| کد خبر: 268440 |

چالش های بازگشایی یک معبر جدید در بیرجند

بازگشایی معابر جدید به عنوان مطالبه مردمی و پشتوانه مصوبه شورای شهر یکی از راهکارهای بهبود وضعیت ترافیک در بیرجند محسوب می‌شود که در اجرا با چالش‌هایی همراه بوده است.

تین نیوز

 ترافیک شهری یکی از مسائل اساسی شهر بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی است که متناسب با افزایش جمعیت، خودرو و ساخت و سازها سال به سال افزایش می یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح جامع ترافیک شهر بیرجند ۱۵ مهر سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان تصویب و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان ها، احداث تقاطع های غیرهمسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر در طرح جامع پیش بینی شده اما چون مصوب نشده قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.

خیابان ارتش یکی از نقاط پر تردد شهر بیرجند است که همواره گره های ترافیکی در آن موجب کلافه گی شهروندان شده و خواست دیرینه مردم، تعریض این خیابان و ایجاد معبرهای جدید برای کاهش بار ترافیکی است.

این خیابان همانطور که از نامش پیداست یک سمت آن پادگان ۰۴ و مستحدثات ارتش و سمت دیگرش خیابان های پاسداران، عدل، معلم و غفاری واقع شده است.

از آنجایی که در سایت زعفرانیه و اراضی پادگان قدیم ارتش ساخت و سازهای جدید در حال احداث است و قطعا با بارگذاری جمعیت بار ترفیکی بر این خیابان بیشتر خواهد شد مدیران شهری ملزم شده اند از اکنون به فکر راه و چاره ای باشند تا در آینده دسترسی به خیابان های اصلی و مرکزی شهر مشکل ساز نشود.

طرح جامع ترافیک شهر که اکنون در حال بازنگری است اگر به تصویب نهایی برسد اجرایی شدن آن حداقل ۱۵ سال طول می کشد، در سنوات اخیر هم طرح های مدیریت ترافیک اجرا شده همواره منتقدان زیادی داشته و از نبود یک نگاه آینده نگر و همه جانبه رنج برده است.

یکی از پروژه هایی که شهروندان انتظار اجرای آن را دارند تعریض خیابان ارتش است که در سنوات گذشته هم در دستور کار شهرداری قرار داشت.

موضوعی که فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی مرداد امسال به آن اشاره کرد و گفت: ارتش به منظور حل اختلافات اراضی پادگان ۰۴ بیرجند در توافقی با راه و شهرسازی ۵۰ درصد اراضی را به مردم بخشیده است مشروط به اینکه معوض آن واگذار شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری با تاکید بر اینکه ارتش در خراسان جنوبی کمیسیون ماده پنج را پذیرفته است اظهار کرد: هر جایی که نیاز به تعریض داشته باشد چون ارتش نهاد بین المللی است و جایگاهی بین مردم و جهان دارد، در صورت رعایت جایگاه و جلوگیری از تضعیف طبق قانون و براساس مصوبه سفر مقام معظم رهبری که پایبند آن هستیم عقب نشینی خواهیم کرد اما حق ارتش باید پرداخت شود.

چندی قبل شهرداری بیرجند بازگشایی معبری را در فهرست پروژه های دهه فجر اعلام و از آن رونمایی کرد.

احداث بلوار امتداد خیابان عدل؛ مصوبه کمیسیون ماده پنج و شورای ترافیک استان

شهردار بیرجند ۱۹ بهمن امسال در آیین رونمایی از ۳۲ پروژه شاخص شهرداری گفت: اولین پروژه قابل افتتاح شهرداری بیرجند در دهه فجر امسال در حقیقت تحقق رویای همشهریان پس از گذشت بیش از ۲ دهه از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به بیرجند است که در آن سفر بر انتقال پادگان ۰۴ از داخل شهر و در نتیجه بازگشایی معابر منتهی به آن تاکید شد.

مهدی بهترین افزود: امروز در دولت سیزدهم شاهد تحقق آرزوی همشهریان یعنی تکمیل عملیات بازگشایی امتداد خیابان عدل هستیم که با پیگیری های دولتمردان و در راس آنها استاندار خراسان جنوبی و از دل جلسات متعدد و تعامل فرمانده ارشد آجا در استان، و تلاش های مستمر شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند بیرون آمد.

وی بیان کرد: اجرای این پروژه مهم و احداث بلوار امتداد خیابان عدل و اتصال آن به خیابان شهید قرنی براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج و مصوبه شورای ترافیک استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری صورت گرفته و شامل انجام هزار و ۸۰۰ سرویس خاکریزی، زیرسازی و ۹ هزار متر مربع آسفالت، اجرای آیلند و جوبه، فضای سبز، تامین روشنایی با نصب پایه چراغ های دکوراتیو و اجرای دیوار جداکننده است.

