| کد خبر: 241769 |

گره ترافیکی البرز با تکمیل ۲ بزرگراه گشوده می شود

استان البرز با گستره ای به مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و قرار گرفتن در مسیر مسافران ۱۵ استان کشور، ۱۸ درصد ترافیک جاده ای ایران را به خود اختصاص داده است.

تین نیوز

 البرز با داشتن یک هزارو۵۰۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تردد خودرویی در جاده های آن به ثبت می رسد که این حجم از ترافیک سبب مشکلات زیادی برای ساکنان استان و مسافران شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بر همین اساس در سال های اخیر تکمیل و احداث سه پروژه بزرگ آزاد راهی شامل قطعه نخست آزاد راه تهران شمال به طول ۳۲ کیلومتر ، ادامه آزاد راه شهید همت به طول حدود ۱۵ کیلومتر و تکمیل آزاد راه الغدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر(۴۸ کیلومتر در حوزه جغرافیایی البرز)  در محدوده استان البرز اگر چه اقدامی موثر برای روان سازی ترافیک بود اما ناتمام ماندن ۲ پروژه بزرگراهی دیگر در واقع سبب شد تا بخش عمده دیگر همچنان به قوت خود بماند.

ذکر این نکته ضروری است که تکمیل قطعه نخست آزادراه تهران – شمال ،  ادامه آزاد راه شهید همت  و آزادراه آبیک – چرمشهر(الغدیر)  در ۲ سال اخیر موجب شد تا بخشی از ترافیک جاده قدیمی کرج – چالوس و آزاد راه تهران – کرج - قزوین به مسیرهای جدید هدایت شود.

با این وجود همسایگی  البرز با پایتخت و سکونت بخشی از جمعیت سرریز تهران در کرج و سایر شهرهای استان البرز سبب شده تا ترافیک سنگین صبحگاهی و شامگاهی همراه با آلودگی شدید هوا به آزردگی  و خستگی مفرط مسافران و ساکنان البرز بینجامد، رویه ای  که هم برای مسافران و هم برای رانندگان  به ویژه در فصل گرما  آزار دهنده است.

سال ۱۳۸۷ بود که دولت دهم برای روان سازی ترافیک  ورودی شرقی کلانشهر کرج افزون بر اتصال آزاد راه شهید همت به کرج ، ساخت ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی استان البرز را به عنوان سه پروژه کلیدی تعریف کرد.

این پروژه ها به دولت های یازدهم و دوازدهم رسید و دراین میان ۱۵ کیلومتر ادامه آزاد راه شهید همت تکمیل شد اما قرار بود که ۲ پروژه دیگر که در امتداد آن ترسیم شده بود به سرانجام برسد.

بزرگراه جنوبی کرج که از اواخر دهه ۸۰ عملیات اجرایی آن به طول حدود ۴۰ کیلومتر آغاز شد تاکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما بزرگراه شمالی به طول ۱۷.۵ کیلومتر عملیات ساخت آن از تیرماه ۱۳۹۵ توسط شهرداری کرج آغاز شد.

این پروژه اگرچه اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما مدیران شهری کرج اعلام داشته اند که شهرداری از تکمیل آن به سبب مشکلات فراوان مالی عاجز مانده و انتظار می رود از بودجه ملی برای تکمیل آن بهره گرفته شود.

مدیران شهر کرج با بیان اینکه احداث راه ها در اطراف این کلانشهر از وظایف وزارت راه و شهرسازی است و باید دولت تامین اعتبار کند ، می گویند: شهرداری کرج در این زمینه بیش از وظیفه ذاتی خود عمل کرده است.

با این وجود بزرگراه شمالی کرج که سال ۹۵ با پیش بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار مدت زمان سه ساله برای تکمیل آن تعیین شده بود ، به واسطه مشکلات مالی شهرداری به سال ۱۴۰۱ رسید و هنوز بخشی از این پروژه شامل پل مرتفع بیلیقان بر روی رودخانه کرج و ۲ تقاطع  غیر همسطح دیگر ناتمام مانده و در انتظار تامین بودجه از سوی دولت است.

