| کد خبر: 192905 |

مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در نشست خبری؛

◄ حفظ جان شهروندان اصل خدشه ناپذیر ما در متروی تهران است

حفظ جان شهروندان اصل خدشه ناپذیر ما در متروی تهران است.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این‌که تکمیل سیستم ایمنی خطوط متروی تهران ، اولویت اصلی مدیریت شهری است، گفت: عهد داریم مسافران در امنیت کامل باشند و هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم چرا که حفظ جان شهروندان و سلامت آنان در اولویت کار قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  روابط عمومی و بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، علی امام در مراسم شبگردی اصحاب رسانه که به میزبانی این شرکت و در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه خط 7 مترو و ایستگاه‌های آماده افتتاح (بسیج و میدان محمدیه) و تست دود و سیگنالینگ به همراه مدیران شهری برگزار شد، با اشاره به این‌که سامانه‌های بخش تجهیزاتی خط 7 مترو زودتر از یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: دو ایستگاه در بخش شرقی خط ۷ متروی تهران شامل ایستگاه بسیج و میدان محمدیه (حدفاصل ایستگاه مهدیه تا ایستگاه بسیج )به طول  هشت و نیم کیلومتر وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ورودی جنوب شرقی ایستگاه میدان محمدیه برای بهره‌برداری آماده شده و مسافران می‌توانند از این ورودی، وارد خط 7 متروی تهران شوند.

امام ادامه داد: با دفتر شهردار تهران در حال هماهنگی هستیم و این آمادگی وجود دارد که تا دو هفته آینده این بخش (ورودی جنوب شرقی ایستگاه میدان محمدیه) وارد مدار بهره‌برداری شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با اشاره به این‌که بخش ساختمانی و تجهیزاتی مورد نیاز برای بهره‌برداری این دو ایستگاه بیش از 99 درصد پیشرفت دارد، بیان داشت: ایستگاه میدان محمدیه واقع در منطقه 12 تهران؛ یک ایستگاه تقاطعی است که ایستگاه خط ۱ آن سال 1380 افتتاح شده و به زودی ایستگاه خط ۷ نیز وارد مدار بهره‌برداری می شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ایستگاه بسیج واقع در منطقه 14 تهران دارای دو ورودی است که ورودی شمالی آن در حال تکمیل شدن است، تصریح کرد: این ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج واقع شده و با راه‌اندازی این ایستگاه، شهروندان به ایستگاه‌های اتوبوس BRT  پایانه خاوران و علم و صنعت دسترسی خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با اشاره به این‌که برای بازگشایی ایستگاه‌های بسیج و محمدیه نیاز به ایمن‌سازی و آماده‌سازی ایستگاه‌های بخش میانی شامل ایستگاه مولوی، قیام، 17 شهریور، شهید محلاتی و آهنگ بود، گفت: این ایستگاه ها؛ ایستگاه‌های عبوری به شمار می‌آیند که با تامین منابع مالی طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در خصوص بخشی از ویژگی‌های پروژه خط 7 متروی تهران بیان داشت: عمیق‌ترین خط متروی تهران با عمق 56 متر در محدوده بیمارستان امام‌خمینی (ره) و برج میلاد تهران در این خط قرار دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) این خط دارای بیش‌ترین ایستگاه های تقاطعی با شبکه متروی تهران بوده و هم‌چنین بیش‌ترین تعداد مسافرگیری باتوجه به تعداد ایستگاه‌ها در این خط انجام می‌شود.

امام با اشاره به این‌که طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در راستای افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و آسایش مسافران در این خط انجام شده است، گفت: ما هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم و این امر اصل خدشه ناپذیر ماست که به آن پایبند هستیم، بنابراین هیچ ایستگاه و بخشی از خطوط مترو افتتاح نخواهد شد مگر آن‌که ایمنی آن به طور کامل لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: تمامی ارکان از جمله شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پیمانکار و مشاور خطوط در این زمینه مسئولیت دارند و زمانی که بخشی به افتتاح می‌رسد باید تمامی این بخش‌ها؛ از لحاظ ایمنی به تایید رسیده باشد.

وی با تاکید بر این‌که اولویت ما در متروی تهران رعایت اصول و استانداردهای لازم است، تصریح کرد: متاسفانه برخی اظهارنظرها در خصوص برخی مباحث مربوط به ایمنی مترو و ایستگاه‌ها؛ ناشی از اطلاعات ناقص است چرا که ایمنی کامل درشرایط نرمال و در شرایط اضطرار در متروی تهران مورد توجه است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، در ادامه به برخی نواقص در خصوص پایانه‌های مترو اشاره کرد و گفت: در خط 7 متروی تهران ؛ پایانه‌ای در ورزشگاه تختی پیش‌بینی شده است که عملیات اجرایی این پایانه، مستلزم این است که وزارت ورزش و جوانان، 17 هکتار زمین را در اختیار مترو قرار دهد که البته مذاکراتی در این خصوص انجام شده است و هرچند اقدامات مربوط به تهاتر، زمان بر شده اما سازمان املاک شهرداری تهران در حال پیگیری این موضوع است تا عملیات اجرایی این پایانه را شهریورماه شروع کنیم.

