| کد خبر: 158555 |

جایزه تهران به فعالان برتر حوزه تهران پژوهی تعلق گرفت

در مراسم «جایزه تهران» که عصر دیروز در مکان سالن فردوسی خانه اندیشمندان برگزار شد، از فعالان حوزه های مختلف تهران پژوهی تقدیر شد.

تین نیوز
در مراسم «جایزه تهران» که عصر دیروز در مکان سالن فردوسی خانه اندیشمندان برگزار شد، از فعالان حوزه های مختلف تهران پژوهی تقدیر شد.

به گزارش شهرنوشت، این مراسم با حضور جمعی از فعالان، اساتید و پیشکسوتان در سالن فردوسی خانه اندیشمندان واقع در خیابان ورشو برگزار شد و سهیل محمودی، شاعر،اجرای مراسم را بر عهده داشت.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران به  عنوان نخستین سخنران این مراسم به توضیح تاریخ و وضعیت آب در تهران پرداخت و با ذکر این نکته که تهران صدها چاه آب عمیق دارد، گفت: با وجود این تعداد چاه آب عمیق متاسفانه هیچ دستگاه و امکاناتی نداریم که با کمک آن بتوانیم مقدار آبی را که از این چاه ها برداشت می شود را محاسبه کنیم.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: منابع آبی تهران تهدید می شوند و این یکی از دلایل سقوط تهران از یک منطقه خوش آب و هوا به یک شهر آلوده است. وضعیت آب تهران از لحاظ کمی و کیفی و سلامت و بسیاری لحاظ دیگر در معرض خطر است.

در ادامه این مراسم ناصر تکمیل همایون جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار، و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از گذشته تهران و نوستالژی هایش برای قشر فرهنگی صحبت کرد.

پس از سخنرانی همایون، فیلمی درباره «فتوگرافی تهامی»، مغازه عکاسی ای که از سال ۱۳۰۷ شمسی فعال است و تا به حال پذیرای هزاران توریست و گردشگر داخلی و خارجی بوده برای حاضرین پخش شد. عکاسی تهامی در این فیلم به عنوان بخشی از تاریخ دیداری تهران معرفی شد.

پس از پخش این فیلم و قرائت بیانیه هیئت داوران جایزه تهران، و در نوبت اعلام برگزیدگان، جوایز توسط استادانی چون عبدالله انوار جایزه و لوح تقدیر برگزیدگان بدین شرح اهدا شد:

لوح تقدیر و جایزه به پاس پیشکسوتی و پژوهش و مطالعه درباره قنات تهران به جواد صفی نژاد نویسنده کتاب نظامهای آبیاری سنتی ایران تعلق گرفت.

احمد مسجدجامعی دومین جایزه را به پاس سالها حضور در عرصه شناخت تهران و بنیانگذاز تهران گردی دریافت کرد.

لوح تقدیر و جایزه تهران به پاس سالها خدمت به پیشکسوت محیط زیست و قدیمی ترین میراب تهران محمد عشوری تقدیم شد. کسی که درختان قدیمی دانشگاه تهران را کاشته بود و دهه ها پیش در زیباسازی خیابان ولیعصر و میراب داری کن نقش بسزایی داشت.

از محمود منیعی به پاس یک عمر فعالیت در زمینه تهرانشناسی و معرفی جاذبه های گردشگری تهران تقدیر شد.

حسین تکمیل همایون تهران پژوه و مسئول گنجینه کتاب تهران لوح تقدیر و جایزه ای دریافت کرد.

شقایق هورشید و احمد چالچی مولفان پایان نامه برتر با موضوع باستان شناسی شهری تهران (کاوش میدان ارگ) برگزیدگان بعدی بودند که مشترکا لوح تقدیر و جایزه تهران را دریافت کردند. 

پس از این دو محقق، مهرنوش دشمن زیاری برای نگارش کتاب تطبیق آثار دیواری دو دهه ۶۰ و ۷۰ جایزه و لوح تقدیر گرفت. از گلاره مرادی نیز برای پژوهش درباره روزنامه شکوفه دومین جریده تهران در حوزه زنان تقدیر شد.

جایزه بعدی از آن مسعود کیمیایی بود تا برای یک عمر فعالیت در عرصه کارگردانی و خلق لحظه های ارزشمند در معرفی تهران مورد بزرگداشت قرار گیرد که به دلیل کسالت جسمی توان حضور در مراسم را نداشت و شادمهر راستین منتقد و معمار پیام او به جایزه داستان شهر را قرائت و جایزه او را دریافت کرد.

حسین کیانی به خاطر سالها فعالیت در عرصه تئاتر با محوریت تهران، معصومه آقامیری برای خبرنگاری در حوزه تهران و جواد گلزار برای فعالیت در حوزه عکاسی نیز از دیگر دریافت کنندگان این جایزه بودند.

در بخش ویژه جشنواره که مربوط به دو حادثه پلاسکو و حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی بود، از مژگان انصاری خبرنگار، محمدحسن فردوسی زاده مستندساز، علی تقوی عکاس و ساتیار امامی، عکاس تجلیل شد.

این مراسم با پخش فیلمی کوتاه به پاسداشت تلاش های مسعود کیمیایی به پایان رسید.

منبع: شهرنوشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.