| کد خبر: 140424 |

مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران:

جزییاتی راجع به طرح ترافیک موتورسواران

قنبرنژاد راجع به هزینه طرح ترافیک موتورسواران می‌گوید: عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که قرار است دارندگان موتورسیکلت‌ها پرداخت کنند کمتر از روزانه 800 تومان است و قرار نیست که موتورسواران بهای زیادی را بپردازند.

تین نیوز

قنبرنژاد راجع به هزینه طرح ترافیک موتورسواران می‌گوید: عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که قرار است دارندگان موتورسیکلت‌ها پرداخت کنند کمتر از روزانه 800 تومان است و قرار نیست که موتورسواران بهای زیادی را بپردازند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس ، سال گذشته بود که کمیسیون عمران شورای شهر تهران از تایید و آماده شدن لایحه الزام صدور مجوز برای تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت که با توجه به حجم آلایندگی موتورسیکلت‌ها محدودیت‌هایی برای تردد آن‌ها ایجاد خواهد شد. بر این اساس قرار بود تعرفه صدور مجوز طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌های انژکتوری 10 درصد و موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز 20 درصد مبلغ تعیین‌شده برای صدور مجوز هر دستگاه خودرو در سال 96 باشد.

اما بررسی این لایحه در صحن شورای شهر بی‌حاشیه نبود، به طوری که به اعتقاد برخی از اعضای شورای شهر این تصمیم نمی‌تواند دردی از موضوع آلودگی هوا و ترافیک تهران حل کند. یکی از دلایل آن‌ها برای این مخالفت این بود که اغلب کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند از اقشار ضعیف جامعه هستند که موتورسیکلت وسیله کار و امرار معاش آنهاست و نمی‌توان با این کار آن‌ها را تحت فشار گذاشت.

از طرف دیگر این اعمال محدودیت برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارساز نیست و باید جلوی تولید و شماره‌گذاری آن‌ها گرفته شود و با ارائه تسهیلات زمینه خرید موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری برای افراد فراهم شود.

موضوعی که اگرچه مدتی توسط کمیته محیط زیست شورای شهر تهران پیگیری شد، به دلایل مختلف اجرایی نشد و این کمیته تنها توانست جلوی شماره‌گذاری‌های جدید را بگیرد.

تا اینکه چند روز پیش مصطفی قنبرنژاد، مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران از آغاز ثبت‌نام طرح ترافیک موتورسواران از اول مرداد ماه خبر داد و از موتورسواران خواست با مراجعه به سایت motorcycle1396.tehran.ir نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند. خبری که موجب نگرانی بسیاری از موتورسواران شد. زیرا که به عقیده آن‌ها حالا باید متحمل هزینه‌ای برای تردد در شهر شوند.

قنبرنژاد در رابطه با این طرح به «فردا» می‌گوید: هدف اصلی طرح ترافیک موتورسواران حل معضل ترافیک و بعد از آن آلودگی هوا می‌باشد. بر اساس مطالعاتی که تا امروز انجام شده هر یک موتور کاربراتوری برابر با 8 پراید کاربراتوری ایجاد آلودگی هوا می‌کند. در زمان‌های اضطرار که کمیته اضطرار تشکیل می‌شود و شهردار و پلیس راهور را موظف می‌کند که طرح ترافیک خودرو را از درب منزل اجرا کنند، هیچ کنترلی روی موتورهایی که در این روز‌ها تردد می‌کنند وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی موتورسواران و افرادی که موتورهای کاربراتوری دارند باید برای تهیه معاینه فنی اقدام کنند. زیرا که در حال حاضر کنترلی بر روی موتورسواران نیست و هر موتورسواری که بخواهد برای گرفتن معاینه فنی اقدام می‌کند و هر کسی که نخواهد اقدام نمی‌کند.

