| کد خبر: 178356 |

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان:

◄ نخستین طرح پژوهشی شهرداری های کشور در حوزه آلاینده ها در اصفهان

موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری بزرگ‌ترین منابع تولیدکننده منوکسیدکربن در اصفهان هستند.

تین نیوز

براساس نتایج به‌دست‌آمده از طرح پژوهشی «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاهه آلاینده‌های گازی کلان‌شهر اصفهان» که توسط شهرداری اصفهان و برای نخستین بار در میان شهرداری‌های کشور در حال تهیه است، موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری بزرگ‌ترین منابع تولیدکننده منوکسیدکربن در اصفهان هستند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که دو پروژه پژوهشی در حوزه شناسایی و تعیین سهم هر یک از منابع آلاینده هوای اصفهان به‌موازات یکدیگر در شهرداری اصفهان تعریف‌شده است، اظهار کرد: تهیه یکی از این طرح‌ها با عنوان پروژه «منشایابی و سهم‌بندی ذرات‌معلق هوا و اولویت‌بندی کانون‌های مولد آن‌ها در شهر اصفهان» به دانشگاه صنعتی اصفهان سپرده‌شده و هم‌زمان پروژه‌ای با محوریت دانشگاه اصفهان با عنوان «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاهه آلاینده‌های گازی کلان‌شهر اصفهان» در دست تهیه است.

بهروز ارباب‌شیرانی ادامه داد: در هر دو طرح، نظارت و راهبری پروژه بر عهده گروهی متشکل از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، مدیریت مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: هدف این پروژه‌ها شناسایی و تعیین سهم آلاینده‌های گازی، کانون‌های تولیدکننده، اولویت‌بندی و تهیه راهکار کنترل و کاهش اثرات آن‌ها است.

وی بابیان این‌که این پروژه‌ها، خروجی‌های مختلفی دارد، اظهار داشت: در پروژه «منشایابی و سهم‌بندی ذرات معلق هوا و اولویت‌بندی کانون‌های مولد آن‌ها در شهر اصفهان» مراحل اولیه طرح که شامل جمع‌آوری و تهیه اطلاعات‌پایه و پروفایل منابع است، ۱۰۰ درصد انجام‌شده و هم‌اکنون در مرحله آنالیز نمونه‌های محیطی قرار دارد که در این فاز هم ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

لزوم همکاری بیش‌تر دیگر بخش‌ها برای تسریع در اجرای پروژه

وی با اشاره به لزوم تعامل بخش‌های درگیر برای تهیه این طرح، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در زمینه برخی اطلاعات مانند سهم منابع آلاینده‌های گازی در بخش منابع متحرک جاده‌ای که عمدتا به خودروها برمی‌گردد، اطلاعات پلیس راهور موردنیاز بود و درمجموع در این زمینه به همراهی دیگر دستگاه‌ها نیاز است تا طرح با سرعت بیشتر و در زمان‌بندی مقرر پیگیری شود.

وی ادامه داد: در بخش تهیه سیاهه انتشار منابع آلاینده ثابت، عدم ارائه کامل اطلاعات از سوی حوزه‌های مربوطه روند کار را کُند کرد درصورتی‌که اگر این همکاری صورت گرفته و مشکلات مالی نیز برطرف شود، این پژوهش که نتایج آن برای شهر بسیار مثمر ثمر است زودتر منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم جمع‌آوری اطلاعات طرح تا پایان سال جاری با مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی شده و به اتمام برسد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان بابیان این‌که مجموع هزینه هر دو پروژه حدود یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون تومان بوده است افزود: نتایج پژوهش تعیین سهم منابع آلاینده در تدوین طرح جامع آلودگی هوا مورداستفاده قرار می‌گیرد و اگر نیاز به بازنگری طرح وجود داشت، تغییرات لازم اعمال و به‌روز می‌شود. ارباب شیرانی ادامه داد: کار میدانی حجیمی در هر دو طرح پیش‌بینی‌شده است زیرا اطلاعات حوزه نمونه‌گیری و داده‌هایی که باید از منابع ثابت، متحرک جاده‌ای و غیر جاده‌ای جمع‌آوری شود، واقعی است؛ بنابراین اگر تحلیل و تجزیه درستی بر روی این دو طرح صورت گیرد، قطعا نتایج طرح جامع آلودگی هوای اصفهان تأثیرگذار خواهد بود.

ارباب شیرانی اشاره کرد: براساس آخرین نتایج این پژوهش‌ها، بیش‌ترین سهم در تولید گاز co مربوط به موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری شهر اصفهان است.

وی بیان داشت: نتایج این پژوهش‌ها بعد از استخراج در قالب جلسات هم‌اندیشی و سمینار ارائه خواهد شد تا بتوان برنامه‌ریزی خوبی برای کاهش آلودگی هوا داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که البته اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان متولی بهره‌برداری این طرح است، گفت: نتایج این طرح می‌تواند در تهیه اسناد بالادستی نیز مورداستفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به ضمانت بهره‌برداری از این طرح‌ها پس از انتشار گفت: در شهرداری بحثی تحت عنوان «کاربست پروژه‌های پژوهشی» تعیین‌شده است که در حوزه مطالعات و پژوهش به‌طورجدی دنبال می‌شود تا مباحث جنبه کاربردی داشته باشد.

وی بابیان این‌که تهیه سیاهه انتشار منابع متحرک جاده‌ای ۱۰۰ درصد انجام‌شده است، گفت: سیاهه انتشار خودروهای شهر به تفکیک سواری، تاکسی، موتورسیکلت، کامیون و اتوبوس و تعیین سهم هریک از آن‌ها ۱۰۰ درصد انجام‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: تعیین سهم انتشار منابع آلاینده متحرک غیر جاده‌ای مثل ماشین‌آلات راه‌سازی، حمل‌ونقل ریلی و ماشین‌آلات کشاورزی هم به‌صورت ۱۰۰ درصد انجام‌شده است.

وی افزود: در مورد منابع ثابت، هنوز پیشرفت قابل‌توجهی نداشته‌ایم که اگر مشکلات برطرف شود، سیاهه انتشار منابع خانگی، تجاری، آموزشی، پایانه‌های مسافربری، محل‌های توزیع سوخت، صنایع سیمان، گچ، شیشه، آجر، صنایع شیمیایی معدنی، پتروشیمی و پالایشگاه تهیه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.