| کد خبر: 237866 |

◄ پایان فاز دوم خط آهن میانه - تبریز تا دهه فجر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تنها مشکل اتمام فاز دوم خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان‌آباد تا تبریز تامین منابع مالی است، اعلام کرد: این طرح ملی زیرساختی در صورت تامین اعتبار تا دهه فجر امسال به پایان می‌رسد.

تین نیوز

جواد رحمتی افزود: برای اتمام عملیات اجرایی این خط ۳۰۰ میلیارد تومان و برای خرید تجهیزات مورد نیاز ایستگاه خاوران و مسیر نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: فاز اول این پروژه با حدود ۱۳۱ کلیومتر از میانه تا بستان آباد سال گذشته به بهره برداری رسید و فاز دوم نیز تا ایستگاه خاوران در حال اتمام است.

رحمتی اضافه کرد: زیرسازی پروژه از بستان آباد تا تبریز به صورت ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و در روسازی نیز ریل گذاری به طور کامل انجام شده و به ایستگاه خاوران متصل شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی ایستگاه خاوران به اتمام رسیده، افزود: برخی کارهای جزیی پروژه به دلیل کمبود نقدینگی باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در کل مسیر بستان آباد تا خاوران تبریز، شن ریزی یک لایه، انجام و بالاس شده است؛ همچنین در برخی مسیرها نیز دو لایه شن ریزی و بالاس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از جوشکاری، رگلاژ نهایی خط آهن اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: اکنون یک سوم مسیر جوشکاری شده است و تا دهه فجر اگر مشکل خاصی پیش نیاید و اعتبارات تامین شود، قطار از ایستگاه خاوران مسافرگیری خواهد کرد.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دانشجوي دانشكده راه آهن 4 0

    راه آهن ميانه تبريز پروژه خوبي بود ولي زير پاي اهالي سياست نفله شد .
    دقت :
    گفتند كه اين مسير از ميانه تا بستان آباد اول ساخته شد.
    اين بخش كه چند سال است بي استفاده مانده و معلوم نيست افتتاح كردنش چه فايده داشته؟‌ و به چه دردي مي خورد؟ خدا مي داند.
    مي گويد حالا تا خاوران مي خواهند افتتاح كنند.
    يعني اهالي تبريز بايد بيست كيلومتر از شهر خارج شوند تا در خاوران سوار قطار و اين خط بشوند خوب اينكه نشد مسافر همان جاده را استفاده مي كند كه راحتتر باشد و بخاطر اين كار ناقص گلايه مند مي شود و رضايت مردم حاصل نمي شود.
    بعد گفتند اين راه آهن مسير ترانزيت به اروپا است
    و اين اشكال سوم كه اين خط اصلا ترانزيتي نيست يعني رفتن با اين خط به تركيه و اروپا شدني نيست تا خط راه آهن جديد به ايستگاه موجود تبريز برسد كه آنهم اصلا معلوم نيست انجام بشود يا كدام سال باشد چون هنوز قطعات آخر اجرا نشده و چند كيلومتر تونل بايد ساخته شود و پرسيديم گفتند كه اصلا برنامه اجرايي مشخصي ندارد.

    دولت انقلابي از افتتاح نمايشي پرهيز و اتمام پروژه تا ايستگاه تبريز را دنبال كند.

  • تبريزي ديروز 5 0

    هنوز بدنيا نيامده بودم اين طرح شروع شد و حالا كه دانشگاه تمام مي شود هنوز پروژه تمام نشده. براي ما تبريزيها كه فايده نداشته لابد براي پيمانكاران و مديران فايده داشته از جيب ملت خوردند و بيست سال پولها را مصرف خاكبازي كردند.

  • ناشناس 1 0

    اين پروژه در سال 1378 كلنگ زتي شده يعني اكنون پروژه اي فرتوت است و بخشهايي كه سالهاي اول ساخته شده فرسوده شده اند.
    اين پروژه راه آهن دوخطه است يعني از همه راه آهن هاي ديگر كه در دست ساخت هستند ظرفيت بيشتري دارد.
    چرا دوخطه ؟ چون طبق اهدافش قرار بوده خط ترانزيتي به اروپا و تركيه باشد و مسافرين تبريز تهران را به خوبي جابجا كند.
    چه موقع اين اهداف فراهم مي شود؟ معلوم نيست!!
    چقدر هزينه شده ؟
    اعلام نشده ولي ساخت راه آهن دوخطه در كوهستان بسيار پرهزينه است شايد كيلومتري 70 ميليارد تومان يعني كلا 14000 ميليارد تومان به قيمت امروز
    پروژه توجيه دارد؟
    پروژه موجه اگر ساختش طولاني شود توجيه خود را از دست مي دهد يعني ضرر معطلي اين همه سالها
    مقصر كيست؟
    كساني كه به روبان پاره كردن براي هر چند كيلومتر خوشحال هستند و كاري به فايده پروژه ندارند.

  • ناشناس 0 0

    این حرف های و نظرات دوستان ایرادهای بنی اسراییلی هست .

    اینکه این راه اهن دورهست فاصله این ایستگاه با مترو ائل گولی مگر چند کیلومتر هست ؟ در اینده متصل به ان میشود ، در مورد اتصال به ایستگاه بین المللی قدیمی هم ، مشکلی برای اجرا نیست ، اما شهرداری تبریز مخالفت میکند میگویند مانع توسعه شهر تبریز هست . تونل هم یک قسمت شهرک صنعتی میخواهد.

    طرحی که سابقا گفته میشد این خط اهن از کنار بزرگراه کسایی عبور کنه، بصورت دوخطه ، طوری که ایستگاه مترو ائل گولی ، ورزشگاه یادگار امام تبریز ، ترمینال اتوبوسرانی و ایستگاه قطار قدیمی پوشش بده که مورد استفاده مشترک مترو تبریز هم باشه اینگونه هزینه پایین بیاید یعنی هم راه اهن سراسری و مترو تبریز استفاده کنند .


    در مورد دو خطه بودن و کوهستانی ، این خط اهن انشعابات انتنی زیادی دارد . راه اهن اردبیل ارومیه ، رشت منشعب شدند . همچنین با کوتاهی مسیر کلانشهر تبریز بزرگترین شهر شمالغرب کشور ، ترافیک خط بالا میره ، کما معادن بزرگ هم مثل مس سونگون و ... هست ، همینطور ترانزیت .
    اینکه ظرفیتش استفاده بشه هم به راه اهن بر میگرده اگر مثل راه اهن کرمانشاه با سرعت ۳۰ کیلومتر بشه مطمئنا استقبال پایین میاد.