| کد خبر: 15970 |

◄ سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به جنگ تصادفات جاده‌ای می‌رود

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط " ک. حمزه" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی " لینک‌دین " مطرح شده است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می شود:

چرا و چگونه ارتباطات هوشمند خودرویی تحولی بنیادین در حمل و نقل جاده ای را در جهان رقم خواهد زد؟
همانطور که در سایت زیر ملاحظه می شود خوشبختانه در کشور ما هم به موقع ظهور فناوری ارتباطات اختصاصی برد کوتاه مورد توجه قرار گرفته است.
www.cvt-project.ir
از قابلیت های بسیار جالب این فناوری، قابلیت هشدار به راننده درباره جریمه شدن قریب الوقوع است.
این قابلیتی بسیار جذاب و کاربردی و کاملاً متمایز است که به همراه قابلیت نظارت دائم این فناوری منجر به تحول بنیادی در سبک رانندگی خواهد شد. رانندگانی که جریمه می شوند بعضا می دانند که در شرایط تخلف قرار دارند و امیدوارند پلیس در صحنه نباشد یا رانندگان به هر دلیلی نمی دانند که در شرایط خلاف مقررات قرار دارند.
در هر صورت یک راننده همواره مایلست قبل از جریمه شدن مطلع شود و پلیس هم متقابلاً برای اینکه رانندگان همیشه مقررات رعایت نمایند از طریق کشف غیرمترقبه تخلف و برخورد قانونی اقدام می نماید.
این واقعیت که امکان نظارت دائم و فراگیر وجود نداشته است منجر به پدیده های فوق گردیده و اگر با ورود فناوری جدید این امکان فراهم شود، این پدیده ها از بین خواهند رفت و پدیده جدیدی ظهور می کند.
هرگاه راننده در شرایط خلاف مقررات قرار بگیرد ابتدا به طور خودکار به وی هشدار داده می شود. در این موقعیت راننده می داند که ادامه وضع قطعاً منجر به برخورد قانونی با وی خواهد شد و رفتار خود را با مقررات تطبیق خواهد داد. جهانی که در آن عدم رعایت مقررات رانندگی بسیار اندک باشد، بسیار امن تر و اقتصادی تر خواهد بود. در آن شرایط مقررات رانندگی هم مقرراتی منطقی تر خواهند شد.

حبیب نظر داده است:
 این فناوری اساساً با هدف افزایش ایمنی تردد خودروها در جاده ها و معابر شهری مطرح شده است. موضوع مهمی که سایر فناوری های موجود قادر نبوده اند آن را انجام دهند. حال با تثبیت جایگاه این فناوری و برنامه منسجم شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا برای تولید خودروها مجهز به این فناوری در آینده نزدیک، کاربردهای دیگری نیز برای آن مطرح می شود.
در کنار کاربردی که به آن اشاره شد و البته جامعتر از آن، هم اینک مفهوم رانندگی سبز در دنیا مطرح شده است که به کمک این فناوری میسر می باشد. رانندگی سبز به معنی رفتار رانندگی صحیح و اصولی است که در عین رعایت قوانین و مقررات، با آلاینده های زیست محیطی کمتری نیز از ناحیه تردد خودروها مواجه خواهیم بود. تجهیزات مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی می توانند به مثابه یک دستیار راننده عمل کرده و توصیه های حرکتی لازم را به گونه ای ارائه کنند که احتمال خطر تصادفات رانندگی به صفر رسیده و سوخت مصرفی خودروها نیز تا حد 25 درصد کاهش یابد.

