| کد خبر: 191079 |

روایت وزیر اقتصاد از حرکت به سوی اقتصاد غیر نفتی

دنبال آسیب زدن به فعالان اقتصادی نیستیم.

تین نیوز

افزایش درآمد‌های مالیاتی و افزایش صادرات غیر نفتی استرات‍ژی اساسی برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی است.  وزیر اقتصاد با توصیف امیدوار‌کننده از شرایط بهبود عوامل اقتصادی که در کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی اثر گذارند، سخن گفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، او از سویی اعلام کرد سال ۹۷ درآمدهای غیرنفتی با کمترین تغییر ادامه یافته و در سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غیرنفتی روند قابل‌قبولی از نظر وزنی و ارزشی داشته است. او همچنین از رشد 28درصدی درآمد‌های مالیاتی سخن گفت و اعلام کرد وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به اوایل تحریم‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده است.

ارسال لایحه مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا به دولت در هفته آینده

او در خصوص فعالیت‌های اقتصادی مزاحم می‌گوید: برای این‌گونه فعالیت‌های مزاحم محدودیت ایجاد خواهیم کرد و این مساله در شرع و قوانین وجود دارد، به‌همین منظور مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا را پیگیری می‌کنیم که هفته بعد به دولت ارسال می‌شود.

افزایش 28 درصدی درآمدهای مالیاتی در بهار امسال

دژپسند در خصوص ابزار‌های عملیاتی برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی می‌گوید: سال ۷۵ و ۷۶ برنامه بلندمدت با کاهش اتکا به درآمد نفت در سازمان برنامه و بودجه داشتند . الان بهترین فرصت برای تحقق برنامه بدون نفت است. در آن برنامه موضوع صادرات غیرنفتی و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

او ادامه می‌دهد: درآمدهای مالیاتی در سه ماهه امسال ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و به رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که البته با احتساب مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های رونق تولید به‌شدت به موضوع اقتصاد بدون نفت کمک می‌کند و در این برنامه مولد‌سازی دارایی‌ها هوشمند‌سازی اقتصاد اگر بتوانیم ۲۰ درصد دارایی‌ها را مولد کنیم به‌شدت سهم نفت در بودجه کاهش می‌یابد.

وزیر اقتصاد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی دیگر از ابزار‌های افزایش درآمد‌های مالیاتی می‌گوید: پیش‌نویس اولیه آماده و بررسی شده و تا نیمه اول امسال آن را برای دولت و در نهایت مجلس ارسال می‌کنیم. این کار با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی انجام شده و برای اصلاح نهایی، پیش‌نویس آن در آستانه نهایی شدن است. دژپسند درباره اخذ مالیات از سکه که البته با انتقاداتی همراه بوده است، می‌گوید: این موضوع به موجب قانون و تکالیف قانونی است.

ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم. همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکارهای انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سودهای کلان منتفع شده و هم نمی‌شوند خود باید پیشقدم شده و اظهار‌نامه ارایه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

البته سکه مهریه خانم‌ها مشمول مالیات نیست که حدود این موضوع را رعایت می‌کنیم، ضمن آنکه دنبال درآمد برای دولت هستیم. او تاکید کرد: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی می‌شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می‌شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم. شعار من در بحث مالیات این است که در وصول مالیات نمی‌خواهیم مبادی مالیاتی دچار خسران و ضرر شود.

ارسال پیش‌نویس پیمان پولی با 7 کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورها در شرایط تحریمی عنوان کرد: پیش‌نویس اولیه قراردادهای پولی و مالی دوجانبه با حدود ۷ کشور برای آنها فرستاده شده و رییس‌جمهور نیز در جریان هستند. با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. با کشورهایی که کمیسیون‌های مشترک داریم بازخوردهای مثبتی گرفته شده اما اجازه بدهید به دلایل شرایط موجود اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگیرد و شما نیز همراهی کنید. او در مورد سازمان خصوصی‌سازی و شرایط خصوصی‌سازی نیز گفت: بارها تاکید کرده‌ام که بنای ما این نیست که از قوانین عدولی داشته باشیم.

در مورد بازنشستگی رییس سازمان خصوصی‌سازی اختلاف نظر میان برخی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد که در حال بررسی است. وزیر اقتصاد درمورد بهبود شاخص فضای کسب و کار اظهار داشت: در رابطه با این فضا 49 رتبه بهبود جایگاه داشتیم. در شروع کسب و کار و نوسازی و عمران شهری مشکلاتی وجود دارد. به دنبال حذف مقررات زاید هستیم و از فعالان اقتصادی و از صاحب‌نظران درخواست داریم هرگونه مقررات زاید را با دلایلی که مطرح می‌کنند برای ما بفرستند.

