| کد خبر: 5910 |

اثر تورمی افزایش قیمت ها در حمل و نقل ۱۵درصد است

تین نیوز | رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در واکنش به ادعای مسوولان دولتی که اثر تورمی هزینه های ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در حمل و نقل را ۵٫۶ درصد اعلام کرده اند، اثر تورمی ناشی از افزایش قیمت ها در حمل و نقل جاده ای ۱۵ درصد عنوان کرد.
 
مسعود دانشمند  اضافه کرد: در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نرخ هر لیتر نفت گاز از ۱۶٫۵ تومان به ۱۵۰ تومان افزایش یافت که در آن زمان جبران تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته نشد و از آنجا که حوزه حمل و نقل، حوزه ای بنیادنی است این افزایش هزینه ها برروی دیگر کالاها تاثیر خود را نشان داد.
وی ادامه داد: اکنون نیز همان اتفاق در حال تکرار است و دولت جبران تورم ناشی از افزایش قیمت نفت گاز در حمل و نقل جاده ای را در نظر نگرفته است.
رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق تهران با تاکید بر این که تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بیش از ۶ درصد است، گفت: هزینه های کامیون داران با افزایش قیمت گازوئیل سهمیه ای از ۱۵۰ تومان به ۲۵۰ تومان و گازوئیل آزاد از ۳۵۰ تومان به ۵۰۰ تومان به طور مستقیم افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن، افزایش قیمت قطعات یدکی و دیگر ملزومات، هزینه های این بخش را به طور غیرمستقیم افزایش می دهد.
وی با اشاره به این که هر کامیون به طور میانگین ۱۰۰ هزارکیلومتر در سال پیمایش دارد، گفت: با توجه به این که مصرف میانگین سوخت کامیون های کشور هم اکنون حدود ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ هزینه سوخت کامیون داران با قیمت هر لیتر ۱۵۰ تومان، هفت میلیون و پانصد هزار تومان تمام می شد که اکنون با قیمت هر لیتر ۲۵۰ تومان، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
دانشمند اظهار داشت: کامیون داران افزایش ۷٫۵ میلیون تومانی هزینه سوخت را در کرایه های خود لحاظ می کنند که به دنبال آن قیمت محموله ها که شامل مواد اولیه و کالاهای مختلف می شود نیز افزایش می یابد.

اختصاص درآمدهای حاصل از هدفمندی به حمل و نقل شهری
رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار اتاق نیوز در مورد اختصاص درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها به بخش حمل و نقل گفت: آنچه در مجلس مصوب شده است، تخصیص بخشی از درآمدهای هدفمندی یارانه ها به بخش حمل و نقل شهری است که به دلیل افزایش قیمت بنزین به حمل و نقل عمومی شهری مثل اتوبوسرانی و مترو تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در این قانون وسایل حمل و نقل جاده ای از جمله اتوبوس و کامیون مورد توجه قرار نگرفته است.
دانشمند با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و با تاکید بر این که مصرف کامیون ها با نوسازی ناوگان به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت، گفت: در بند (ه) ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه شرکت های حمل و نقل می توانند کامیون هایی با عمر سه سال را وارد کنند و در شرکت های خود به کار گیرند که آئین نامه اجرایی این ماده از قانون با مشکل مواجه شده است.
وی اظهار کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای میانگین مصرف کامیون را از ۵۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش می دهد که این کاهش مصرف سوخت می تواند بخشی از افزایش هزینه های ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی را جبران کند.
یادآور می شود، هیات وزیران در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ نرخ‌های جدید بنزین، نفت گاز و گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) را سوم اردیبهشت ماه امسال برای اجرا از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد که بر مبنای آن قیمت هر لیتر نفت گاز ۲۵۰ تومان اعلام شد.
نرخ هر لیتر نفت گاز سهمیه ای و آزاد پیش از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به ترتیب ۱۵۰ تومان و ۳۵۰ تومان بود که با اجرای مرحله دوم به ترتیب به ۲۵۰ تومان و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.
رییس جمهوری هفته گذشته در گفت وگوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود که اثر تورمی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی ۵٫۶ درصد است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.