بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

فرآیند تست قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی

در حال حاضر یک رام قطار ۸ واگنه مترو توسط متخصصان داخلی تولید شده که تقریبا آماده ورود به ناوگان متروی تهران است.

فرآیند تست قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه ضمن تشریح فرآیند تست قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی گفت: اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور با ترک تشریفات مناقصه تولید ۱۱۳ واگن ملی برای متروی تهران موافقت کرده است و بر این اساس، امیدواریم در همین خردادماه بتوانیم قرارداد منعقدشده با شرکت واگن سازی تهران و کنسرسیوم قطار ملی که از جهاد دانشگاهی و شرکت های مپنا، صدرا فن، تیوان ترمز و خود شرکت واگن سازی تهران است را عملیاتی کنیم.

محسن هرمزی درباره آخرین وضعیت تولید قطار ملی مترو و انجام تست های فنی مربوط به این قطار توضیح داد: در حال حاضر یک رام قطار ۸ واگنه مترو توسط متخصصان داخلی تولید شده که تقریبا آماده ورود به ناوگان متروی تهران است. اکنون در حال گذراندن مراحل آخر تست های این قطار هستیم که این مراحل توسط یک شرکت اروپایی انجام می شود که می تواند گواهی بین المللی CE را برای قطار ملی مترو صادر کند و در صورت موفقیت آمیز بودن تست های نهایی، بین یک تا دو ماه آینده این قطار وارد شبکه متروی پایتخت خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: در یک سال گذشته، تست های قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی و یک شرکت داخلی انجام شده است. البته یکی از این شرکت های اروپایی، از قبل نیز در انجام تست های مربوط به قطار ملی با شرکت متروی تهران همکاری داشته است و تمام موضوعات فنی و فرآیندهای منجر به طراحی و تولید بخش های مختلف این قطار را پایش و تست کرده است. همچنین یک شرکت اروپایی دیگر نیز تست های استاتیک و داینامیک و تست های رانش و حرکت را برای قطار ملی انجام می دهد. 

وی افزود: در کنار این دو شرکت اروپایی، یک شرکت مشاور داخلی نیز در موضوع تست قطار ملی با ما همکاری دارد که نتایج تست ها را از شرکت های اروپایی می گیرد و آنها را یکپارچه می کند تا هم بتوانیم دانش مربوطه را در داخل کشور ثبت کنیم و هم نظارت متخصصان فنی ایرانی را نیز در موضوع تست های قطار ملی مترو دخیل کرده باشیم. 

یکی از شرکت های مشاور اروپایی حدود یک قرن در زمینه تست قطار مترو سابقه دارد 

هرمزی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: فرآیند تولید قطار ملی از سنوات گذشته آغاز شده بود و در حین ساخت نیز برخی تست ها انجام می شد، اما اغلب تست های مربوط به این قطار شامل تست های استاتیک و داینامیک، تست های حرکت و رانش و تست های ترمز، درب و سایر قطعات واگن در یک سال گذشته انجام شده است. یعنی قطار ملی در حین تولید هم تست می شد، اما کلیت کارآیی این محصول در یک سال اخیر و توسط این سه شرکت تست شده است. 

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه درباره نحوه صلاحیت سنجی شرکت های اروپایی انتخاب شده برای انجام تست های قطار ملی توضیح داد: این شرکت ها در زمینه تست قطار مترو کاملا صاحب صلاحیت و در دنیا شناخته شده هستند، اما به دلیل مسائلی تحریمی نمی توانیم اسمی از آنها ببریم، ولی می توان گفت شرکتی که کل فرآیند ساخت قطار ملی را برای ما پایش و تست کرده، کاملا در سطح جهان مطرح است و در حوزه نظارت بر تولید واگن و قطار مترو قریب به یک قرن سابقه دارد. 

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به شناخته شده بودن دو شرکت مشاور اروپایی، کارگروه قطار ملی مترو از ابتدای برنامه ریزی برای تولید این قطار، برای انجام تست های مربوطه به سراغ همین دو شرکت رفته بود، یعنی از ابتدا به شکلی برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم گام های لازم برای تولید قطار ملی مترو را محکم برداریم و این قطار را با بالاترین کیفیت ممکن و در سطح استانداردهای بین المللی تولید کنیم. 

امیدواری به شروع تولید ۱۱۳ واگن ملی مترو از خرداد ۱۴۰۲ 

هرمزی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تولید انبوه قطار ملی مترو اظهار داشت: اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور با ترک تشریفات مناقصه تولید ۱۱۳ واگن ملی برای متروی تهران موافقت کرده است و بر این اساس، امیدواریم در همین خردادماه بتوانیم قرارداد منعقدشده با شرکت واگن سازی تهران و کنسرسیوم قطار ملی که از جهاد دانشگاهی و شرکت های مپنا، صدرا فن، تیوان ترمز و خود شرکت واگن سازی تهران است را عملیاتی کنیم و با پرداخت مبلغ پیش پرداخت تولید این واگن ها به طرف های پنج گانه کنسرسیوم قطار ملی، فرآیند تولید این واگن ها را آغاز کنیم. 

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان این که فناوری تولید قطار ملی تا 85 درصد بومی سازی شده است، عنوان کرد: عمده قطعات قطار ملی مترو در داخل کشور تولید می شود و ما صرفا برخی قطعات را که تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد، از خارج از کشور وارد کرده ایم؛ به عنوان مثال قطعه کوپلر که نقش اتصال بین واگن ها را دارد، یکی از قطعاتی است که چون مصرف آن در داخل کشور پایین است، بومی سازی آن از نظر اقتصادی توجیه ندارد و به همین دلیل، آن را از خارج از کشور وارد کرده ایم. 

وی در پایان تصریح کرد: برخی قطعات برقی قطار ملی مترو یا قطعه PA که مربوط به اطلاع رسانی به مسافران است را نیز از خارج وارد کرده ایم، اما قطعات اصلی این قطار که به سیستم های حرکت، رانش، درب، ترمز و ... مربوط است را به طور کامل در داخل کشور تولید کرده ایم. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    اون ۲۰وملیون یورو را که مدیر عامل سابق شرکت واگن سازی تهران به جهت همکاری با دیگر شرکای داخلی گرفتند و در زمان ریاست جنهور قبلی در فروردین ۱۴۰۰ بصورت سمبلیک افتتاح شد و بیشتر قطعات ان از قطار چینی قبلی به شماره رام ۳۱۶ باز شد گرفتند و را چرت سازمان بازرسی کشور و دیگر نهادهای نظارتی و امنیتی ورود پیدا نمیکنند.موضوع انتثابات فامیلی و فله ای و موًضوع اعتصابات سال ۱۴۰۰ پرسنل واگن سازی تهران که بدلیل سوی عملکرد انها و تولید خوراک تبلیغاتی رسانه های معاند و دشمن نظام و....را چرا کسی از انها باز خواست نمیکند.؟متاسفانه افتتاح شتاب زده در دولت قبل برای رزومه سازی وشوی تبلیغاتی بوده و جای دارد رسیدگی بشود