| کد خبر: 80912 |

◄مدیریت یکپارچه تصادفات امری ضروری اما فراموش شده

وبلاگ تین نیوز، حسین قاسمی نژاد | سالانه تصادفات زیادی در سطح راهها و خیابان های برون و درون شهری كشور رخ می دهد و افراد زیادی بر اثر این حوادث كشته و مجروح می شوند. صدمات و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای و همچنین سلامت عمومی جامعه در پس از حادثه امر مهمی است که در اغلب موارد نادیده گرفته می شود.

از نكات حائز اهمیت در موضوع تصادفات بحث مدیریت حوادث و یا امداد رسانی جاده‌ای است. منظور از مدیریت حوادث كه در این مطلب با عنوان مدیریت تصادفات مطرح می شود یك حركت برنامه ریزی شده و هماهنگ است كه در آن افراد،سازمانهای دولتی و غیر دولتی با امكانات و تجهیزات خود به كار گرفته می شوند تا آثار ناشی از سوانح  رخ داده شده و همچنین تصادفات بعدی حادثه را كاهش و موجب افزایش ایمنی رانندگان و همچنین مصدومان پس از وقوع حوادث شوند.

آنچه مسلم است به منظور اداره کردن صحنه حادثه به مدیریت احتیاج است و  امر مدیریت وابسته به برنامه ریزی جامع و یکپارچه ای است که قادر به سازماندهی فعالیتهای ارگانهای ذیربط به صورت همزمان در یک مکان مشترک با نهایت دقت و حداکثر سرعت باشد. در كشور ما ارگان های مرتبط با حوادث ترافیكی شامل پلیس راهنمایی و رانندگی، اورژانس، هلال احمر، راهداری، آتش نشانی، پزشكی قانونی، امداد خودرو ، بخش خصوصی و...است این ارگان ها  هریك طبق شرح وظایف تعیین شده وظایف و فعالیتهای خود را به صورت مستقل انجام می‌دهند كه علاوه بر اتلاف بالای زمان و هزینه منجر به كاهش بهره وری و بازده كاری می گردد.

تبصره1 ماده4، آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوب سال 1388  فرماندهی صحنه تصادف  را بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است و  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  را موظف نموده است مدیریت فوریتهای پزشکی را ضمن هماهنگی با پلیس انجام و سایر دستگاه ها را نیز موظف به همکاری لازم با وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است.اما آنچه در مدیریت صحنه  تصادفات دیده می شود فقدان دستورالعمل اقدام مشترك می باشد، بطوریكه در بحث حوادث سازمان های مرتبط هریك بصورت جداگانه و جزیره ای  تصمیم گیری نموده و تصمیم دستگاهی خود را اعمال می نمایند و چون یک نهاد پاسخگو برای امدادرسانی  و مدیریت وجود ندارد، در صورت بروز نقص و كاستی در ارائه خدمات امدادی، هر کدام از نهادها، مسئولیت اشتباه را به گردن دیگری می‌اندازد و نهاد مشخص و قطعی برای پاسخگویی وجود ندارد.

مدیریت جزیره‌ای و همسو نبودن و فقدان مدیریت یکپارچه موجب هدر رفت وقت، انرژی و هزینه می‌شود و از سوی دیگر مدیریت صحنه تصادف یکی از راهکارهای مؤثری است که میتواند باعث کاهش عوارض بعدی، از جمله کاهش تلفات، جلوگیری از حوادث جدید و تسریع در روانسازی ترافیک شود.

از این رو برنامه ریزی مناسب و هماهنگ فعالیت ها و همچنین تهیه و ابلاغ دستورالعمل واحد چگونگی رسیدگی به   صحنه تصادف ، اقدامات مرحله ای برای رسیدگی به وضعیت تصادفات و حادثه دیدگان، از زمان اعلام تصادف، حضور درمحل، اطلاع رسانی به سایر رانندگان و ... به منظور تسریع در رسیدگی به تصادفات و كاهش تراكم ترافیك و نیز جلوگیری از تأخیر در سفر سایر استفاده كنندگان و همچنین توجه به  امر مدیریت یكپارچه از موارد بسیار حائز اهمیت است كه می بایست در دستور كار مسئولان قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.