مصطفی قنبرنژاد در واکنش به اینکه باور عموم مردم این است که طرح ترافیک موتور برای درآمدزایی مطرح شده است، می‌گوید: بحث ساماندهی موتورسواران برای ورود به طرح ترافیک هیچ ربطی به درآمدزایی ندارد. این طرح با اهداف دیگری اجرا می‌شود؛ اول آنکه برای کنترل موتورسیکلت‌هایی است که معاینه فنی ندارند. دوم آنکه موتورهایی که به سن فرسودگی رسیده و آلودگی هوای بیشتری را ایجاد می‌کند. سوم موتورهایی که پلاک تهران دارند و وارد این محدوده می‌شوند. در واقع هدف اصلی ساماندهی موتورسیکلت‌ها کنترل آلودگی هواست. زیرا که تاثیر موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا بسیار بالاست و تا حدود 25 درصد آلودگی کلان شهر‌ها به خصوص تهران مربوط به این وسیله نقلیه می‌باشد. از طرفی باید گفت که هم سلامتی راکب موتور و هم خانواده‌های آن‌ها در اثر این آلودگی هوا و اثرات زیست محیطی آن در خطر است.

مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران اظهار می‌دارد: مدیریت شهری به دنبال آن است که با توجه به شرایط جغرافیایی تهران آن عواملی که تولید آلودگی می‌کنند را با پارامترهای زیست محیطی به حداقل برساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است موتورسواران هزینه‌ای را پرداخت کنند؟ می‌گوید: در شهر مترو و اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی با حداقل قیمت در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است. اما کسی که بخواهد با وسیله نقلیه شخصی، خودرو یا موتورسیکلت در شهر تردد کند باید هزینه و بهای آن را بپردازد. دارندگان وسایل نقلیه شخصی عارضه‌ای را به شهر و محیط زیست وارد می‌کند و باید عوارض آن را هم پرداخت کنند. این در حالی است که موتورهای برقی به دلیل اینکه هیچ عارضه زیست محیطی را وارد نمی‌کند، نیازی به تهیه طرح ترافیک ندارد. البته دارندگان این موتورهای برقی لازم است که حتما تا 15 مرداد در سامانه ثبت نام کنند، اما نیازی نیست که پولی بابت طرح ترافیک بپردازند. درست مانند خودروهای برقی که هیچ عوارضی پرداخت نمی‌کنند و معاف از پرداخت هزینه برای ورود به محدوده طرح ترافیک هستند.

قنبرنژاد راجع به هزینه طرح ترافیک موتورسواران می‌گوید: عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که قرار است دارندگان موتورسیکلت‌ها پرداخت کنند کمتر از روزانه 800 تومان است و قرار نیست که موتورسواران بهای زیادی را بپردازند. باید گفت که این طرح فقط بحث زیست محیطی و ترافیکی دارد. موتورسوار در این طرح باید معاینه فنی بگیرد و موتورش به سن فرسودگی نرسیده باشد.

مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران می‌گوید: تا امروز 11 هزار و 400 موتورسیکلت در سامانه طرح ترافیک موتور ثبت نام کرده اند.

مصطفی قنبرنژاد در پاسخ به محدوده تعیین شده برای طرح ترافیک موتورسواران اظهار می‌دارد: محدوده‌های طرح ترافیک را شورای ترافیک شهر تعیین می‌کند و همان محدوده‌ای است که برای خودرو‌ها تعیین شده است.

او در رابطه با زمان اجرایی شدن این طرح به خبرنگار ما می‌گوید: طرح برای نیمه دوم سال جاری اجرا می‌شود و به این ترتیب عوارضی که توسط شورای شهر به تصویب رسیده و تاییده فرمانداری تهران را دارد نیز باید پرداخت شود.

قنبرنژاد در پایان تاکید می‌کند: عوامل بازدارنده بسیاری برای مقابله با متخلفان وجود دارد مانند دوربین‌های طرح ترافیک که تخلفات را ثبت می‌کند. عوامل اجرایی نیز وقتی طرحی توسط شورای شهر تصویب می‌شود برای ایجاد نظم نهایت تلاش خودشان را به کار می‌گیرند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.