| کد خبر: 130584 |

چشم انداز روشن راه‌سازی در گچساران و باشت با همت دولت تدبیر و امید

تین نیوز

شروع یا شتاب بخشی به هشت طرح بزرگ راه‌سازی در قالب جاده‌های چهار خطه، اصلی و روستایی در شهرستان‌های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با همت مسئولان دولت تدبیر و امید چشم انداز روشنی برای حوزه راه‌های ارتباطی ترسیم کرده است.

 

به گزارش ایرنا، کارشناسان، توسعه راه‌های ارتباطی را زیربنای شکوفایی صنعت، کشاورزی و گردشگری می‌دانند و در این میان شهرستان‌های گچساران و باشت به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و ظرفیت‌های طبیعی در صورت بهبود راه‌های ارتباطی می‌تواند از نظر اقتصادی متحول شود.

 

در حالی که تا چهار سال قبل بن بست راه‌های ارتباطی تعداد زیادی از روستاها، محروم بودن این 2 شهرستان از جاده‌های چهارخطه و فرسوده بودن آسفالت جاده‌ها افزون بر نارضایتی مردم امکان حمل و نقل کشاورزی و توسعه صنعت گردشگری را از بین برده بود اما در دولت تدبیر و امید شتاب بخشی به چهار خطه 150 کیلومتری، طرح تقاطع غیر همسطح ورودی شهر باشت، شروع جاده اصلی باشت به چرام، دوگنبدان به بی‌بی حکیمه و بی‌بی حکیمه به رگ سفید امیدها را برای توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان‌های گچساران و باشت زنده کرد.

 

توسعه راه‌های ارتباطی برای توسعه متوازن

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت مجلس شورای اسلامی گفت که خدمات دولت یازدهم برای توسعه متوازن و بهبود راه‌های ارتباطی با اجرای بزرگ راه‌سازی رضایت بخش است.

 

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اهمیت وجود راه‌های ارتباطی استاندارد در افزایش توسعه پایدار افزود: شروع و شتاب بخشی به طرح‌های بزرگ چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان، دوگنبدان به بی‌بی حکیمه و بی‌بی حکیمه به رگ سفید و باشت به چرام از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در این 2 شهرستان است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به نزدیکی گچساران به بندرهای جنوبی، قرار داشتن در مسیر کاروان‌های راهیان نور و وجود بارگاه نورانی حضرت بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، ساخت جاده‌های ایمن و استاندارد محور توسعه گچساران و باشت است.

 

وی با اشاره به نفت‌خیز بودن منطقه و قابلیت‌های کشاورزی و دامپروری این 2 شهرستان بیان کرد که بهبود وضعیت اقتصادی مردم و رونق تولید مستلزم تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ای است.

 

بهره برداری از سه طرح، حسن ختام خدمات دولت یازدهم

مدیر ساخت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت که 19 کیلومتر از جاده چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان تکمیل شده است.

 

محمد احمدی افزود که 12 کیلومتر جاده چهار خطه در مسیر گچساران به بهبهان و هفت کیلومتر نیز در مسیر ارتباطی گچساران - باشت و طرح تقاطع غیر همسطح آماده بهره برداری است.

 

وی بیان کرد که عملیات ساخت چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان هم اکنون در 2 قطعه گچساران به باشت و گچساران به بهبهان در حال اجراست.

 

هم اکنون 27 کیلومتر از این طرح در مسیر گچساران به باشت در حال بهره برداری است.

 

احمدی گفت که چهار خطه گچساران به بابامیدان 11 کیلومتر طول و 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی تصریح کرد که جاده گچساران به بهبهان نیز از فلکه نرگسی تا پل خیرآباد به طول 40 کیلومتر و با 50 کیلومتر در دست احداث است.

 

احمدی ابراز کرد که سال 1395، 350 میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافت.

 

وی میزان اعتبار پیشنهاد شده برای تکمیل چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان در سال جاری را 400 میلیارد ریال ذکر کرد.

احمدی بیان کرد: طرح چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان بیش از 150 کیلومتر طول دارد.

وی ابراز داشت:108 کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،25 کیلومتر در استان فارس و 17 کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت چهار خطه شدن این مسیر در کاهش سوانح جاده‌ای به دلیل ترانزیتی بودن این مسیر افزود: با تکمیل این طرح، تحول چشمگیری در تسهیل تردد در این جاده شریانی ایجاد خواهد شود.

 

احمدی اظهار کرد: این راه ارتباطی، یکی از جاده‌های مهم پرترافیک جنوب کشور محسوب می‌شود که در ایام تعطیل و دیگر روزهای سال شاهد حجم زیاد تردد است.

 

وی تصریح کرد: طرح ساخت چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان که عملیات اجرایی آن در سال 1390 شروع شد بر اساس برنامه زمان بندی باید تا سال 99 بهره برداری شود.

 

اعتبار 209 میلیارد ریالی برای راه‌سازی در گچساران

رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت که 209 میلیارد ریال برای اجرای چهار طرح راه‌سازی این شهرستان در سال 1395 هزینه شده است.

 

اسماعیل احمدی اظهار داشت که در سال گذشته 118 میلیارد ریال برای ساخت جاده باباکلان،55 میلیارد ریال برای بی‌بی حکیمه به رگ سفید، 30 میلیارد ریال برای جاده دوگنبدان به روستای گردشگری آبریگون و 6 میلیارد ریال نیز برای جاده روستایی رودبال هزینه شده است.

