| کد خبر: 19869 |

◄ آمار شناورهای ایرانی؛ از ناوگان کشتیرانی و نفتکش تا اقیانوس‌پیماها

تین نیوز | تا پایان سال گذشته میلادی، 229 فروند اقیانوس پیما در ناوگان ایران به ثبت رسیده است، همچنین ایران صاحب پنجمین خط نفتکش دنیا با 46 فروند انواع شناورها و صاحب بزرگ ترین ناوگان تجاری دنیا، با ناوگان 160 فروندی کشتیرانی جمهوری اسلامی است.

به گزارش تین نیوز، تنها نیمی از ظرفیت موجود ناوگان صنعت دریایی ایران، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و سهم ایران از ناوگان دریایی جهان، به یک درصد هم نمی‌رسد؛ این نظر مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی درباره ناوگان دریایی ایران است.

این صندوق در ماه های گذشته گزارشی درباره وضعیت ساخت و تعمیر کشتی در ایران، منتشر کرد که در آن، تازه ترین ارقام درباره آمار ناوگان دریایی ایران، به شرح زیر ذکر شده است:

اقیانوس‌پیما
گزارش منتشر شده از سوی صندوق توسعه صنایع دریایی نشان می دهد، ایران 0.95 درصد حجم اقیانوس‌پیماها را در سراسر جهان دارد و از این نظر، در جایگاه بیست و سوم جهان قرار گرفته است.

چنانکه این گزارش اشاره می کند، بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه کلارکسون در سال 2013 میلادی، ایران دارای 229 فروند شناور اقیانوس پیما بوده که از این تعداد، 108 فروند با پرچم ایران و بقیه، با پرچم کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با 160 شناور و متوسط سن 14 سال، صاحب بزرگ ترین ناوگان تجاری خاورمیانه را دارد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی چند سال گذشته و در جریان اجرای برنامه نوسازی ناوگان خود، ساخت حدود 40 فروند انواع اقیانوس پیما را در دستور کار خود قرار داده که در این زمینه ساخت چند فروند کشتی فله بر پاناماکس، هندی ماکس و کاتاماران، به داخل داده شده است.

شرکت ملی نفتکش ایران
این شرکت دارای پنجمین ناوگان نفتی بزرگ دنیا و شامل 46 فروند انواع شناورهای حمل مواد نفتی با حجم بیش از 10 میلیون تن است.

شناورهای سنتی
چنانکه آمار سازمان بنادر نشان می دهد، تعداد شناورهای ثبت شده فعال در سواحل جنوبی کشور، حدود پنج هزار و 600 فروند اعلام شده که از این میان، تعداد زیادی به خاطر سن زیاد نیاز به جایگزینی با شناورهای نوساز دارند.

شناورهای خدماتی و فراساحلی
در حال حاضر تعداد شناورهای خدماتی همچون یدک کش، شناورهای تجسس و لایروب در خلیج فارس با پرچم یکی از کشورهای منطقه، 328 فروند و تعداد ریگ های حفاری در منطقه خلیج فارس حدود 140 فروند است.

بر اساس بررسی موسسه کلارکسون، متوسط تعداد شناورهای خدمات رسان به هر ریگ در جهان، نزدیک حدود چهار فروند است؛ بنابراین برای رسیدن به این نسبت در منطقه خاورمیانه بیش از 560 فروند مورد نیاز است.

همچنین ایران دارای 30 فروند شناور فراساحلی است که از این نظر، در رده بیست و پنجم از نظر تعداد شناور در جهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    با قطع جریان نفت بطور کامل از کل منطقه به ازای هر دلار صادرات نفتی2000 دلار سرمایه گذاری وارد ایران میشود