مجید نظر داده است:
 با توجه به تجربه مثبتی که استفاده از این سیستم ها در کشورهای پیشرفته داشته است می تواند به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. باید دید که برای اجرای چنین طرحی چه میزان سازندگان خودرو مشارکت می‌نمایند. به چه میزان هزینه تمام شده خودرو را افزایش می دهد و آیا در شرائط موجود که سازندگان داخلی به دلایل مختلف در رقابت با تولیدکنندگان خارجی تحت فشار هستند آیا تمایلی برای همراهی دارند با خیر. شاید برای شروع نیاز به اجرای طرح های آزمایشی با بسته های حمایتی دولت باشد و بهترین نقطه برای شروع سیستم حمل و نقل عمومی که تحت نظر شهرداری هاست، می باشد. در هر حال برنامه ریزی برای توسعه چنین سیستم هایی در ابتدا مشکلات خودش را دارد اما با گذشت زمان و تحقق صرفه جویی های مورد اشاره آنگاه قطعا مورد استقبال مردم هم قرار می گیرد. ضمنا لازم است در حوزه فرهنگ سازی استفاده این سیستم ها کار شود چرا که ممکن است افراد در وهله نخست این سیستم ها را نوعی کنترل بیشتر بر عملکرد خود تصور کنند و به همین جهت مورد استقبال قرار نگیرد پس باید مزایای آن در سطح گسترده تری اطلاع رسانی شود. نکته آخر اینکه در خصوص ساخت و تجاری کردن این سیستم باید بخش خصوصی هم به نحوی فعال شود که انحصار تولید آن در اختیار خودروساز نباشد که اگر چنین شود خودش می‌شود گلوگاهی برای فراگیر شدن سیستم.

 ک. حمزه نظر داده است:
در غرب نظراتی درباره محدود شدن آزادی های فردی باگسترش فناوری ارتباطات خودرویی شنیده می شود ولی وقتی موارد زیر را درنظر بگیریم، درمی یابیم که این نظرات حداقل در جوامع شرقی موضوعیت ندارند.
ما از تلفن برای انتقال بسیاری از حرف های خصوصی خود ناچاراً استفاده می کنیم. ما از پست الکترونیک برای ارسال بسیار از مسائل خصوصی خانوادگی و کسب و کار خود ناچاراً استفاده می کنیم.
ما از بانکها و شبکه اینترنت برای بسیاری از مبادلات مالی خود ناچاراً استفاده می کنیم. دارایی های قانونی ما در سامانه اطلاعاتی ثبت اسناد کشور نگهداری می شود. موقعیت جغرافیایی همه ما  که از موبایل استفاده می کنیم قابل ردگیری است. تردد خودروهای ما هر جا که دوربین نصب شده باشد تحت نظارت و کنترل است. اسامی و اطلاعات تماس همه دوستان و همکاران و مشتریان و کارفرمایان خود را در مراکز اطلاعاتی که نمی دانیم کجا هستند قرار می دهیم. حتی اطلاعات قرارها و ملاقات ها و جلسات خود را در نرم افزارهای اینترنتی قرار می دهیم.
عجیب است که بسیاری از مردم دنیا اطلاعات خصوصی خود را نیز در اینترنت قرار می دهند.
در این شرایط شاید نیازی به نرم افزارهایی که در یارانه های ما اطلاعات خصوصی ما را به سرقت می برند نباشد و در نهایت ما مسلمان ها می‌دانیم که اعمالمان تحت نظارت نظام الهی است و ثبت می شود و انشاءالله کار خلافی برای پنهان کردن در پرونده خود نداریم و اگر اشتباهاً خلافی کردیم آماده ایم تا جریمه اش را بپردازیم .
در این شرایط، آیا ردگیری موقعیت خودرو ما به عنوان یک شهروند درستکار در جاده های عمومی موجب محدودیت آزادی ما است، یا اثبات رانندگی درست ما و جلوگیری از افراد متخلف و کسانی است که نظم و نوبت و حق تقدم را رعایت نمی کنند و اعمال خطرناک انجام می دهند.
به نظرم همراه بقیه ابعاد زندگی ما، مرکب های ما هم به مرور تحت نظم و نظارت بیشتری قرار خواهند گرفت و هوشمند خواهند شد و شاید خودروها تا حد اندکی به توانایی های چارپایانی که مرکب اجداد ما بوده اند نزدیک شوند و خوشان راه درست را از اشتباه تشخیص دهند، به سادگی در چاله نیفتند، به یکدیگر برخورد ننمایند، و هر فرمان خطایی از سوی راننده را تبعیت نکنند.

