغدغه آبراه ورودی کشتی ها به این بندر باید با حمایت بیشتر مسوولان امر هرچه زودتر برطرف شود.

دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه دریای خزر منجر به رشد ۶۴ درصدی ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار استان مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

ظرفیت دریایی در بنادر شمالی بالای ۳۰ میلیون تن در سال است که به گفته مسوولان امر در سال جاری مقدار تجارت با کشورهای حاشیه دریای در مقایسه سال گذشته افزایش رشد خوبی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.