| کد خبر: 175729 |

◄ تغییر روسا به ایستگاه‌های قطار آسیب زده است

یک کارشناس معماری و شهرسازی از مستندسازی ایستگاه‌های تاریخی راه‌آهن خبر داد.

تین نیوز

یک کارشناس معماری و شهرسازی از مستندسازی ایستگاه‌های تاریخی راه‌آهن خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرامرز پارسی در دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار گفت: با توجه ضرورت نقش ارزشمند ایستگاه‌ها در میراث فرهنگی و گردشگری،  طرح مستندسازی ایستگاه‌ها تبدیل به قرارداد شدند.

او درباره فعالیت‌های صورت گرفته گفت: در سطح نخست برای همه خطوط پروسه شناسنامه‌سازی و ارزش‌گذاری انجام شد، در سطح دوم قرار شد برای ایستگاه‌های تهران-شمال در مقیاس محدود اظهارنظرهای دقیق‌تری را انجام دهیم و در سطح سه نیز شامل آسیب‌شناسی است که پیشنهادهای مرمتی روی آن گذاشته و توجه به جزییات معماری در آن لحاظ می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: قصد داشتیم سطح سه را برای همه ایستگاه‌ها انجام دهیم، ولی فعلا فقط به ۶‌ایستگاه رسیدیم و امیدواریم برای همه ایستگاه‌ها این مراحل انجام گیرد.

پارسی از راه‌آهن به عنوان فرزند برومند انقلاب صنعتی  یاد کرد و گفت: از تاثیرات مهم راه‌آهن در ایران، بنیانگذاری آموزش عالی از طریق رفت‌وآمد دانشجوها و تکنسین‌ها به خارج از ایران و بالعکس است.

او درباره روند احداث راه آهن در ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت: راه‌آهن سراسری خصوصا در دوران رضاشاه را معماری آن ارزشمند می‌کند و شهرهای اطراف متاثر از این معماری می‌شوند؛ چرا که شهرهای اطراف به گونه‌ای انعکاسی از راه‌آهن هستند که این موضع در تاریخ شهرسازی ما بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس حوزه شهرسازی  در ادامه توضیح داد: غیر از ایستگاه‌های راه‌آهن بزرگ در شهرهای مهم که هر کدام از بناهای تاریخی مهم شدند، ایستگاه‌های کوچک در راه‌ها به دلیل آنکه توان تاثیرگذاری‌شان بیش‌تر است، باید بیشتر توجه و مرمت شوند.

پارسی افزود: پس از دوره جنگ جهانی دوم  متفقین راه‌آهنی کم و ما بیش فرسوده به ایران تحویل می‌دهند و این شروع آسیب دیدن راه‌آهن در کشور است.

او گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن در دوره پهلوی دوم به دلیل زیبایی‌شان از درخشان‌ترین آثار معماری مدرن و معاصر به شمار می‌آیند؛ مانند ایستگاه‌های راه‌آهن یزد، مشهد و تبریز. ولی متاسفانه با هر رفت‌وآمد رئیس جدید ایستگاه، آسیب‌هایی به این ایستگاه‌ها وارد شده است.

پارسی ادامه داد: اغلب بناهای این ایستگاه‌های زبیا متروک شده‌اند و هر مسئولی به طریقی به این بناهای اصیل و زیبا آسیب زده است. همچنین اضافه کردن القائات نمازخانه و یا دستشویی‌ها به بدترین شکل ایستگاه‌ها را دچار آسیب کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.