| کد خبر: 191321 |

مدیرکل بنادر هرمزگان در جمع خبرنگاران تشریح کرد؛

◄ رونق بخشی به فعالیت های تولیدی با ایجاد شهر لجستیکی

۸۰۰ متر اسکله فاز ۳ تا پایان امسال آماده می شود.

تین نیوز

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان آخرین وضعیت ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی، فاز ۳ پایانه کانتینری، شهر لجستیکی خلیج فارس، سه پست اسکله جدید نفتی و سردخانه بزرگ بندر شهید رجایی را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اله مراد عفیفی پور در جمع شماری بالغ بر ۴۰ نفر از خبرنگاران خبرگزاری ها، مطبوعات و پایگاه های اطلاع رسانی استان هرمزگان ضمن اشاره به طرح های توسعه ای بزرگترین بندر تجاری کشور اظهار داشت: با اتمام مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر از ۵,۸ میلیون TEU(هر تی ای یو معادل یک کانتینر بیست فوت) به ۸ میلیون TEU افزایش می یابد.

وی افزود: در قالب این طرح، ۱۴۰۰ متر اسکله جدید با آبخور ۱۷,۵ متر احداث می شود که قابلیت پهلوگیری کشتی های کانتینری نسل هفتم دنیا با ظرفیت ۱۸هزار و ۴۰۰ TEU را دارند. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ۸۰۰ متر اول از پروژه ساخت اسکله های این طرح، تا پایان امسال آماده می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از ساخت سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی در بندر خلیج فارس با ظرفیت مجموع تخلیه و بارگیری ۳۴ میلیون تن فرآورده نفتی نیز سخن به میان آورد و افزود: بهره برداری از این اسکله ها، ظرفیت بندر را به میزان ۳۰درصد افزایش می دهد که برای پشتیبانی از تولیدات صادراتی پالایشگاه های بندرعباس، نفت ستاره و سایر پالایشگاه های بزرگ کشور در دست احداث است.

عفیفی پور یادآور شد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در کرانه شمالی بندر شهید رجایی واقع شده و عمده محصول آن بنزین استاندارد صادراتی است.

این مقام مسئول به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وسعت این بندر در وضعیت موجود ۲۴۰۰هکتار است، با آماده سازی و الحاق ۲۷۰۰ هکتار اراضی جدید در شمال این بندر، وسعت اراضی پسکرانه به میزان بیش از دو برابر افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: با احداث شهر لجستیکی خلیج فارس در این اراضی الحاقی، در تلاش هستیم تا فعالیت های ارزش افزوده را در این اراضی توسعه دهیم. هر چند در شرایط فعلی فشار اقتصادی، اشکالاتی در حوزه جذب سرمایه گذار ایجاد شده و روند کار تا حدودی به کندی پیش می رود اما با بررسی ها، مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته موانع و چالش ها مرتفع و زمینه رونق فعالیت های لجستیکی و تولیدی فراهم خواهد شد.

عفیفی پور ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه سرمایه گذاری بندر طی دوره زمانی سه ماهه نخست سال ۹۸ اظهار داشت: در نخستین ماه سال جاری دو فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۱۱۴میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شد. در حال حاضر نیز سه پروژه جذب سرمایه بخش خصوصی در مراحل نهایی تشریفات واگذاری و عقد قرارداد است که در نیمه نخست امسال به سرانجام خواهد رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح آخرین وضعیت ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی در بزرگترین بندر تجاری کشور، اظهار داشت: برای افزایش بهره وری فرآیند صادرات مواد معدنی، یک سرمایه گذار توانمند بخش خصوصی انتخاب شده است که در مرحله نهایی واگذاری پروژه(اخذ ضمانت نامه از سرمایه گذار) قرار دارد.

وی اضافه کرد: این پایانه مکانیزه از جمله بزرگترین طرح های سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی است که با فراهم کردن ظرفیتی معادل ۵۰ میلیون تن(معادل نیمی از ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر)، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی می کند.

به گفته عفیفی پور، طی دو تا سه سال آینده عملیات اجرایی احداث این پایانه به سرانجام خواهد رسید و شکوفایی اقتصادی با رشد حداقل دو برابری در عملیات جابه‌جایی کالا را شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول از احیای پروژه نیمه کاره سردخانه ۲۰۰هزار تنی پس از ۲۳ سال رکود این پروژه نیز سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: به همت یک بانوی هرمزگانی عملیات تکمیل و ساخت و ساز این سردخانه در دست انجام است که نیاز استان در زمینه تامین زیرساخت های نگهداری و صادرات محصولات کشاورزی به میزان چشمگیری مرتفع خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پایان پروژه جابه‌جایی ۱۰ دستگاه جرثقیل کانیتنری کشتی به ساحل(گنتری کرین) از پیشانی ترمینال شماره دو به یال شرقی، نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه گنتری کرین جدید از بهترین نسل جرثقیل های کانتینری دنیا در این ترمینال و ساخت ۱۲ دستگاه ترانستینر(جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانیتنر) به عنوان طرح های بزرگی نام برد که طی سالیان اخیر در بندر شهید رجایی عملیاتی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.