| کد خبر: 258304 |

وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه؛

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال جنوب

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران هند و روسیه، تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه ی تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم ترین دستاوردهای کریدور شمال جنوب دانست.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه، تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه ی تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم ترین دستاوردهای کریدور شمال جنوب دانست.

سرمایه گذاری زیرساختی در مسیر کریدور شمال جنوب ارتقا می یابد

تشریح اصول هشت‌ گانه حاکم بر ابتکار ایران راه در کریدور شمال جنوب

دولت‌ ها در تکمیل کریدور شمال جنوب تسهیل‌ گری کنند

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در خصوص ظرفیت های کریدور شمال_جنوب، به جمع بندی موضوعات مطرح شده پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ارائه ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است.

بذرپاش ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی ها، همچنین ایجاد زیرساخت ها و موافقت نامه های مربوطه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه ی تجارت است.

وی تأکید کرد: با تقویت زیرساخت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید، ۳ کشور ایران،هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می گیرند.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه گذاری مشترک در بخش زیرساخت ها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن رشت آستارا پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت خارجه ایران  بستر لازم برای این موضوع فراهم است، نامه نگاری ها  انجام می شود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این موضوع جهت تسهیل رویه ها، بایستی در سطوح دولتی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.

وی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های موجود در دستور کار است که در این راستا در بندر چابهار، برنامه هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه گاه های اصلی است که آن را در برنامه بلند مدت دنبال می کنیم.

به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حداکثر زیرساخت های موجود را برای حمل بار فراهم می کنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را نیز متصور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، بناست سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشورها یکسان سازی تعرفه ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.

بذرپاش ضمن تأکید بر وحدت میان کشورهای عضو، اظهار کرد: کریدور شمال_جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می رسد که این سه کشور نیز به این موضوع اذعان دارند و مورد تأکید است. محور بعدی فعال سازی بخش گردشگری و  توجه به محیط زیست است که ظرفیت ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می کند و بر این موضوع صحه می گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً  جابجایی مسافر،آسان سازی و تسهیل در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می کند.

وی موضوع بعدی را  مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت های موجود دانست و بیان کرد: ایجاد زیرساخت های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری ضرورت دارد و بایستی دستور کار قرار بگیرد که  این موضوع کشورها را ایمن می کند و تاب آوری کشورها را در حوزه اقتصادی افزایش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با اشاره به این که این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت  جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ به عنوان یک محور راهبردی بیان کرده اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امراله مهماندوست 3 2

    احداث آبراهه از دریای عمان تا دریاچه کاسپین + احداث آبراهه از دریاچه کاسپین تا دریای عمان

  • پرنیا 1 0

    آقای بذرپاش بچسب وزارت ومدیریت ومزایا را.کریدورهادرعراق وآذربایجان.....سریع تراز کریدور30ساله ی ماراه می افتدمی دانی چرا.اولا مدیریت می خواهد.دوما مدیر دلسوزوآگاه وآینده نگر میخواهد.سوما سودشخصی وحزبی ورانت ممنوع.چهارمامدیرجوابگومی خواهد همه چیزباپول وریخت وپاش پیشرفت نمی کندپنجم ازهمه مهمتردیگران منتظرمانمی مانند دنیای سودوسیاست ومدیریت است شماها فعلا در خواب زمستانی بمانیدیامشغول کارهای دیگرتان شویددغدغه مردم وکشوررارهاکنید!!!سه دهه چطور این یکی دوسال هم مثل آن کسی ازشماکارنامه نخواهدخواست؟

  • جانباز 0 0

    مسیولینی که کریدور شمال جنوب یا برعکس را مدیریت میکنند فقط در جمله سازی و وعده دادن خوب صحبت میکنند ولی در عمل نمره صفر میگیرند چند دهه در باره این کریدور بحث شده هنوزقدمی جلو نرفته پس انقلابی گری کجا رفته