| کد خبر: 153860 |

◄ تردد از مرز خسروی به اربعین 96 هم نرسید

تاثیر بازگشایی مرز خسروی برای توسعه کرمانشاه و جلوگیری از خسرانی که به سرمایه‌گذاران و هتلداران مردم شهرستان‌های مرزی وارد می‌شود از یک‌سو و نقش این مرز در توزیع جمعیت زائران و جلوگیری از ترافیک مرزهای مهران و چذابه، عامل اصلی اهمیت گشایش مرز مسافری خسروی است.

تین نیوز

هم‌زمان با اظهارات مقامات استانی در خصوص بازگشایی مرز خسروی از ستاد اربعین خبر می‌رسد که خبری از بازگشایی مرز خسروی نیست و مهران و چذابه به‌رسم گذشته بار اصلی تراقیک زائران کربلا به ویژه در مسیر بازگشت را به گردن دارند.

«امکان بازگشت زائران به کشور از مرز خسروی صحت ندارد» جدیدترین اظهارنظر سخنگوی ستاد مرکزی اربعین است که در پاسخ به اعلام بازگشایی مرز خسروی از سوی برخی مقام‌های استانی مطرح شد. شهریار حیدری توضیح داده است که تردد مسافران از مرز خسروی تا زمانی که بازگشایی آن رسماً اعلام نشود، ممنوع است و اکنون بیشترین حجم دادوستد و فعالیت اقتصادی با عراق در این مرز انجام می‌شود اما متأسفانه برای تردد زائران در ایام اربعین به دلیل عدم آمادگی کشور عراق این امکان فراهم نشد.

بر اساس اعلام رسمی ستاد اربعین تاکنون 2 میلیون و 320 هزار روادید برای زائران اربعین حسینی صادرشده است و یک‌میلیون و 850 هزار زائر نیز تاکنون از کشور خارج‌شده‌اند. با این‌حال خبری از سهم 13 درصدی مرز خسروی برای زائران اربعین که از سوی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام‌شده بود نیست.

رضا نفیسی که نمایندگی وزارت راه و شهرسازی را هم در کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین دارد دو هفته پیش خبرداد که پایانه مرزی خسروی امسال به جمع پایانه‌های خدمات رسان به زائران اربعین حسینی می‌پیوندد. بر اساس اعلام نفیسی امسال 13 درصد زائران از مرز خسروی تردد خواهند کرد و گیت‌های عبوری پایانه مرزی خسروی به 58 گیت عبوری رسیده است.

بااین‌حال مشکلات بازگشایی مرز خسروی که به گفته ی مسئولان مربوط به کشور عراق  می شود و بهانه امنیت زوار رویای بازگشایی مرز خسروی را یک بار دیگر به باد داد.

تاثیر بازگشایی مرز خسروی برای توسعه کرمانشاه و جلوگیری از خسرانی که به سرمایه‌گذاران و هتل‌داران مردم شهرستان‌های مرزی وارد می‌شود از یک‌سو و نقش این مرز در توزیع جمعیت زائران و جلوگیری از ترافیک مرزهای مهران و چذابه، عامل اصلی اهمیت گشایش مرز مسافری خسروی است.

موج بازگشت زوار از روز گذشته آغاز شده است و مثل سال‌های گذشته دستورات رعایت ایمنی آغاز. آن‌طور که سردار مهری فرمانده پلیس راهور ناجا در مرز مهران اعلام کرده است از روز گذشته زائران اربعین در حال بازگشت به میهن هستند و به همین دلیل از صاحبان خودرو خواسته‌اند که از سلامت خودرو خود آگاه و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

این در حالی است که مسئله توزیع تردد زوار در مرزهای کشور و جلوگیری از ترافیک هنگام بازگشت زائران مشق هرروزه سازمان‌های متولی است و به گفته ی داوود کشاوریان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مشکل اصلی در برگزاری مراسم اربعین هنگام بازگشت زائران به وطن نمود پیدا می کند.

به گفته  کشاورزیان مشکل اصلی در بازگشت این افراد از زیارت عتبات در روزهای پس از اربعین است که این حجم عظیم از هم‌وطنان در کمتر از دو الی سه روز قصد بازگشت به موطن خود رادارند و همین موضوع ترافیک زیادی را به وجود می‌آورد.

وی گفته است: پیش‌بینی می‌شود که در این ایام روزانه به 4 هزار دستگاه اتوبوس برای اعزام به مرزهای سه‌گانه نیازمند باشیم که به‌صورت تقریبی 12 الی 13 هزار دستگاه معادل با تمامی ظرفیت ناوگان جاده‌ای را شامل می‌شود در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا استان‌ها از تمامی ظرفیت خود برای بازگشت مسافران اربعین استفاده کنند.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی،  90 درصد تردد زائران از طریق ناوگان جاده‌ای صورت می‌گیرد و تنها 10 درصد از طریق ناوگان هوایی و ریلی انجام می‌شود که در این راستا لازم است حمل‌ونقل مسافربری جاده‌ای بخش اعظم توان و ظرفیت ناوگان خود را در مراسم بازگشت زائران از مرزها به کار گیرد.

با این حال خبری از اضافه شدن مرز خسروی در کنار مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چذابه نیست و روند بازگشت زائران از عراق مثل مسیر رفت از همان مرزهای سه گانه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.