| کد خبر: 75786 |

​​روابط تجاری با کشورهای عربی خلیج فارس مزیت نیست

تین نیوز | اقتصاد روابط بین الملل تلاش می کند مزیت های نسبی را در دو طرف سرزمین های تجاری تقویت كند.

این روند  بازاری برد - برد را به ثمر می نشاند و این موضوع در مناسبات تجاری و اقتصادی با همسایگان رنگ بیشتری دارد.

بیشترین نفع را در این بازی و روابط كسانی می برند كه درامد بیشتری هم از محل تجارت كسب می کنند.

مناسبات اقتصادی با همسایگان از لحاظ هزینه مبادلات و کاهش زمان و فاصله تجارت ، مزیت محسوب می شود و کشورهای منطقه خلیج فارس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اما همسنجی مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با تئوری های مزیت نسبی و مزیت مطلق تجارت و بازرگانی نشان می دهد که همواره کفه ترازو و تراز تجاری به سود کشورهای عربی بوده است و شاید بتوان برای ایران تراز منفی پایدار را هم ارزیابی کرد به ویژه گردشگری مذهبی.

با توجه به اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از الگوی توسعه تنفس مصنوعی برای توسعه اقتصادی استفاده می کنند و مهم ترین عامل و متغیر در سیاست اقتصاد بین الملل آنها ، تضمین اهداف اقتصادی و سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی است ، مناسبات اقتصادی آنها با ایران هرگز نمی تواند ارزش مثبت و تجارت برد - برد داشته باشد.

در عرصه اقتصادی کشورهای عربی منطقه هرگز یک کشور توسعه یافته یا در حال توسعه محسوب نمی شوند برای اینکه الگوی تنفس مصنوعی را با ذخایر نفتی در نظر گرفته اند و پس از چندین دهه به کشوری فقیر تبدیل خواهند شد.

از طرفی دیگر هر کشوری که در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و اروپای شرقی بخواهد جایگاه شایسته ای در اقتصاد جهانی داشته باشد نمی تواند جغرافیای ایران را نادیده بگیرد و موقعیت و مزیت ترانزیتی از خاک ایران قابل چشم پوشی نیست.

عربستان که به دنبال ایجاد قدرت منطقه ای برای خود است بدون همکاری با ایران و همگرایی تجاری و اقتصادی با کشورمان هرگز نمی تواند به اهداف خود برسد.

از طرف دیگر تراز تجاری ایران با این کشورها نشان می دهد که همواره دستاوردهای اقتصادی آنها بیشتر از ایران بوده است و حتی برخی کارشناسان معتقدند بخش عظیمی از 24 میلیارد دلار کالای قاچاقی که در بازار ایران گزارش می شود از همین کشورهای عربی خلیج فارس وارد می شود که اگر بتوانیم در دوره جدید و بویژه با اجرای برجام و تکیه بر سیاست های مقاومتی،این آسیبها را حذف کنیم کاملا به نفع ایران خواهد بود.

تجارت ایران و عربستان هم به كمتر از 200 میلیون دلار بالغ می شود و البته در ریاض  بازار جهانی نفت هم رقابت منفی با تهران دارد و به اقتصاد ما ضرر زده است.

یکی از اضلاع مهم دیپلماسی اقتصادی دولت باید سامان دهی گردشگری مذهبی با عربستان باشد و نباید سفرهای حج عمره را به منبع پایدار و لایزال برای عربستان تبدیل كنیم که همواره در جهت مخالف اهداف حج و زیارت و جهان اسلام گام بر می دارد و به شرکت مادر تخصصی تولید و انتشار تروریسم در منطقه تبدیل شده است.

در سال های اخیر هم سران بیشتر این کشورها گرفتار توطئه " عقب ماندگی سیاسی " شده اند و برخی وزیران در این کشورها خارج از شان ملت و تاریخ و فرهنگ اسلامی حرف می زنند و هنوز ناپخته نشان می دهند.

یکی از توطئه های بزرگ غربی ها کمک به ایجاد بستری برای بیهوشی سیاسی است که در تضاد کامل با شان ملتها ، فرهنگ و تاریخ اسلامی این سرزمین ها قرار دارد.

تبدیل مزیت های اقتصادی و ذخایر انرژی منطقه به منابع برای خرید تسلیحات دشمنان ملت های منطقه و استفاده از این تجهیزات برای کشتن ملتهای سرزمین های اسلامی در یمن،‌عراق ، سوریه،‌فلسطین و لبنان و دیگر کشورها یکی از ابعاد سیاست خباثت آمیز غربی- عبری در منطقه است.

متاسفانه برخی مسئولان و سیاست مداران کشورهای منطقه در دام این توطئه گرفتار شده اند  که البته به دلیل تنافری که با رویکرد ملتهای منطقه وافکار عمومی جهان اسلام و آزادمردان دارد این روند به سقوط این دولتها منجر خواهد شد شبیه سرنوشتی که نصیب رژیم بعثی عراق و صدام حسین ملعون شد.

کشوری که به معدن تروریسم تبدیل می شود هرگز نمی تواند به کشورهای منطقه خدمت کند و تا زمانی که عربستان از رویکرد غربی- عبری دست برندارد مناسبات با این کشور ارزش اقتصادی نخواهد داشت و نباید فریب بخوریم.

جمهوری اسلامی ایران به اعتراف و احترام همه کشورهای دنیا از همه مزیتهای لازم برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و کشورهای منطقه با توجه به سقوط در افکار عمومی جهان اسلام هرگز نمی توانند مانع پیشرفت ایران اسلامی شوند بلکه آنها از تبدیل نظام جمهوری اسلامی ایران به الگوی برتر اقتصادی و سیاسی در جهان اسلام و استقرار مردم سالاری دینی به شدت هراس دارند و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم آنها را شدیدا نگران کرده است و حتی غربیها نیز از اقتصاد مقاومتی هراس دارند.

اگر روزی برسد كه اقتصاد ایران از شر كشورهای عرب خلیج فارس دور شود مایه سرافرازی دیپلماسی اقتصادی کشور خواهد بود و كافی است تجارت ایران با یك امارت حذف شود تا این امارت به ذلت بیفتد.

ورود عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه به مرحله بی ثباتی سیاسی در منطقه که طی دهه اخیر بی سابقه است بر  بازارهای مالی این کشور تاثیر منفی می گذارد و سیاست خارجی ریاض ،پاشنه آشیل است.

دولت ریاض كه واقعیت های میدانی و صحنه را در نظر نمی گیرد و برای تولید ناامنی در منطقه از سوریه و عراق تا یمن و لیبی و مصر تلاش می کند ، نمی تواند سرزمین دارای امنیت و ثبات 
اقتصادی و سیاسی و بستر توسعه باشد.

اقتصاد عربستان شاید 5 سال بیشتر زمان نمی برد كه به درجه 2 تبدیل شود و ذخایر ارزی ان نیز به صفر خواهد رسید و البته در حاضر هم اقتصاد این كشورها دچار نوعی قحطی مدرن است.
طنز قصه ان است كه كشور ضد دموكراسی می خواهد به دیگران درس دموكراسی بدهد و بدیهی است چون فاقد شیء نمی تواند معطی شیء باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.