او ادامه داد: جلسات حذف مقررات زاید و هیات مقررات‌زدایی را که با همکاری قوای دیگر است دو برابر کردیم. همچنین نقشه جامعی تهیه شده که برای نمایندگان و مقام معظم رهبری ارسال شد و هفته ‌آینده از آن رونمایی می‌شود. بدین منظور بخشی از مشکلاتی که دشمن در رابطه با کسب و کار ایجاد می‌کند را می‌توان با روان کردن کسب و کارها تسهیل کرد.

دژپسند به موضوع افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود پرداخت و یادآور شد: متاسفانه این نرخ در کشور پایین است. فارغ از آ‌نکه بتوانیم سرمایه‌گذاری جدیدی کنیم باید از سرمایه‌گذاری‌های گذشته صیانت کرد و از این ظرفیت‌ها غافل نشد. اگر بتوان نرخ بهره‌برداری را به 75 درصد برسانیم قطعا اتفاقات مثبتی در حوزه اقتصاد رخ خواهد داد.

تفاهم است تا پایان سال دارایی‌های منجمد به صفر برسد

او در بخش دیگری از سخنان خود به دارایی‌های منجمد بانک‌ها اشاره کرد و افزود: بانک‌ها باید دارایی‌های منجمد را تبدیل به منابع برای تسهیلات‌دهی کنند و این موضوع با دستور اداری حل نمی‌شود بلکه تفاهم است تا پایان سال دارایی‌های منجمد به صفر برسد و این اراده در بانک‌ها وجود دارد.

وزیر اقتصاد درمورد بازار سرمایه نیز تصریح کرد: تحرکات خوبی در این بخش وجود دارد باید در این کار از مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده کنیم. شائبه‌ای پیش آمد که دولت به دنبال تبدیل دارایی‌ها برای تامین نیازهای مالی است.

اگرچه این موضوع اثرگذار است ولی هرگز با این هدف دنبال نمی‌شود بلکه مولدسازی و اهرم‌کردن منابع هدف‌گذاری شده؛ برای مثال پروژه بزرگی با همکاری بانک سپه و بانک مسکن تحت مدیریت معاونت بانک و بیمه در حال انجام است تا دارایی‌های بانک سپه به مجموعه امیدشهر تبدیل شود.

دژپسند به تامین درآمدهای دولت از طریق مالیات پرداخت و یادآور شد: به دنبال آسیب‌زدن به فعالان اقتصادی نیستیم و در مباحث مالیاتی پوشش و کوشش باید افزایش یابد؛ چرا که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی پایین است. فعالان اقتصادی خوش‌حساب و شفاف از این دریچه دچار آسیب نخواهند شد. ما دنبال بهبود وصول فر‌آیندهای مالیاتی هستیم.

او تاکید کرد: مودی خوش‌حساب دیگر نباید برای پرداخت مالیات شکنجه شود و در فرآیندهای طولانی قرار گیرد بلکه ایستگاه‌هایی که امکان طولانی‌شدن مسیر را دارد در حال احصا شدن بوده تا امور تسهیل شود. همچنین مباحث مشابهی در گمرک، بیمه و بانک‌ها به منظور روان‌سازی کسب و کار در دستور کار است.

وزیر اقتصاد به بعد دیگر این موضوع پرداخت و گفت: به کاهش مداخله دولت نیاز داریم که بخشی از آ‌ن می‌تواند اندازه دولت باشد که لزوما این موضوع مطلوب نیست. معیار دیگر خصوصی‌سازی است. انتقادات زیادی در این راستا وجود دارد. راهکارهای اساسی در هیات واگذاری که فراقوه‌ای است مصوب شد.

دژپسند ادامه داد: اینکه گفته می‌شود از پس واگذاری‌ها به دنبال تامین بودجه دولت هستیم، درست نیست. خیلی از موارد واگذاری در بودجه نمی‌آید. واگذاری سهام د‌ولت در بانک‌ها در بودجه نیست .مسائلی مانند قیمت‌گذاری و شیوه واگذاری باید شفاف باشد. یک آسیب جدی در فروش اقتصادی داشتیم که چک اول پاس می‌شد اما برای مابقی آ‌ن مشکلاتی به وجود آمده و حواشی به وجود می‌آمد، از این به بعد قرار شد به صورت نقد و بلوکی فروخته شود. دندان طمع مدیریتی را می‌کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.