| کد خبر: 208411 |

آخرین وضعیت مرزهای کشور/بسته شدن مرزهای روسیه تایید نشد

سخنگوی گمرک گفت: برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که روسیه از امروز ۳۰ مارس مرزهای خود را به دلیل شیوع کرونا می بندد؛ در حالیکه با بررسی های به عمل آمده رویه صادرات به این کشور ادامه دارد.

تین نیوز

سخنگوی گمرک گفت: برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که روسیه از امروز ۳۰ مارس مرزهای خود را به دلیل شیوع کرونا می بندد؛ در حالیکه با بررسی های به عمل آمده رویه صادرات به این کشور ادامه دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سیدروح الله لطیفی اظهار داشت: بنادر جنوبی کشور شامل گمرکات استانهای هرمز گان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و از جمله بنادر چابهار فعال هستند و روند تجارت کشور در این بنادر به صورت عادی و با همت کارکنان گمرکات مرزی به نحو مطلوبی در حال انجام است. نکته قابل توجه در خصوص گمرکات بندری جنوب کشور این است که علی رغم قرنطینه شدید و تعطیلی در استان خوزستان، گمرک بندر امام خمینی (ره) فعال و روند عادی تجارت شامل صادرات و واردات در این گمرک در جریان است.

سخنگوی گمرک ایران افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته  کالاهای اساسی گندم وذرت از گمرک چابهار در حال  ترخیص هستند.

وی ادامه داد: دربنادر شمالی کشور و در استان گیلان  نیز بندر انزلی، بندر  کاسپین حسن رود وبندر آستارا در طول مدت تعطیلی بصورت عادی وبا شیفت همکاران گمرکی فعال هستند. شایان توجه است که در بندر انزلی از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حتی در روزهای تعطیل به صورت شبانه روزی به خاطر پهلو گیری کشتی های حامل کالاهای اساسی به صورت دو شیفت، همکاران حضور دارند و فعال هستند.

لطیفی اظهار داشت: ضمن آنکه با توجه به شیوع ویروس کرونا کلیه اصول بهداشتی وایمنی نیز از سوی کارکنان در حال رعایت است و همچنین برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی تا حد امکان همکاران بخشهای پشتیبانی بصورت آماده بکار و دور کاری در حال انجام وظیفه هستند.

وی گفت: گمرک استارا در مسیرهای ریلی، زمینی و دریایی در حال فعالیت است و گمرکات استان مازندران نیز در حال ترهیص کالاهای اساسی و نهاده های تولید هستند به ویژه در گمرک امیرآباد.

وضعیت مرزهای زمینی

لطیفی در خصوص مرزهای زمینی کشور نیز گفت: مرزهای کشورمان با کشور عراق به جز مرزهای با اقلیم تا پانزدهم آوریل یعنی بیست وهفتم فروردین  ماه همچنان از طرف عراقی بسته خواهد بود. بنابراین مرزهای شلمچه، چذابه ، سومار، مهران و خسروی کاملا مسدود هستند.

وی افزود: مرزهای با اقلیم کردستان مانند پرویز خان ، تمرچین وباشماق باز است وصادرات کالا وسوخت از این مرزها به منطقه اقلیم وعراق در حال انجام است

سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز ریلی ایران با ترکیه در گمرک رازی  همچنان باز است و تجارت خارجی کشور با ترکیه از این طریق ادامه دارد .مرز بازرگان نیز همچنان تا اطلاع ثانوی مسدود است .وراه ارتباطی تجاری طرفین صرفا از طریق مرز ریلی رازی است .همچنین کامیون های ترکیه وایرانی از طریق مرز بازرگان به سمت کشورهای خود مجاز به تردد هستند.

وی افزود: مرزهای کشوربا جمهوری خودمختار نخجوان مانند روزهای گذشته بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است ورویه های مسافری و ترانزیت کالا به طرف گمرک دیل اوجی ترکیه مسدود است.

این مقام مسئول اظهار داشت: کلیه مرزهای کشور با ترکمنستان بسته است ومتاسفانه ۱۳۱ واگن بیش از یکماه در مرز اینچه برون متوقف است. عمده کالاهای این واگن ها شامل، سیمان، آهن، پلاستیک، مواد شیمیایی، رنگ، کاشی و تجهیزات پلاستیکی پارکهاست. مرز سرخس تنها مسیر جابجایی کالا به ترکمنستان از طریق ریلی است و فعالیت این مرز در حال حاضر معطوف به مسیر ریلی است و به دلیل توقف طولانی مدت کامیون ها در پشت مرزهای ترکمنستان کامیونهای ترانزیتی ترکیه ای مجبور به بازگشت به کشورشان شدند.

وی افزود: گمرک دوغارون در استان خراسان رضوی فعال است وعلی رغم وجود آثار سیل در این منطقه روند تجاری بین ایران و افغانستان در جریان است. همچنین مرز ماهیرود نیز فعال است وجریان تجارت در این گمرک بصورت عادی در جریان است.

لطیفی ادامه داد: در استان سیستان وبلوچستان، گمرک مرزی میلک همچنان باز است وطی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۴۱ دستگاه کامیون تردد داشته است ضمن آنکه متاسفانه گمرکات وبازارچه مرزی با کشور پاکستان شامل میرجاوه، کوهک، جالق، ریمدان وپیشین همچنان تعطیل است.

سخنگوی گمرک ایران گفت: در دو روز گذشته نیز خبری در رسانه ها منتشر شده بود که روسیه از امروز ۳۰ مارس مرزهای خود را به دلیب شیوع کرونا می بندد که با بررسی های به عمل آمده رویه صادرات به این کشور ادامه دارد و حتی مقامات گمرکی کشور آذربایجان هم در گفتگو  با مدیران گمرکی کشورمان در مرزهای مشترک این خبر را تایید نکرده و اعلام داشتند هیچ نامه ای از طریق روسیه به آنها نیز اعلام نشده است و مرزها باز است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.