آرش نظر داده است:
يک زماني من زياد از طريق جاده سفر مي كردم. چه اتوبوس چه سواري عمومي.
باور بفرماييد خودروهاي آشنايي كه از روبرو مي آمدند همچين قشنگ جاي پليس را به راننده نشان مي دادند كه آدم حيرت زده مي ماند. بنابراين اگر مراد از چنين هزينه كردهايي به نوعي فرار از دست پليس باشد صرف نظر از اينكه مخالف قانون بودجه عمومي كشور روي درآمدهاي ناشي از تخلفات رانندگي حساب مي كند خواهد بود بايد قبول كنيم چنين روشي نه به وسيله تجهيزات كه به وسيله انسان در حال انجام است.
از اين مزاح ها كه بگذريم فكر مي كنم در كشور ما با اين خصوصيات خاص رانندگي هنوز تا چنين اهدافي فاصله زيادي داشته باشيم. علي الخصوص كه در همان غرب هم جنبه آزمايشي دارد و هنوز خود آنها هم در خصوص استفاده عمومي از آن مطمئن نيستند. به نظرم چنين مواردي بيشتر جنبه تامين خوراك براي پروژه هاي دانشگاهي و پر شدن رزومه اساتيد از مقالات داشته باشه تا يك بحث واقعا اجرايي.

حبیب نظر داده است:
کشورهای پیشرفته دنیا بسیار با برنامه حرکت می کنند و همین نیز رمز پیشرفت آنهاست.البته شروع فعالیت آنها در خصوص این فناوری با انجام پروژه های متعدد آزمایشی همراه بوده است و هنوز نیز این مهم را طبق نقشه راهی که دارند، دنبال می کنند. اما باید خدمتتان عرض کنم که به جمع بندی نهایی رسیده اند و طبق برنامه مشخصی به استفاده عملیاتی و گسترده از این فناوری روی آورده و می آورند. برای آگاهی جنابعالی فقط به چند مورد بارز اشاره می کنم.

* کشور ژاپن از چند سال پیش شروع کرده و هم اینک تجهیزات کنار مسیر این فناوری را در شبکه بزرگراهی خود به 1600 واحد رسانیده است. در این کشور هم اکنون بیش از 30 میلیون خودر به تجهیزات این فناوری در مدل های مختلف مجهز هستند. دولت این کشور در کنگره حمل و نقل هوشمند 2013 توکیو اعلام می کرد که توانسته است با بهره مندی از کاربردهای ایمنی این تجهیزات، تا 60 درصد از آمار تصادفات را کاهش دهد. آیا این فعالیت گسترده، جنبه آزمایشی دارد؟

* اروپا الزام کرده است که خودروسازان این قاره تولیدات خود را از سال 2015 با تجهیزات این فناوری طوری مجهر کنند که یکی از کاربردهای آن موسوم به تماس اضطراری از این سال قابل پیاده سازی باشد. در این باره لطفاً لینک زیر را ببینید

http://cvt-project.ir/NewsDetail.aspx?SubjectType=54&InfoID=1489

* آمریکا پس از تقریباً یک دهه اجرای پایلوت های متعدد در سوم فوریه سال جاری اعلام نمود که قانون الزامی کردن استفاده از این فناوری را تنظیم خواهد نمود. خبر مربوط به این اعلام در لینک زیر آمده است. لطفاً آن را ملاحظه فرمائید.

http://cvt-project.ir/NewsDetail.aspx?SubjectType=54&InfoID=1682
آیا از این خبر استنباط می شود که در خصوص استفاده عمومی از این فناوری به اطمینان نرسیده اند؟

* علاوه بر اجرای پایلوت های متعدد در این حوزه، پروژه های عملیاتی بسیار جدی نیز به انجام رسیده اند که از منظر کاملاً تجاری به آنها پرداخته شده است. در این باره و به عنوان یک مثال، لینک زیر را ببینید.

http://cvt-project.ir/NewsDetail.aspx?SubjectType=54&InfoID=1313
آیا فکر می کنید عوامل اجرایی این پروژه فقط به دنبال مقاله و پر کردن رزومه خود بوده اند.