 

وی بیان کرد که سه طرح بزرگ تعریض، بهسازی و آسفالت راه ارتباطی با اعتباری افزون بر یکهزار و 380 میلیارد ریال در این شهرستان در دست اجراست.

 

به گفته احمدی جاده اصلی دوگنبدان، بی بی حکیمه (س) به رگ سفید شامل سه فاز با 12 درصد پیشرفت فیزیکی و 600 میلیارد ریال اعتبار به طول 27 کیلومتر و جاده باباکلان به دوگنبدان در 2 فاز به طول 20 کیلومتر با 12 درصد پیشرفت فیزیکی و 600 میلیارد ریال، جاده گچساران به آبریگون با 180 میلیارد ریال اعتبار 30 درصد پیشرفت فیزیکی و چهار و نیم کیلومتر در این شهرستان در حال ساخت است.

 

وی بیان کرد که عملیات اجرایی طرح باباکلان و بی بی حکیمه از آذر سال 1395 آغاز شده و بر اساس برنامه ریزی، قرار است در مدت زمان 24 تا 36 ماه بهره برداری شوند.

 

وی افزود که بهره برداری از این تعداد طرح نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری با بهبود جاده ارتباطی به بارگاه بی‌بی حکیمه (س) دارد.

 

وی عنوان کرد: خارج شدن برخی روستاها از بن‌بست ارتباطی، آسان شدن حمل و نقل تولیدات کشاورزی و کاهش خسارت‌های سوانح جاده‌ای از دیگر مزایای اجرای این طرح‌هاست.

 

طرح‌های در حال اجرای دیگر

رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: 20 طرح عمرانی بخش راه و شهرسازی در مناطق مختلف این شهرستان با اعتباری افزون بر 158 میلیارد و 657 میلیون ریال در دست اجراست.

 

اسماعیل احمدی اظهار داشت: این تعداد طرح از محل اعتبارات 2 درصد نفت، استانی و ماده 180 در دست اجراست.

 

وی بیان کرد: این طرح‌ها در زمینه نگهداری راه‌های روستایی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی خنک بنار، نیمدور، اسپر و موگ، تعمیر پل چهار بیشه، ساخت جاده رودبال، آبچیرک، آب توت، انجیر سیاه، مظفر آباد لیشتر، آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت، تکمیل جاده جهان آباد، بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان است.

 

احمدی ابراز کرد: برای ساخت راه روستایی رودبال 10 میلیارد ریال اعتبار، بهسازی جاده نیمدور هفت میلیارد ریال اعتبار و بهسازی و آسفالت راه روستایی خنک بنار 800 میلیون ریال اعتبار در سال مالی 96-95 در نظر گرفته شد.

 

وی طول راه‌های روستایی گچساران را 405 کیلومتر ذکر کرد و گفت: بیش از یک میلیارد و 446 میلیون ریال برای نگهداری راه‌های روستایی این شهرستان در سال گذشته اختصاص یافت.

 

احمدی ابراز کرد: هم اینک سه طرح بزرگ راه سازی در گچساران شامل جاده اصلی دوگنبدان - بی‌بی حکیمه (س) به رگ سفید با 12 درصد پیشرفت کاری و 600 میلیارد ریال اعتبار به طول 27 کیلومتر، ساخت جاده باباکلان به دوگنبدان به طول 20 کیلومتر با 12 درصد پیشرفت کاری و 600 میلیارد ریال، جاده گچساران به آبریگون با 180 میلیارد ریال اعتبار با 35 درصد پیشرفت و چهار و نیم کیلومتر طول در این شهرستان در دست اجراست.

 

وی ارتقای شاخص برخورداری از راه مناسب در حوزه شهری و روستایی را دارای اهمیت ویژه دانست و بیان کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای بهبود وضعیت راه‌های روستایی گچساران انجام شده است.

 

تلاش‌های دولت برای توسعه راه‌های باشت

فرماندار باشت گفت که 640 میلیارد ریال اعتبار برای 9 طرح راه‌سازی این شهرستان در دولت یازدهم هزینه شده است.

 

سید مسعود حسینی اظهار داشت که روگذر باشت، جاده چهار خطه باشت - بابامیدان، زیرسازی و بهسازی جاده پیچاب به ده بزرگ، جاده باشت به چرام و روستای ده بزرگ به گوهرگان از مهم‌ترین طرح‌های جاده سازی شهرستان باشت است.

 

فرماندار باشت تصریح کرد که در قالب این طرح‌ها 62 کیلومتر جاده در قالب راه‌های چهار خطه، جاده اصلی، فرعی و روستایی احداث و یا در دست ساخت است.

 

حسینی ابراز کرد: اجرای این طرح‌ها توسعه اقتصادی و اجتماعی باشت را در پی خواهد داشت.

 

شهرستان باشت 238 کیلومتر راه روستایی دارد که 170 کیلومتر آن آسفالت و 68 کیلومتر آن خاکی است.

30 در صد از راه‌های روستایی آسفالت این شهرستان به دلیل عمر طولانی نیازمند نوسازی و روکش آسفالت است.

 

14 هزار نفر از جمعیت باشت در 115 روستای این شهرستان سکونت دارند.

 

405 کیلومتر راه روستایی،27 کیلومتری چهار خطه، 90 کیلومتر راه اصلی و 176 کیلومتر راه فرعی در شهرستان گچساران وجود دارد.

 

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.