| کد خبر: 258531 |

آخرین وضعیت قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج

۲ پروژه بزرگ قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج به عنوان مهمترین پروژه های عمرانی استان البرز از جمله مطالبات مردمی است که به رغم اقدامات صورت گرفته، تکمیل آنها زمانبر شده است.

تین نیوز

۲ پروژه بزرگ قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج به عنوان مهمترین پروژه های عمرانی استان البرز از جمله مطالبات مردمی است که به رغم اقدامات صورت گرفته، تکمیل آنها زمانبر شده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین،  خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۵ بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران آغاز شد و طبق چشم انداز انتظار می رفت در پایان دهه ۸۰ تکمیل و بهره برداری شود.

ساخت این پروژه آنطور که در محافل گفته شد و انتظار می رفت، به خوبی پیش نرفت و پرونده اجرایی قطار شهری کرج در چهار دولت (پیش از دولت سیزدهم) رد و بدل شد.

با اینکه حدود ۱۵ کیلومتر از تونل آن در اواخر دهه ۹۰ بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در شرق این کلانشهر حفاری شد و ساخت حدود ۱۳ ایستگاه در این محدوده در دست اقدام قرار گرفت اما حتی تکمیل قطعه نخست آن به طول ۶.۵ کیلومتر بین ایستگاه گلشهر و چهارراه طالقانی کرج به رغم وعده های فراوان به دولت سیزدهم و شورای ششم کرج رسید.

بخش زیادی از برنامه های شروع به کار دولت سیزدهم به علت ازدیاد پروژه های نیمه تمام کشور و البرز بر تکمیل این پروژه ها چرخید تا شاید از هدر رفت بیت المال جلوگیری و به سال ها معطلی این پروژه ها پایان داده شود.

سرانجام با نگاه جهادی در مدیریت شهری کرج و دولت سیزدهم قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج پس از تکمیل زیر ساخت ها، رفع نواقص فراوان فنی و انتقال یک دستگاه قطار با چند دستگاه واگن به داخل تونل ، اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

اکنون در این قطعه روزانه تعداد زیادی مسافر به صورت رایگان جابه جا می شوند اما زمان قطعی برای تجاری سازی آن یعنی فعالیت رسمی قطارها مشخص نشده است.

پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با مشارکت دولت و مدیریت شهری کرج در دست اقدام قرار گرفته است که بخشی از علل زمانبر شدن پروژه تحریم های خارجی اعلام شده و بخشی نیز به اختلافات بین شرکت پیمانکاری و کارفرمایان برمی گردد.

تاریخچه قطارشهری کرج

اولین خط ریلی قطار شهری اواخر دهه ۷۰ بین صادقیه تهران و میدان شهید سلطانی کرج احداث شد و سپس با احداث ۱۰ کیلومتر راه آهن به گلشهر کرج متصل شد؛ این پروژه توسط شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه تکمیل و افتتاح شد.

خط ریلی صادقیه - ایستگاه شهید سلطانی و گلشهر در سال های بعد با احداث حدود ۴۰ کیلومتر راه آهن به شهر جدید مهستان استان البرز متصل و این خط جدید در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.

پس از افتتاح متروی صادقیه – ایستگاه شهید سلطانی کرج ، شورا و شهرداری کرج بلافاصله در اوایل دهه ۸۰ طرح مطالعاتی پنج خط جدید قطار شهری برای این کلانشهر ترسیم و برای مطالعه به کارشناسان و اهل فن سپردند.

سرانجام یک خط مترو به صورت هوایی (منوریل) و چهار خط دیگر به صورت زیر زمینی برای کرج تعریف و به تائید مراجع فرادستی رسید.

تشکیل سازمان قطار شهری در اوایل دهه ۸۰ برای سپردن امور ریلی کرج به آن، پایه و اساس کار قرار گرفت و این مجموعه زیر نظر شهرداری کرج در سال ۱۳۸۵ ساخت اوایل پروژه قطار شهری یعنی خط ۲ ریلی این کلانشهر را کلید زد.