شهردار بیرجند گفت: احداث این بلوار در روان سازی تردد و رفع مشکلات ترافیکی به خصوص پس از بارگذاری بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این محدوده بسیار تاثیرگذار خواهد بود و این پروژه با صرف بیش از ۸۰ میلیارد ریال از جهت عمرانی و خدماتی آماده افتتاح است اما افتتاح آن بعد از انجام مشاوره های ترافیکی و توسط شورای شهر بیرجند اعلام خواهد شد.

تاکید شورای شهر بر بازگشایی همزمان خیابان معلم و عدل

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اما در این باره گفت: بازگشایی معبر جدید در شهر بیرجند از خیابان ارتش به شهید قرنی خلاف مصوبه شورای شهر و شورای ترافیک استان بوده و مقصر هرگونه حادثه ترافیکی شهرداری است.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد با اشاره به حواشی بازگشایی خیابان ارتش به سمت شهید قرنی افزود: اردیبهشت سال گذشته در مصوبه متمم بودجه به شهردار توصیه شده که حدود ۲۰ میلیارد ریال برای بازگشایی معلم و عدل هزینه کند و تاکید بر این بود که بازگشایی این ۲ خیابان همزمان انجام شود.

وی گفت: علاوه بر این تفاهم نامه ۱۳ ماده ای بین ارتش، شهرداری، راه شهرسازی و استانداری به امضا رسیده که خیابان های عدل و معلم بازگشایی شود.

رئیس شورای شهر بیرجند عنوان کرد: شورای شهر در دوره جدید مدیریتی تلاش کرده با همدلی و همراهی پروژه های قفل شده شهری را به سرانجام برساند و به پیشنهاد معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی کارگروه ویژه این موضوع هم تشکیل شده است.

وی گفت: اولین موضوع این کارگروه پادگان ۰۴ بود که سه خواسته شورای شهر از جمله بازگشایی همزمان خیابان معلم و عدل، تعریض خیابان ارتش به متراژ ۳۰ متر و تملک ساختمان های فروشگاه شمس و بازنشستگان ارتش در این نشست مطرح شد.

عبدالرزاق نژاد یادآور شد: هشت خانه سازمانی از ارتش پشت دیوار منتهی به خیابان معلم است که در این کارگروه معاون عمرانی استاندار تاکید کرد باید تخریب شود زیرا دولت ۲۰۰ میلیارد ریال بابت آن پول پرداخت کرده است.

وی افزود: همچنین مقرر شد زیرساخت های مورد نیاز را شهرداری برای ایجاد معبر تامین کند اما بعد از آن جلسه روال طوری پیش رفت که به جای بازگشایی همزمان خیابان عدل و معلم تمرکز شهرداری بر معبری جداگانه از محل مصوبه است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند عنوان کرد: خیابان فعلی هم به عدل اتصال ندارد لذا تاثیری در تسهیل کار مردم ندارد و اعتراض های زیادی به شورای شهر رسیده است.

وی گفت: در ۲ ماه اخیر اخطارهای شفاهی و کتبی زیادی صادر شده اما حتی برای این بلوار اسم هم انتخاب کرده اند و شهرداری اسم معبر را «بلوار قرآن» نامگذاری کرده که به آن اعتراض داریم چون شأن قرآن بالاتر از این معبر است.

عبدالرزاق نژاد با اشاره به ایرادات فنی به معبر بازگشایی شده اضافه کرد: مردم و پلیس راهور به این معبر اعتراض دارند و باید موانعی که مقابل خیابان عدل ایجاد شده را بردارند تا رفت و آمد شهروندان تسهیل شود بعد موضوع بازگشایی خیابان معلم بررسی و هر زمان که این خیابان آماده بهره برداری باشد اجازه بازگشایی خیابان عدل را خواهند داشت.

وی گفت: شورای شهر همه اعتبار مورد نیاز بازگشایی خیابان عدل و معلم را در متمم بودجه دیده است و اگر شهرداری اعتباری ندارد باید از شورای شهر درخواست اعتبار کند.

رئیس شورای شهر بیرجند ادامه داد: مخالفت صریح شورای شهر به شکل کتبی و شفاهی به شهردار اعلام شده اما پاسخی به ما داده نشده، نامه ای به دادستان نوشته شده که هر حادثه ترافیکی در این معبر رخ دهد شورای شهر سلب مسئولیت کرده و شهرداری مسئول مستقیم اتفاقات است.

