بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

کسی لرزه بر تن این پیر خسته را می بیند؟

بارها هشدار داده شد که این پل به دلیل گذشت زمان زیاد از ساختش سست شده و اگر بسته نشود، خطرات جانی به دنبال خواهد داشت.

کسی لرزه بر تن این پیر خسته را می بیند؟
تین نیوز

هر سال از اواخر زمستان تا نیمه فروردین اهواز حال و هوایی دیدنی دارد زیرا از گوشه و کنار ایران مسافران و گردشگران به این شهر سفر می کنند تا هم هوایی تازه کنند، هم چرخی در بازار پر زرق و برق مرکز شهر بزنند و هم در کنار «پل سفید» معروف شهر عکس یادگاری بگیرند و از تماشای غروب کارون و پرندگان مهاجر لذت ببرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در بین مهمان و نیز اهالی شهر جوانانی که سری نترس دارند از هلالی های «پل سفید» بالا می روند و از آن بالا منظره ای جذاب و تماشایی از اهواز می بینند که الحق در وصف نمی گنجد.

عده ای نیز که به صورت دسته جمعی و خانوادگی سرتاسر پل را قدم زنان طی می کنند گاه که در بین راه به تماشای چشم اندازی می ایستند ناخودآگاه به نرده های فلزی پل می چسبند. چرا؟

«پل سفید» اهواز به شدت می لرزد! این لرزه را باید جدی گرفت. اهواز این همه پل با رنگ های جورواجور دارد اما هنوز که هنوز است «پل سفید» باید جور ترافیک شهر را بکشد؟

گاه کار از لرزه گذشته و وقتی خودرویی مانند ون مسافرکشی از روی پل عبور می کند و یا روی پل راه بندان می شود «پل سفید» اهواز چون کشتی بی لنگر کج و مج می شود.

این ها توصیفاتی هیجان انگیز برای گرم کردن بازار پل پیر اهواز نیست بلکه واقعیت محض است چرا که نویسنده این متن تقریبا هر شب بعد از پایان کار روزانه و انجام خرید از مرکز شهر و برای رفتن به خانه از روی «پل سفید» اهواز گذر می کند و خود بارها لرزش شدید پل را حس کرده است.

در این مقال مجالی برای پرداختن به سابقه و شجره «پل سفید» اهواز نیست و حال و هوای مطلب نیز چنین چیزی را نمی طلبد. از پیشینه این پل همین مقدار کافی است که به گواه تاریخ یکی از کهنسال ترین پل های مدرن ایران است. اما مگر صاحب یک مقام «ترین» بودن در کنار معایب فراوان جای افتخار دارد؟

به هر حال، کم و بیش همه اهوازی ها آشنایی کافی با «پل سفید» دارند و اگر نه هر روز که شاید سالی یک بار دست کم برای غذا دادن به پرندگان مهاجری که بر هلالی های چرک مرده اش خستگی های خود را فریاد می زنند ناخواسته دیداری با این پیر قامت افراشته لرزان تازه می کنند.

«پل سفید» همچنان پابرجاست اما شانه های خسته اش بیش از این تاب ندارد. مدت زیادی از زمان بازنشستگی این پل پیر گذشته و وقتش شده تا به جای لرزیدن زیر چرخ خودروهای هزار رنگ تنی سبک کند. این پیر خسته با چراغانی و رنگ آمیزی حالش خوب نمی شود. مرمت های گاه وبیگاه هم دردی از زخم های عمیق او دوا نکرده است.

در این که عمر مفید «پل سفید» اهواز دیرگاهی است به پایان رسیده شکی نیست و زمان آن رسیده که این پل نیز همانند سی وسه پل اصفهان بسته شده فقط به مثابه بنایی تاریخی از آن استفاده شود.

بارها هشدار داده شد که این پل به دلیل گذشت زمان زیاد از ساختش سست شده و اگر بسته نشود، خطرات جانی به دنبال خواهد داشت.