قرار بر این بود که در کنار ساخت این پروژه چهار خط دیگر قطار شهری کرج در مناطق مختلف این کلانشهر ساخته شود اما مشکلات متعدد خط ۲ قطار شهری سبب فراموشی دیگر خطوط شد و همه آنها از روی میز اجرا کنار رفتند.

ضرورت احداث قطار شهری برای کرج

آنطور که متولیان امر بارها به آن اشاره کرده اند، ارزانی تردد، کاهش مشکلات ترافیکی و زیست محیطی، تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات شهری به عنوان مهمترین ویژگی های راه آهن شهری به شمار رفته که البته و این مزیت ها در شهرهای مختلف کشور و جهان تا حدودی به اثبات رسیده است.

با اینکه اکنون قطار شهری در بخشی از کرج و استان البرز فعالیت دارد اما عدم تکمیل خط ۲ و احداث سایر خطوط، سبب عقیم ماندن خدمات در این بخش شده است.

آزاد راه شمالی کرج

آزاد راه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر تیرماه ۱۳۹۵ عملیات اجرایی آن توسط شهرداری کرج در امتداد آزاد راه شهید همت در شرق کرج آغاز شد؛ این پروژه قرار بود طی سه سال احداث و بهره برداری شود.

یکی از مرتفع ترین پل های هوایی کشور به ارتفاع ۱۳۲ متر موسوم به پل بیلقان (روی رودخانه کرج ) در این پروژه جانمایی شده که گستردگی کار آن از علل تاخیر در پیشرفت پروژه شناخته شده است هرچند که علت غایی دیرکرد تکمیل پروژه به کمبود اعتبار و وجود معارضان ملکی بر می گردد.

این آزادراه با عبور از ارتفاعات عظیمیه و باغستان کرج، آزاد راه شهید همت در شرق کرج را به آزاد راه کرج – قزوین متصل می کند که بخش عمده ترافیک استان البرز به ویژه در ورودی شرقی کلانشهر کرج را روان سازی خواهد کرد.

طبق پیش بینی ها، افتتاح این آزاد راه بیش از ۱۱ درصد ترافیک آزاد راه تهران – کرج - قزوین را جذب خواهد کرد هرچند که این پروژه به صورت دوقلو طراحی شده است.

ضلع دیگر این پروژه ، آزاد راه جنوبی البرز است که هنوز عملیات ساخت آن شروع نشده اما به عنوان یکی از پروژه های مصوب سفر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان البرز شناخته شده و اکنون مراحل اداری برای اخذ مجوز ماده ۲۳ قانون برنامه وبودجه کشور را سپری می کند.

آزاد راه جنوبی کرج که از آزادراه های شهید همت و تهران - کرج منشعب می شود با گذر از شهرستان فردیس و شهرهای محمدشهر، ماهدشت و کمالشهر در نهایت به آزاد راه کرج – قزوین ختم می شود.

طول آزاد راه جنوبی البرز ۵۵ کیلومتر است که بنا به گفته مسوولان اداره کل راه وشهرسازی البرز برای ساخت آن حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده که پس از دریافت ماده ۲۳ قانون برنامه وبودجه توسط بخش خصوصی احداث می شود.

با این حال تکمیل آزاد راه شمالی کرج که تاکنون ۷۸ درصد پروژه اجرا شده است با کمبود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مواجه است که قرار است نصف آن از منابع ملی و مابقی از بودجه مدیریت شهری کرج تامین شود.

بخوانیم از آخرین وضعیت قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج

مهرداد کیانی شهردار کرج در نشست تشریح آخرین وضعیت ۲ پروژه قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج اعلام کرد: این ۲ پروژه از اواخر سال گذشته از حیث اجرایی شتاب بیشتری به خود گرفته و امسال ایستگاه چهار راه طالقانی خط 2 قطار شهری به میدان شهید سلطانی کرج متصل می شود.

