| کد خبر: 238980 |

◄ لزوم بررسی بیشتر در خصوص مونوریل و خط دوم مترو

رئیس شورای اسلامی شهر قم زمان بررسی کارشناسی درباره تعیین تکلیف مونوریل را 6 ماه اعلام کرد و تأکید کرد: حالا که قرار است باز از سرمایه مردم برای راه‌اندازی مونوریل هزینه شود باید کارشناسان به‌صورت علمی این پروژه را بررسی کرده و بازنگری کنند.

تین نیوز

حسین اسلامی در حاشیه بیست و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: جایگزینی مونوریل به‌جای خط دو مترو باید با دقت بررسی و کارشناسی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرنیوز، وی تعیین تکلیف مونوریل را یکی از اولویت‌های شهر قم دانست و افزود: مونوریل باید تعیین تکلیف شده و در صورت امکان راه‌اندازی شود اما از آن به‌جای خط دو مترو نمی‌توانیم استفاده کرده و خط دو مترو باید اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم زمان بررسی کارشناسی درباره تعیین تکلیف مونوریل را ۶ ماه اعلام کرد و تأکید کرد: حالا که قرار است باز از سرمایه مردم برای راه‌اندازی مونوریل هزینه شود باید کارشناسان به‌صورت علمی این پروژه را بررسی کرده و بازنگری کنند.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود مونوریل در چه مسیری بیشترین بازدهی را داشته تا بتوانیم از این فرصت حمل‌ونقلی به‌درستی و در جای خودش استفاده کنیم اما تأکید می‌کنم مونوریل نمی‌تواند جای خط دو مترو را بگیرد.

اسلامی مسیرهای احتمالی مونوریل را موردبررسی قرارداد و خاطرنشان کرد: چنانچه مونوریل بخواهد از ۷۲ تن به سمت حرم اجرا شود که نمی‌تواند پردیسان را پوشش دهد و چنانچه به سمت پردیسان و الحاقی ۵۶۰ هکتاری طراحی شود بازهم نمی‌تواند جایگزین خط دو مترو شود.

وی ادامه داد: جایگزینی مونوریل با خط دو مترو به نفع مردم نبوده و باید تلاش کنیم هر دو را داشته باشیم و با تکمیل هر دو پروژه سیستم حمل‌ونقلی پیشرفته‌ای را برای آینده مردم طراحی و اجرا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم سپس به تأمین رام‌های قطار برای خط یک مترو اشاره کرد و افزود: برای تست گرم مترو با شهرداری تهران مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم تست گرم را انجام دهیم و نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران داریم و این‌یک قانون است و قطعاً موافقت می‌شود زیرا رام‌ها اورهال شده است.

وی تأکید کرد: این رام‌ها مشکل حمل‌ونقلی متروی قم را حل نکرده و تنها برای تست گرم استفاده می‌شود و هنوز مشخص نیست رام‌ها به‌صورت خرید با قرض از تهران تأمین می‌شود و باید منتظر مصوبه شورای شهر باشیم.

اسلامی از پیگیری واگن‌های خریداری‌شده از کشور چین خبر داد و مطرح کرد: پیگیری‌های لازم برای دریافت رام‌های خریداری‌شده از چین در تهران انجام‌شده و امیدواریم رام‌ها و واگن‌های قم را به‌زودی دریافت کرده و بتوانیم استفاده کنیم.

وی در ادامه به ریل راه‌آهن فرسوده در مرکز شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در سفر رئیس‌جمهوری به آن پرداخت شد حذف ریل راه‌آهن فرسوده در شهر قم بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: ریل راه‌آهن اگر با پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی همراه نباشد با یک سری از آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی مانند اسماعیل‌آباد و آن‌طرف نیروگاه مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: زمانی که این خط راه‌آهن در مرکز شهر قم احداث‌شده شهر قم این وسعت جمعیتی را نداشته و درواقع خط راه‌آهن در حاشیه بوده اما امروز در مرکز شهر عبور کرده و بخش‌های زیادی از این خط متروک‌شده و از بخشی از این ریل نیز به‌صورت گاهی استفاده می‌شود.

وی منابع تأمین منابع مالی تملک مسیر ریل راه‌آهن را ۸۰ هکتار از هزار هکتار زمین در اختیار ارگان‌های دولتی اعلام کرد و یادآور شد: بااینکه امکان اختصاص این ۸۰ هکتار جای تأمل دارد اما برداشتن راه‌آهن قطعی شده و این کار انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم تأکید: بعد از زمان تصویب و ابلاغ دستور از تهران شهرداری کار خود را آغاز می‌کند اما زمان مشخصی برای این ابلاغ اعلام‌نشده و اگر ۸۰ هکتاری را در اختیار ما بگذارند طی چند ماه این کار انجام می‌شود و در غیر این صورت تأمین منابع مالی آن مشکل خواهد بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.