ایجاد معبر جدید مستلزم تعریض خیابان ارتش است

اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: تا روزی که این مساله در شورای ترافیک استان مطرح شد از آن اطلاع نداشتیم و زمانی که تصمیم به بازگشایی خیابان گرفته بودند آن را در شورا مطرح کردند.

سرهنگ علیرضا عباسی اظهار کرد: طبق مصوبه این خیابان باید زمانی بازگشایی شود که تعریض خیابان ارتش انجام شده و وسط آن نیز از تقاطع پاسداران تا معلم آیلند اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه چپ گرد یا راست گردی در خیابان ارتش بدون آیلند وسط نباید باشد افزود: هنوز هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده لذا بازگشایی این معبر بار ترافیکی از شهر کم نمی کند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی بیان کرد: نظر خود را به مسئولان شهری داده ایم که اگر این معبر قبل از انجام اقدامات ایمنی بازگشایی شود بار ترافیکی شدید دارد و باعث ایجاد حوادث رانندگی زیادی می شود همچنین اعلام کردیم در صورتی که این معبر بازگشایی شود و حادثه ای رخ دهد مسئولیت آن برعهده سازمان متولی است.

وی گفت: با احداث معابر مخالف نیستیم اما زمانی بازگشایی مفید است که مشکلی از بار ترافیکی حل کند و تمامی موارد ایمنی در نظر گرفته شود.

عباسی افزود: در همین مورد از تمامی مسئولان استانی می خواهیم تا زمانی که اقدامات مهندسی ترافیک لازم انجام نشده اجازه بازگشایی این معبر را ندهند زیرا ما مخالف بازگشایی به شکل کنونی آن هستیم و خواسته خود را نیز کتبی اعلام کرده ایم.

مشکلی برای بازگشایی خیابان معلم نداریم

با این وجود معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نظر دیگری دارد مبنی بر اینکه همه اقدامات انجام شده از سوی شهرداری طبق مصوبات شورای ترافیک و شورای شهر بوده و بازگشایی خیابان معلم مستلزم توافقات اولیه بین راه و شهرسازی و ارتش، مصوبه شورای ترافیک و تامین اعتبار لازم است.

مهدی حدیدی نژاد ادامه داد: باید ساختمان هایی که در مسیر بازگشایی وجود دارد تحویل شهرداری شود تا بعد از تخریب بتوان اقدام به ایجاد معبر جدید کرد.

وی گفت: بازگشایی خیابان عدل هم طبق مصوبات شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج شهرداری بیرجند از دوره قبل در دستور کار بوده ولی به دلایل مختلف انجام آن به تاخیر افتاده که در راستای اجرای مصوبه، مدیریت فعلی شهرداری تصمیم به بازگشایی آن گرفت.

معاون شهردار بیرجند افزود: اینکه الان برخی افراد مدعی شده اند این معبر روبه روی خیابان عدل نیست باید زمانی که طرح شروع به اجرا شد نظریه ها را می دادند چون شهرداری فقط مجری است و باید مصوبات کمیسیون ماده پنج یا شورای ترافیک را اجرا کند.

وی عنوان کرد: آنچه اجرا شده طبق مصوبه شورای ترافیک بوده و کروکی آن در سایت شهرداری بارگذاری شده است لذا هیچ مساله پوشیده ای نیست.

حدیدی نژاد گفت: بازگشایی همزمان عدل و معلم هم مستلزم این است که محل مورد نظر تحویل شهرداری شود تا در کمترین زمان براساس مصوبات شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج بتوان معبری را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای بازگشایی خیابان معلم اعتبار مصوبی نداریم اضافه کرد: اجرای این طرح هم نیازمند تامین اعتبار است ولی هر زمان که تحویل شود مشکلی برای بازگشایی نداریم.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: برای بازگشایی خیابان عدل به شهید قرنی تاکنون ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری هزینه شده و این طرح در شورای ترافیک به تصویب رسیده لذا امضای پلیس راهور هم ذیل مصوبات وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعریض خیابان ارتش از برنامه های شهرداری است ادامه داد: این اقدام هم باید براساس مصوبات شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج انجام شود اما مستلزم واگذاری به شهرداری است.

حدیدی نژاد گفت: واگذاری اراضی پادگان ۰۴ از مطالبات دیرینه مردم بوده و با توجه به بارگذاری جمعیت در واحدهای نهضت ملی مسکن در آینده نزدیک تعریض و بازگشایی خیابان های منتهی به خیابان ارتش ضروری است.

وی بیان کرد: تعریض خیابان شهید قرنی اعتبار زیادی نیاز دارد و عرض این معبر ۶۰ متر است که باید راه و شهرسازی هم در خاک برداری ورود پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.