به گفته وی تا راه‌اندازی این پایانه و هم‌چنین پایانه آزادگان و پایانه کلاهدوز مربوط به خط 3 و 4، تعمیرات قطارها در پایانه خط یک و دو صورت می‌گیرد و هرچند این امر قابل قبولی نیست اما چاره‌ای تا تکمیل این پایانه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که 4 رام قطار از قطارهایی که سال گذشته وارد کشور شد تا مرداد ماه جاری به ناوگان متروی تهران می‌پیوندد، افزود: این قطارها در خطوط 6 و 7 مترو استفاده می‌شود.

امام با اشاره به این‌که کمبود واگن از مشکلات جدی به شمار می‌آید، گفت: امیدواریم با مساعدت دولت و رفع کمبود منابع مالی این مساله حل و فصل شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) همچنین در حاشیه بازدید خبرنگاران ازاتاق‌های فنی  ایستگاه‌های بسیج و محمدیه شامل تجهیزات سیگنالینگ، سیستم تهویه هوا، گفت: مهم‌ترین وظیفه سیگنالینگ جلوگیری از برخورد قطارهاست و به عبارتی ایمنی لازم برای حرکت قطارها حاصل نمی‌شود مگر این‌که بخش سیگنالینگ وجود داشته و به درستی عمل کند. 

وی با اشاره به تشدید تحریم‌های بین‌المللی، بیان داشت: در راستای این تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی ارتباط خود را با ما قطع کردند، اما با حضور و فعالیت پیمانکار داخلی بخش سیگنالینگ خط 7 را تکمیل کردیم.

وی عدم راه‌اندازی سیستم سیگنالینگ و عدم راه اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره‌برداری، عدم پایداری سیستم برق‌رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، وجود نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر محدوده بسیج-آهنگ، هلال‌احمر- بریانک، محدوده مولوی، عدم اجرای مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافران و هم‌چنین عدم اجرای سیستم اطفا آبی در ایستگاه‌ها و طول خط را بخشی از نواقص موجود عنوان کرد که منجر به توقف بهره‌برداری از خط 7 متروی تهران در برج 8 سال 96 شد.

امام به اصلاح روسازی مسیر در 4 محدوده به طول حدود 404 متر جهت افزایش سرعت و ایمنی تردد قطار اشاره کرد و گفت: افزایش ایمنی مسیر، حرکت پایدار قطارها، صیانت از جان مسافران و افزایش بهره‌وری سیر و حرکت از جمله اهداف توقف بهره‌برداری از خط 7 متروی تهران بود.

وی در خصوص مقایسه تعداد مسافران در بهره‌برداری ناقص اولیه و وضعیت بهره برداری فعلی، گفت: افزایش حدود 6 برابری جذب مسافر را داریم به طوری که در زمان بهره‌برداری ناقص اولیه به طول 22 کیلومتر و 8 ایستگاه، متوسط مسافر 8500 نفر در روز بوده که این عدد در بهره‌برداری فعلی به طول 13.5کیلومتر و 8 ایستگاه به حدود 50000 نفر در روز رسیده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این‌که درگذشته 22 کیلومتر از این خط بدون هیچ‌گونه سامانه تهویه با هدوی 35 دقیقه راه‌اندازی شده بود، گفت: این امر ریسک نامناسبی برای حفظ جان مسافران بود که خوشبختانه در حال حاضر27 واحد تهویه در این خط راه‌اندازی شده است.

وی به اهم اقدامات انجام شده در خصوص سامانه تهویه اشاره کرد و گفت: نصب و راه‌اندازی 27 واحد تهویه طبق سناریوی طراحی، عملیات اجرایی 9 شفت میان تونلی و تکمیل عملیات اجرایی 4 شفت میان تونلی از جمله این اقدامات به شمار می‌آید و در حال حاضر نیز 3 شفت میان تونلی در ایستگاه‌های محمدیه-مهدیه، مهدیه-هلال‌احمر، رودکی و نواب‌صفوی درحال بهره‌برداری است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، در خصوص نسل جدید سامانه ایرواشر که در هواسازهای ایستگاه متروی میدان محمدیه نصب و راه‌اندازی شده است، گفت: با نصب و راه‌اندازی این سامانه؛ هوای تازه پس از کاهش دما و افزایش رطوبت، برای رفاه حال مسافران در ایستگاه دمیده می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه نسبت به نوع سنتی آن بیش از 70 درصد، مصرف آب و هزینه‌های بهره‌برداری را کاهش می‌دهد.

گفتنی است اصحاب رسانه پس از بازدید از اتاق‌های فنی ایستگاه بسیج شامل سیگنالینگ (سیستم کنترل اتوماتیک قطار)، مخابرات و سیستم تهویه، سوار قطار شده و از بخش تجهیزات ایستگاه میدان محمدیه و ورودی جنوب شرقی این ایستگاه نیز بازدید کرده و ضمن تست دود در محدوده میدان صنعت، با حضور در ایستگاه بریانک در نشست خبری شرکت کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.