ک. حمزه نظر داده است:
کشورهای پیشرفته درباره استفاده از این فناوری کاملاً مصمم هستند و کاربرد فناوری هر روز در حال گسترش می باشد. البته این امر منافی اجرای طرح های پایلوت به معنی شناسایی مسائل اجرایی به کارگیری فناوری در حوزه های گسترده تر نیست.
اما درباره خصوصیات ویژه کشور ما که مانع دستیابی ما به اهداف بلند است، مایلم یادآوری نمایم که شواهد و تجربیات متعددی از به کارگیری فناوری های جدید و پیشرفته در کشور ما ملاحظه می شود که اثبات می کند ظرفیت کافی وجود دارد و البته بدون مدیریت و تدبیر کارهای بزرگ غیرممکن است.
تحول فرهنگ رانندگی در کشور ما کاملاً مشهود است و در سالهای اخیر رعایت نظم و حق تقدم به طور محسوسی افزایش یافته است و هر روز تعداد رانندگانی که نظم حرکت در بزرگراه ها را به هم می زنند کمتر شده است.
اما نکته بسیار حائز اهمیت در فناوری ارتباط هوشمند خودرویی اینست که این فناوری از آن جمله فناوری ها است که مستقیماً به نظم و ایمنی کمک می کند و به این ترتیب در کشورهایی مثل ما که نیاز خیلی بیشتری دارند، اثربخشی و منفعت بیشتری نسبت به جوامعی که اکنون نیاز کمتری دارند، خواهد داشت. مثلاً اگر کاربرد این فناوری در اروپا موجب 20 درصد بهبود خواهد شد، در کشور ما این تاثیر دو چندان خواهد بود.
یادآوری می نمایم به کارگیری این فناوری در خودرو ساده تر از به کارگیری فناوری کیسه هوا و ترمز ای بی اس است، در حالیکه اثر بخشی و منفعت آن ده‌ها برابر بیشتر است. به همین دلایل است که این فناوری حمل و نقل جاده ای را در دنیا متحول خواهد ساخت، مثل فناوری شبکه موبایل و شبکه بانکداری الکترونیک که زندگی اجتماعی ما را کاملاً دگرگون کرده است.
با توسعه به کارگیری سامانه ارتباط هوشمند خودروها، تابلوهای ثابت محدودیت سرعت در جاده ها حذف خواهند شد و مفهوم حداکثر سرعت مجاز جای خود را به مفهوم سرعت مناسب خواهند داد.
به این ترتیب تحولی زیربنایی در ابعاد مدیریت بزرگراه، فرهنگ رانندگی و اقتصاد اخذ جریمه رخ خواهد داد.
تصور بفرمایید به جای اینکه راننده حواسش به تابلوهای محدودیت سرعت و کم و زیاد شدن مقدار حداکثر سرعت مجاز باشد، در داخل خودرو سامانه ارتباط هوشمند خودرو بدون اینکه حواس راننده را پرت نماید، در صورت لزوم با آرامش به وی توصیه می کند که سرعتش را زیادتر یا کمتر نماید. این توصیه اولاً بر اساس استفاده از حداکثر ظرفیت جاده یعنی حرکت در حداکثر سرعت مطمئنه است. لذا بدیهی است که رانندگان از آن استقبال و تبعیت خواهند نمود. اما کاهش سرعت برای ایمنی در شرایط مختلف جاده و موانعی که موقتاً در مسیر هستند نیز توصیه می شود.
پیشنهاد سرعت مناسب برای استفاده بهینه سوخت از قابلیت ها بسیار جذاب این کاربرد فناوری است. بسیار اتفاق می افتد که خودروها در بخشی از مسیر با حداکثر سرعت حرکت کرده و سوخت نسبتاً بیشتری مصرف می کند و سپس در محدوده یک گلوگاه ترافیکی مدتی را با سرعت خیلی کم حرکت می کنند که در این حالت حجم آلاینده ها بازهم بیشتر می شود. در حالیکه اگر همه خودروها با سرعت حساب شده کمتری حرکت می کردند از گلوگاه هم با سرعت مناسبی عبور می کردند
با حرکت منظم و هماهنگ همه خودروها در طول بزرگراه ظرفیت بزرگراه در ساعات پیک ترافیک به حداکثر خواهد رسید و سطح آلایندگی هم در حداقل قرار خواهد گرفت. در این شرایط نصب تابلوهای اعلام حداکثر سرعت مجاز دیگر موضوعیت ندارد و دگرگونی بنیادینی در مقررات رانندگی رخ خواهد داد.

مجید نظر داده است:
لطفا با توجه به نو بودن این تکنولوژی در کشور اگر گزارشی از چگونگی پیشرفت آن در دستگاه های اجرایی نظیر خودروسازها، پلیس و شهرداری وجود دارد و جنابعالی دسترسی دارید خوب است به اشتراک گذاشته شود تا کمی هم عملی تر به موضوع پرداخته شود. البته بنده در جلسات انجمن در حال شکل گیری آی تی اس شرکت می کنم و آنجا هم کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده و به نظر می رسد حال که این رویکرد به مرور در دنیا قالب می شود ما هم بیشتر به آن بپردازیم و فضا برای فرهنگ عمومی متناسب هم گسترش یابد.

