| کد خبر: 32815 |

وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی، پیاده سازی معماری ایرانی - اسلامی است

تین نیوز | نماینده ناظر مجلس هشتم در شورای عالی شهرسازی با انتقاد از وضعیت معماری ایرانی- اسلامی، تاکید کرد: در کارگروهی که در شورای عالی شهرسازی تشکیل شده است، باید کیفیت و شاخص‌های معماری ایرانی- اسلامی مشخص شود تا بتوان وضعیت شهرها را در این زمینه ارزیابی کنیم.
 
علی اکبر اولیا در تشریح شاخص‌های معماری ایرانی-اسلامی گفت: در شورای عالی شهرسازی، کارگروهی برای اعمال معماری ایرانی- اسلامی در شهرسازی و ساخت و ساز تشکیل شده است که باید اهداف و چارچوب‌های این معماری را تدوین کنند.
 
وی ادامه داد: البته اصل قضیه معماری ایرانی- اسلامی، تدوین  سیاست‌های اسلامی در شهرسازی است تا ساکنان شهرها و روستای ایران، با الگوی‌های اسلامی و ایرانی در ساخت و سازها آشنا شوند.
 
نماینده سابق یزد و صدوق با اشاره به قدمت اسلامی و سلیقه ایرانی در معماری و ساخت و ساز، تاکید کرد:  سلیقه درخشان اسلامی قدمتی 1400 ساله دارد و باید در دانش معماری ایرانی تدوین شود. در کشور آثار باستانی درخشانی داریم که به آنها افتخار می‌کنیم. بنابراین لازم می‌دانم نکات معماری و سلیقه اسلامی آن در دانش معماری کشور آورده شود.
 
به گفته اولیا در کارگروه شورای عالی شهرسازی تصویب شده بود که معماری ایرانی-اسلامی در واحد‌های درسی دانشگاه‌ها، در رشته‌های معماری، شهرسازی و عمران آورده شود.
 
وی افزود: باید سلیقه ایرانی- اسلامی در فرهنگ عمومی دیده شود. این معماری ظرفیت آن را دارد که روی آن کار شود تا هم در بین مردم جا بیافتاد و هم شاخص‌های مطلوب آن تدوین شود.
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی، پیاده سازی معماری ایرانی- اسلامی در شهرسازی عنوان کرد و گفت:معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، باید از ایده‌های اندیشمندان معماری که تعدادشان کم نیست، استفاده کند. این معاونت باید ارزش‌ها و نکات مورد تاکید اندیشمندان معماری را جمع‌آوری و به صورت منسجم ارائه کند.
 
اولیا به اقدامات اخیر در زمینه معماری ایرانی-اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر، کارهای موثری در دانشکده‌های معماری انجام شده است و دانشجویان با فرهنگ ایران باستان و معماری اسلامی آشنا شده ‌اند. باید به آموزش دانشجو در این زمینه توجه بیشتری شود تا دیدگاه دانشجویان به سبک و سیاق معماری ایرانی-اسلامی نزدیک شود.
 
نماینده ناظر مجلس هشتم در شورای عالی شهرسازی، اظهار داشت: با پرورش داشنجویان با دیدگاه معماری ایرانی- اسلامی، هویت اصیل ایرانی مجدد رونق خواهد یافت. البته باید شاخص‌های سنجش معماری ایرانی-اسلامی  تدوین شود تا بتوان ارزیابی کرد چه شهری به اهداف نزدیک شده است و چه اقداماتی باید در زمینه پیشرفت این نوع معماری انجام داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.