| کد خبر: 267203 |

دور تهران با پنج‌ هزار تومان!

تیرماه سال ۸۹ استان البزر رسما شکل گرفت و تهران و کرج از یکدیگر جدا شدند؛ اما جداشدن دو شهر تهران و کرج و تشکیل دو استان مجزا سبب جدایی مترو نشد و همچنان شرکت بهره برداری متروی تهران مدیریت خط متروی تهران کرج را برعهده داشت.

تین نیوز

متروی تهران در دهه ۷۰ از تهران به سمت کرج راه افتاد تا هزاران نفری که روزانه بین تهران و کرج تردد داشتند، بتوانند سفری ایمن و سریع تر نسبت به خودروی شخصی داشته باشند. خط مترو تهران کرج از همان ابتدا یکی از خطوط پرتردد مترو محسوب می شد و حالا هم همچنان شلوغ و پر مسافر است.

به گزارش تین نیوز، تیرماه سال ۸۹ استان البزر رسما شکل گرفت و تهران و کرج از یکدیگر جدا شدند؛ اما جداشدن دو شهر تهران و کرج و تشکیل دو استان مجزا سبب جدایی مترو نشد و همچنان شرکت بهره برداری متروی تهران مدیریت خط متروی تهران کرج را برعهده داشت.

مدیریت خط موجب شد تا قیمت گذاری بلیت نیز براساس مصوبه شورای شهر تهران و نه کرج باشد و این مسئله موجب بروز مشکلات مدیریتی شد؛ به گونه ای که بارها مدیران شهری در برهه های زمانی مختلف خواهان تفکیک مدیریت خط مترو تهران و کرج برای مدیریت هزینه بودند.

طرح مسئله از شورای چهارم

اولین بار احمد دنیامالی، رئیس وقت کمیسیون حمل و نقل در شورای شهر چهارم این موضوع را مطرح کرد و خواهان تفکیک حوزه کاری مترو تهران و کرج شد و گفت: این خط سالانه چند میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه دارد و این در حالی است که در گذشته که شهرستان کرج به استان البرز تبدیل نشده بود، ایجاد این خط و تأمین هزینه های آن برای شهرداری تهران توجیه داشت اما حالا بخشی از این خط در محدوده جغرافیایی شهر تهران نیست و باید شهرداری کرج نیز در مدیریت این خط مسوولیتی را عهده دار شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه صادقیه (منتها الیه خط ۲ و محل تلافی با خط کرج) به دلیل اینکه نقش یک ایستگاه مبادله ای را ایفا می کند با ازدحام زیادی روبرو است، تصریح کرد: ایستگاه «وردآورد» در حال حاضر ایستگاهی است که در خط مرزی تهران و کرج قرار دارد و می توانیم این ایستگاه را به عنوان ایستگاه مبادله ای جدید قرار دهیم، یعنی دیگر قطارهای دو طبقه وارد ایستگاه صادقیه نشده و قطارهای موجود نیز از خط ۲ به «وردآورد» بروند و در آنجا مسافران با استفاده از قطارهای دو طبقه به سمت کرج حرکت کنند؛ در این صورت از شلوغی و حجم مسافران در ایستگاه صادقیه کاسته می شود و قطعا عدم تفکیک حوزه کاری متروی خط ۵ (تهران – کرج) مشکلاتی را در آینده ایجاد می کند.

با اینکه این عضو شورای شهر همیشه خواهان تفکیک حوزه کاری مترو تهران و کرج بود اما هیچ گاه این ایده عملیاتی و به طرح یا لایحه تبدیل نشد و حالا فارغ از خرج تراشی های لجستیک، تجهیزات و نیروی انسانی متروی کرج برای تهران، مسافرانی که از کرج به سمت تهران حرکت می کنند بدون پرداخت هزینه ای جداگانه برای بلیت استفاده از خطوط داخلی شهر تهران، می توانند با همان بلیت اولیه در داخل پایتخت نیز متروسواری کنند.

به عبارتی دیگر مسافران کرج می توانند با پرداخت تنها پنج هزار تومان به عنوان بهای بلیت مترو تهران- کرج بعد از ورود به ایستگاه صادقیه وارد خطوط داخلی تهران شوند و این در حالی است که با همین پنج هزار تومان می توانند کل سفر خود در داخل شهر تهران را نیز پوشش دهند.

تشکری هاشمی: تفکیک خط تهران و کرج، ازدحام زاست

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت وگو با روزن آنلاین، با بیان اینکه متاسفانه به دلیل ساختاری که ایستگاه متروی صادقیه دارد امکان خرید بلیت مجزا برای ورود به شبکه مترو تهران برای مسافران کرجی وجود ندارد، گفت: اگر مدیران مترو بخواهند گیت بلیت برای مسافران کرج تعبیه کنند، قطعا شاهد ازدحام و طول صف در ایستگاه و در نتیجه نارضایتی مسافران مترو خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این مسئله باید به صورت تدریجی سیستم نرخ بلیت متروی کرج را براساس پیمایش تنظیم کنند، توضیح داد: نرخ بلیت متروی کرج باید بگونه ای تغییر کند که وقتی مسافر کرج بلیت خود را روی گیت قرار می دهد تا وارد شبکه مترو شود، هزینه سفر محاسبه شود و تا زمان خروج از شبکه مترو طول سفر بر اساس پیمایش محاسبه و قیمت نهایی بلیت به این ترتیب تعیین شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این موضوع در حد پیشنهاد و به نوعی پاسخ به سوال است و هنوز راهکاری در شورای شهر بحث و یا تصمیم گیری نشده است، گفت: قاعدتا اگر قرار باشد در مورد این موضوع تصمیم گیری شود و هزینه ها دریافت شود، باید سیستم کارت خوان ها بگونه ای تنظیم شود که مسافت و پیمایش مسافر در مقصد محاسبه و براساس آن نرخ بلیت کسر شود.

به گزارش روزن آنلاین، دو مانع اصلی پیش روی تفکیک خطوط تهران و کرج وجود دارد که یکی ناظر بر گنجایش محدود ایستگاه صادقیه برای تعبیه گیت های عبوری جداگانه ویژه مسافران کرجی و دیگری محدودیت مالی برای تغییر تجهیزات فنی دستگاه های بلیت خوان مترو و ایجاد سیستم تعیین قیمت بر اساس پیمایش است که موجب شده اعضای سه دوره پیاپی شورای شهر نسبت به اینکه کرجی ها سفرهای مترویی را مهمان پایتخت نشین ها هستند، بی تفاوت باشند. با این حال به نظر می رسد این مهمانی را پایانی باید؛ کمااینکه یکی از اهداف اصلی از تفکیک کرج از تهران، کاهش هزینه های اداره پایتخت بود اما حالا در دست کم در مترو چنین هدفی محقق نشده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزن آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.