وی ادامه داد: مدیریت شهری کرج به رغم تنگنای مالی ، بخش عمده توان مالی و اجرایی خود را روی این ۲ پروژه ملی – استانی به عنوان مطالبه مردمی متمرکز کرده است.

شهردار کرج با بیان اینکه مدیریت شهری با ورود به ساخت پروژه های ملی مانند قطار شهری و آزاد راهی در واقع به کمک دولت شتافته است، گفت: خط ۲ قطار شهری کرج از طریق ایستگاه شهید سلطانی به راه آهن شهری کرج – صادقیه متصل می شود و شهروندان کرجی و تهرانی از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

کیانی با اشاره به افتتاح قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج در اواخر سال گذشته ،ادامه داد: خوشبختانه پس از ۲۰سال شهر کرج دارای مترو شد؛ هر چند هنوز با استانداردهای مورد انتظار فاصله داریم اما تمام تلاش خود را برای تکمیل سریع تر آن به کار خواهیم بست.

شهردار کرج قول داد تا پایان سال جاری بخش عمده ای از خط ۲ قطار شهری کرج را به سرانجام برساند تا مردم از مزیت آن بهره مند شوند.

تزریق ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به متروی کرج

کیانی تاکید کرد: ما همواره در بحث پروژه مترو با مشکلات مالی روبرو بودیم که اکنون برطرف شده تا جایی که با همکاری دولت، استانداری البرز و اعضای شورای اسلامی شهر کرج حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به این پروژه تزریق شده است.

شهردار کرج افزود: بر اساس قولی که از وزارت کشور گرفتیم چند رام قطار جدید به مترو کرج اضافه می شود، در نهایت طول مسیر قابل استفاده خط ۲ متروی کرج از ۶.۵ کیلومتر تا پایان امسال به ۱۲ کیلومتر خواهد رسید.

وی گفت : اراده تمام مسوولان دولتی و مجموعه مدیریت شهری بر این است که این پروژه به زودی به نتیجه نهایی برسد.

آزاد راه شمالی و جدیدترین اقدامات

کیانی در ادامه به آخرین وضعیت آزاد راه شمالی کرج اشاره کرد و افزود: این آزاد راه برای کرج و استان البرز از اهمیت ترافیکی و زیست محیطی فراوانی برخوردار است؛ برهمین اساس روند پیشرفت این پروژه به صورت هفتگی از طریق بازدید مسوولان کشوری ، استانی و مدیریت شهری رصد می شود.

شهردار کرج با اشاره به اهمیت ملی این پروژه گفت: اکنون مسافران ۱۴ استان کشور برای رفت وآمد به تهران از کرج و استان البرز می گذرند ضمن آنکه البرز یکی از مسیرهای پرترافیک ایران است و به همین دلیل ساخت آزاد راه شمالی کرج به روان سازی ترافیک سنگین البرز و کشور کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ترافیک سنگین آزاد راه تهران کرج  قزوین مشکلات اجتماعی و زیست محیطی متوجه کلانشهر کرج ساخته که باید با گشایش آزاد راه شمالی و پروژه های دیگر از بار ترافیک استان بکاهیم .

کیانی افزود: با اراده شورای اسلامی شهر کرج و دولت سیزدهم، بودجه خاصی به پروژه آزاد راه شمالی اختصاص داده شده و بازدیدهای مکرر استاندار البرز ، وزیر راه و شهرسازی و سایر مسوولان کشوری از این پروژه بیانگر پیگری ها برای تکمیل سریع آن است.

وی گفت: بانک شهر در تأمین مالی پروژه آزاد راه شمالی کرج همپای شهرداری بوده و برای اولین بار روش نوین تأمین مالی را تجربه می کنیم که حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برات کارت از این بانک برای تکمیل پروژه دریافت کرده ایم.

