| کد خبر: 171986 |

ترفع در بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار عنوان کرد:

◄ اثر تغییرات مهم پایانه مرزی بیله‌سوار بر ترانزیت منطقه

نیاز اصلی این پایانه مرزی بهسازی مسیر ارتباطی آن تا اردبیل است که اکنون 35 کیلومتر از این جاده در وضعیت مناسبی قرار دارد اما 130 کیلومتر آن به‌عنوان یک جاده ترانزیتی استاندارد نیست و برای نقش‌آفرینی بیشتر این مرز لازم است که این مسیر اصلاح و دو بانده شود.

تین نیوز

مدیر کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی وزارت راه‌وشهرسازی گفت: پایانه مرزی بیله‌سوار یکی از بهترین پایانه های مرزی کشور است.

امین ترفع در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به سفر اخیر خود به پایانه مرزی بیله‌سوار، گفت: بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار در پی تأکید وزیر راه و شهرسازی برای بررسی بیشتر مشکلات این مرز صورت گرفت.

وی با توضیح اینکه پایانه مرزی بیله‌سوار یکی از منظم‌ترین و قاعده‌مندترین پایانه‌های مرزی کشور است، گفت: این پایانه از نظر تسهیلات ایجادشده در سطح خوبی قرار داشته و ساختار فیزیکی و فرآیندی مناسبی  دارد.

به گفته ترفع فعالیت در مرز به‌تازگی 24 ساعته شده است که پتانسیل خوبی را برای فعالیت‌های ترانزیتی ایجاد کرده است.

او در خصوص سایر مزایای این پایانه مرزی ادامه داد: یکی از گزینه‌های مرزی مهم در کریدور شمال - جنوب در شیوه جاده‌ای، مرز بیله‌سوار است و ترددها به سمت آذربایجان در این مسیر است و چون اکثر کامیون‌های گرجستانی هم در این مسیر تردد دارند مرز بیله‌سوار یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های ما در کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه محسوب می شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی، ادامه‌داد: آذربایجان نخجوان را به‌عنوان یکی از سکوهای صادراتی خود تبدیل کرده که از مسیر بیله‌سوار می‌تواند با طی مسافت 300 کیلومتری به نخجوان دسترسی پیدا کند. در صورتی که اتصال آذربایجان و نخجوان از طریق گرجستان و ترکیه مستلزم طی مسافتی بیش از هزار  کیلومتر است.

به گفتهٔ ترفع دسترسی آذربایجان به نخجوان از طریق ایران جایگاه ترانزیتی بیله‌سوار را ارتقا می‌بخشد.

او در خصوص نیازهای این پایانه مرزی، گفت: نیاز اصلی این پایانه مرزی بهسازی مسیر ارتباطی آن تا اردبیل است که اکنون 35 کیلومتر از این جاده در وضعیت مناسبی قرار دارد اما 130 کیلومتر آن به‌عنوان یک جاده ترانزیتی استاندارد نیست و برای نقش‌آفرینی بیشتر این مرز لازم است که این مسیر اصلاح  و دو بانده  شود.

وی ادامه داد: باوجود 24 ساعته شدن مرز ارزیابی گمرکی در شب انجام نمی‌گیرد. مخصوصاً کامیون‌هایی که سوخت دارند مجبور هستند شب در مرز بمانند که علاوه بر ایجاد کندی در فرآیند عبور و مرور و زیر سوال رفتن ماهیت 24 ساعته بودن پایانه، تهدید بروز حوادث را هم افزایش می‌دهد بنابراین این موضوع را در شورای ساماندهی مبادی زمینی با گمرک به شور و گفت‌وگو خواهیم گذاشت.

بیله سوار

ترفع این را هم گفت که نیروهای پلیس گذرنامه بعد از اینکه مرز 24 ساعته شده است از 12 نفر به 8 نفر کاهش یافته که این وضعیت فشار زیادی را روی نیروهای کنونی وارد کرده و در زمان‌های اوج تردد قطعا کندی فرایند را به دنبال خواهد داشت.

وی به تعطیلی بازارچه مرزی بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: با توجه به ایجاد فرصتی برای رونق صادرات کالاهای ایرانی لازم است این بازارچه احیا و زمینه حضور تولیدکنندگان ایرانی برای عرضه مستقیم کالا به آذربایجان فراهم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.