علی نظر داده است:
شرکت های بزرگ خودروسازی در دنیا پیشتاز تحقیق و پیاده سازی این سیستم در ناوگان تولیدی خود هستند، از جمله VOLVO
به عقیده من شاید این شرکت از همه جدی تر این سامانه را دنبال می‌کند، پیشنهاد می کنم برای اشراف بیشتر لینک های زیر را دنبال کنید

رانندگی ایمن با سامانه ارتباطات خودرویی http://goo.gl/enTdae
اولین بزرگراه هوشمند http://goo.gl/vJ4LMT
گسترش فناوری بین خودرویی http://goo.gl/dYxikH
انتقال فناوری سیستم ناوبری هواپیما به خودروها http://goo.gl/tJMrmP
سامانه ارتباطات و اطلاعات خودرو ژاپن http://goo.gl/ucH8RW
مفهوم لوگو سامانه ارتباط خودرویی ژاپن

حبیب نظر داده است:
خواهشمند است لینک زیر را ملاحظه فرمائید
http://cvt-project.ir/NewsDetail.aspx?SubjectType=54&InfoID=1699

به طوری که در متن این لینک آمده است، الزام اتحادیه اروپا برای پیاده سازی سامانه های مشارکتی حمل و نقل هوشمند، تمام 12 خودروساز بزرگ اروپا را بر آن داشته است که با یک توافق جمعی، خود را برای تولید خودروهای مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی در سال 2015 آماده نمایند.
لینک فوق اشاره می کند که در بین این خودروسازان، شرکتهای دایملر و ولوو از بقیه پیشروتر هستند.
امیدوارم در این بحث ما، دوستان بزرگواری که به نوعی دست در مدیریت صنعت خودروی کشور دارند نیز شرکت نمایند و نظرات خود را پیرامون موضوع مطرح کنند.

ک. حمزه نظر داده است:
برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مختلفی که در حوزه حمل و نقل هوشمند و ارتباطات هوشمند خودرویی مطرح هستند به لینک زیر مراجعه فرمایید
www.cvt-project.ir
این آدرس سایت پروژه ای است که طی دو سال گذشته در خصوص به کارگیری فناوری ارتباطات اختصاصی برد کوتاه بین خودروها اجرا شده است و موجب تحول بنیادین در بهبود ایمنی، ترافیک، مصرف سوخت، مدیریت حمل و نقل و مواد دیگر خواهد شد.
زیربنای این فناوری، ارتباط دوطرفه بسیار سریع با پهنای باند زیاد و بدون وقفه و بدون دخالت انسان هر خودرو با سایر خودروهای اطراف و نزدیک ترین آنتن کنار جاده است.
فهرست کاربردهای این فناوری طولانی است. این فناوری به علت برخی کاربردهای انحصاری اش (مثل پیشگیری از تصادفات زنجیره ای) بر سایر فناوری ها پبشی خواهد گرفت و در عین حال پاسخگوی کاربردهای غیر انحصاری ( مثل اعلام موقعیت خودرو ) هم خواهد بود، البته در این موارد هم معمولاً از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
مثلاً پرداخت الکترویکی عوارض امروز با برچسب ارزان قیمت آر.اف.آی.دی انجام می شود اما با فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی کلاً گیت های عوارضی برچیده می شود و محدودیت برای دسترسی محلی به بزرگراه وجود نخواهد داشت و بدون اینکه هزینه ای برای احداث گیت الکترونیک شود، عوارض تردد خودرو بابت مسافت و مدتی که خودرو در بزرگراه حضور داشته است تعیین و اخذ می گردد (امروز اخذ عوارض برای اتوبان تهران- کرج به علت هزینه و مشکلات ترافیکی آن ممکن نیست) در عین حال انواع خدمات اطلاع رسانی درباره هر چیری ( ترافیک، هواشناسی جاده، خدمات در مسیر و . . .) به سرنشینان ارائه شده و اطلاعات ذیقیمتی درباره وضعیت خودرو (توقف، سرعت یا رانندگی نامناسب، نقص فنی، سانحه، . . .) از خودرو دریافت می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.