کیانی با بیان اینکه ساخت آزاد راه شمالی کرج از حدود ۶ سال پیش آغاز شده است، یادآور شد: مسوولان پیشین نیز تلاش زیادی در این زمینه داشتند اما در سنوات گذشته مشکلات بسیاری به وجود آمد که سبب توقف پروژه در یک بازه زمانی شد.

شهردار کرج گفت: با تلاش و پیگیری مسوولان در دولت سیزدهم و شورای ششم کرج خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری روند پیشرفت پروژه ادامه پیدا کرد.

کیانی با یادآوری این موضوع که در ۶ ماه گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه آزاد راه شمالی کرج تزریق شد، به پیشرفت خوب این پروژه اشاره کرد و افزود: اکنون شهروندان با بازدید از پروژه می توانند پیشرفت فیزیکی آن را مشاهده کنند.

شهردار کرج ابزار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، بخش هایی از این پروژه در سال آینده زیر بار ترافیک برود.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۶ کیلومتر از این آزاد راه آماده شده است، گفت: عملیات آسفالت این بخش از پروژه به پایان رسیده و تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

دولت پای کار است

استاندار البرز در بازدیدهای مستمر از ۲ پروژه قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج اعلام کرد: دولت سیزدهم با تمام توان برای تکمیل این ۲ پروژه پای کار است.

مجتبی عبداللهی افزود: اعتبارات ویژه ای از محل منابع ملی برای تکمیل این پروژه پیش بینی شده که به تدریج تزریق خواهد شد؛ نیمی از اعتبار مورد نیاز آزاد راه شمالی البرز از محل منابع ملی تامین خواهد شد که درحال پیگیری جذب آن هستیم .

استاندار البرز گفت : همچنین تامین اعتبار برای تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج در محدوده این کلانشهر در اولویت است و سال ۱۴۰۲، سالی سرنوشت ساز برای قطار شهری کرج خواهد بود.

وی اظهار کرد: آزاد راه شمالی کرج با همت استانی و ملی پیش خواهیم برد و این پروژه را برای روان سازی ترافیک البرز به سرانجام می رسانیم؛ سرعت کار در ساخت ۲ پروژه آزاد راه شمالی و قطار شهری کرج با در نظر گرفتن جوانب فنی و مهندسی بالا رفته است.

ساکنان به ستوه آمده از ترافیک سال های طولانی البرز انتظار دارند این ۲ پروژه عظیم برای امسال و سال آینده بهره برداری شود تا آلودگی صوتی و زیست محیطی ناشی از ترافیک سنگین کرج برطرف شود.

در عین حال شتاب در ساخت آزاد راه جنوبی کرج مطالبه دیگری است که انتظار می رود با کمک بخش خصوصی در کمترین زمان ممکن محقق شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسینی 2 0

    کرج رها شده کافی است به بلوار ملا صدرا غربی میدان نبوت مراجعه کنید وعدم کارایی شهرداری کرج مشخص میشود منطقه مسکونی فاقد پیاده رو چون پیاده رو توسطپولدارها متصرف شده

  • ناشناس 3 2

    الکی .به به چه چه نگو الکی هم قول ندید ..آنرا که ایان است ..چه حاجت به بیان است ..مشخصه کفگیر به ته دیگ خورده ..حرکتی در بزرگراه شمالی نمی بینیم در حالی که برای مردم کرج از نان شب واجب ترست .هر کس میاد قشون کشی می کنه میره بالا یه رژه میره یه قول الکی میده میره خلاص

  • رضا حسنی 1 2

    اقای شهردار مدیر محترم خالی بند بزرگ‌ چه پیشرفتی چه کشکی پروژه در باغستان و چنارک و ادامه بلوار خوارزمی بیش از یک ساله که تعطیله کار خوابیده چطور میخوای جمعش کنی

  • رضا حسنی 1 0

    چنارک باغستان ادامه بلوار خوارزمی بیش از یک سال تعطیله همین جا را از امشب شروع کنی دوسال کار داره خالی بندی ممنوع