بهار ۱۴۰۰ رییس وقت سازمان برنامه وبودجه کشور با سفر به استان البرز اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل بزرگراه شمالی کرج را تخصیص داد اما باز هم مدیران شهر کرج تکمیل آن را به تخصیص اعتباری حدود یک هزار میلیارد تومان دیگر منوط دانستند.

بزرگراه جنوبی کرج  دیگر پروژه ای است که در امتداد آزاد راه شهید همت با عبور از شهرستان فردیس ، شمال شهر ماهدشت ، محدوده کمالشهر به آزاد راه کرج – قزوین در محدوده شهرستان ساوجبلاغ متصل می شود، این پروژه هنوز در در مراحل ساخت اولیه است و انتظار می رود با عزم دولت مردمی سیزدهم به نقطه تکمیل برسد.

همچنین بزرگراه شمالی کرج ، آزادراه شهید همت در شرق کرج را با عبور از مناطق شمالی کرج به آزاد راه کرج – قزوین در جنوب کلانشهر کرج متصل می کند.

اهمیت ۲ بزرگراه ناتمام البرز از نگاه عضو شورای شهر کرج

عضو شورا و رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج معتقد است که باید برخی طرح های بزرگ عمرانی و اجتماعی این کلانشهر مورد بازخوانی قرار گیرد.

محمد اسدیان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت :  در بحث کاهش ترافیک کرج رفتارشناسی و جمعیت شناسی مناسبی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ترسیم ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی طی سال های گذشته در اطراف کلانشهر کرج بیان داشت: ابتدا می بایست بزرگراه جنوبی در اولویت احداث قرار می گرفت چرا که طبق مطالعه علمی این بزرگراه ۳۳ درصد ترافیک کرج را کاهش می داد.

اسدیان  افزود: برای ساخت بزرگراه شمالی کرج در ابتدای پروژه رفتار شناسی و جمعیت شناسی درستی انجام نشد که طبق تحقیقات علمی با تکمیل این پروژه ۱۱ درصد ترافیک شهر کرج کم می شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت که هرچند بزرگراه شمالی در کاهش بخشی از ترافیک شهر موثر است اما به تنهایی گره از ترافیک مرکز استان البرز باز نخواهد کرد.

 وی در خصوص وضعیت بزرگراه شمالی کرج بیان داشت: در نشست های متعدد با استاندار البرز مقرر شد این پروژه در مدت هشت ماه باید تکمیل شود.

تاکید استاندار البرز بر تکمیل این ۲ بزرگراه

 استاندار البرز با اشاره به ترافیک سنگین راه های استان اعلام کرد:  برای روان سازی این ترافیک ، تکمیل ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی استان در اولویت قرار گرفته است.

«مجتبی عبداللهی »  اواخر سال گذشته در دیدار با  وزیر راه و شهرسازی  در تهران  افزود: بر این اساس برای کاهش ترافیک ورودی استان چند پروژه مهم همچون کمربند شمالی و جنوبی کرج و ۲ طبقه شدن آزادراه راه تهران _ کرج و کرج _ قزوین  باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان داشت: طرح ها و برنامه های بسیاری برای برون رفت از ترافیک ها و وضعیت نابسامان برخی ساختار شهرها و جاده های البرز نیاز است که البته در این راستا به صورت تخصصی وارد عمل شده ایم.

عبداللهی اضافه کرد: برای این منظور ضرورت دارد که وزارت راه وشهرسازی  و در کل دولت ، عنایت ویژه ای به مشکلات و کمبودهای البرز در همسایگی پایتخت داشته باشند.

با این حال اگرچه در سال های اخیر اقدامات موثری برای توسعه راه های البرز انجام شده اما انتظار می رود با احداث و تکمیل ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی کرج ، گره ترافیکی استان البرز به دست دولت مردمی سیزدهم گشوده شود.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرداد ماه سال ۸۹ با هفت شهرستان تابعه از استان تهران منفک و به عنوان استان سی و یکم کشور شناخته شد.

رییس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم  فردا پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر می‌کند.

آیت الله سیدابراهیم رییسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.