وقتی هنوز این پل بار زندگی مردم را بر دوش می کشد یعنی موضوع بسته شدن «پل سفید» اهواز به صورت جدی مطرح نشده است. حال آنکه کارشناسان اعلام کرده اند که این پل دیگر توان بهره برداری و عبور وسایل نقلیه را ندارد و باید هر چه سریع تر بسته شود.

مساله تردد بر «پل سفید» اهواز به تعبیر یک راهنمای گردشگری «تراژدی تخریب تدریجی» است.

علی خرازی دوستدار میراث فرهنگی معتقد است: تردد و عبور کنترل شده وسایل نقلیه، گردشگران و عابران تراژدی تخریب تدریجی این پل را به رغم استحکام بخشی های مقطعی در بخش هایی از «پل سفید» فراهم کرده و در صورت تداوم این معضل فاجعه ای تاریخی برای مردم اهواز رقم می خورد.

او هشدار داد: تردد خودروها از روی پل به گونه ای بحران آفرین شده که کل پل به لرزه می افتد و این امر بسیار نگران کننده است.

خرازی یادآوری کرد: تاکنون به جز کارهای استحکام بخشی که به صورت مقطعی صورت می گیرد هیچ طرح یا تصمیمی برای تغییر کاربری و نجات این پل ارزشمند گرفته نشده است.

اگر این پل به خوبی تعمیر، تغییر کاربری یابد و مورد حفاظت قرار گیرد می تواند به یکی از جاذبه های مهم گردشگری اهواز تبدیل شود.

افزون بر این، با بالا رفتن قدمت «پل سفید» اهواز و نیز ورود پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان که در کنار این پل مستقر می شوند جمعی از فعالان فرهنگی اهواز به دفعات خواستارِ تعطیلی این پل در روزهای جمعه و تبدیل شدنش به پیاده راه شدند و برای این منظور کمپین هایی شکل گرفت.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز در واکنش به این اقدام اعلام کرد که به دنبال این هستیم تا حداقل در ماه های حضور پرندگان مهاجر که شرایط آب و هوایی مطلوب و فصل حضور گردشگران است عبور و مرور وسایل نقلیه از روی پل سفید محدود شود، اما شد؟

بعد هم اضافه شد برای این که «پل سفید» فقط به عنوان پیاده راه مورد استفاده قرار گیرد جلساتی برگزار شد و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز طرح پیشنهادی خود را ارایه داد و پیگیر است. اما آیا هست؟

اکنون بحث بر سر این است که تنها مانع پیش رو در تغییر کاربری «پل سفید» بروز مشکلات ترافیکی است زیرا تبدیل این پل به پیاده راه ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز تحمیل می کند.

البته در این بین «پل سفید» اهواز چندباری مسدود شد و اکنون یک طرفه است و در این باره منطقه ۲ شهرداری اهواز توضیح داد: با توجه به ایجاد درزهای انبساط در پل سفید این پل از ۱۹ آبان ۱۴۰۱ به مدت ۲ هفته بر روی خودروها بسته خواهد بود تا به منظور حفظ سلامت شهروندان و همچنین جلوگیری از خطرهای احتمالی ترمیم و بازسازی درزهای انبساط انجام شود.

این کار انجام شد اما درزهای انبساط دوباره سر باز کرده اند و علاوه بر آن بخش هایی از پیاده روی پل ریزش کرده و به راحتی می توان ارتفاع بلند زیر پل را دید.

یادم می آید در سال ۱۴۰۰ جمعی از شهروندان اهوازی با حضور در کنار «پل سفید» سالروز ثبت ملی شدنش را (۲۶ آبان ۱۳۷۸) جشن گرفتند. این یعنی اینکه مردم اهواز و شاید حتی همه مردم ایران «پل سفید» اهواز را دوست دارند.

ما ایرانی ها باور داریم که پیرانمان برکت زندگی ما هستند و آن ها را روی چشم خود می گذاریم. «پل سفید» هم پیر و هم برکت شهر اهواز است. همه پیران توقعی جز تکریم و احترام ندارند. جا دارد به احترام «پل سفید» از جا برخیزیم و در تکریم او تمهیدی تازه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.