| کد خبر: 260592 |

ضرورت توجه به سرعت انتقال کالا و هزینه حمل برای ارتقای ترانزیت در ایران

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: برای ارتقای ترانزیت در ایران نیاز است به دو مقوله سرعت انتقال کالا و هزینه حمل توجه کامل شود.

تین نیوز

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: برای ارتقای ترانزیت در ایران نیاز است به دو مقوله سرعت انتقال کالا و هزینه حمل توجه کامل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز،  احمد زمانیان با اشاره به قرارگیری ایران در چهارراه ترانزیتی جهان ، گفت: با توجه به موقعیت ایران از نظر ترانزیتی و دسترسی به آب های آزاد و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه، نیاز است به مقوله ی ترانزیت توجه بیشتری شود. برای رفع موانع و چالش های موجود در این زمینه نیاز به همکاری و مساعدت تمام سازمان های مرتبط می باشد.

زمانیان گفت: ما با ارگان های مختلفی برای بحث ترانزیت در ارتباط هستیم که حیاتی ترین آنها سازمان راهداری و گمرک است. پیشنهادی که به سازمان های زیربط ارائه شده، این است که تمام سازمان های مرتبط، زیر یک پنجره ی واحد قرار بگیرند تا باعث تسهیل و سرعت انتقال کالا شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و مرزی اتاق بازرگانی، صنایع معادن خراسان رضوی ضمن اشاره به پیامدهای طولانی بودن پروسه ی ترانزیت کالا، گفت: همان طور که مستحضرید بحث ترانزیت کالا به سه عامل کلیدی بستگی دارد: سرعت انتقال کالا؛ هزینه حمل و دیگری امنیت و سلامت کالا می باشد. در کشور ما، امنیت و سلامت کالا جزو مواردی است که به آن توجه کامل می شود. برای ارتقا ترانزیت در ایران، نیاز است به دو مقوله دیگر نیز توجه کامل شود. به طور مثال زمان استاندارد برای ترانزیت کالا، بین ۳ یا ۴ روز می باشد، اما در ایران به دلیل وجود تشریفات اداری، این زمان گاهی به ۲۰ یا ۲۵ روز نیز می رسد. پیامدهای این تأخیر، علاوه بر از دست دادن مشتریان خارجی، افزایش هزینه انبارداری و دموراژ و … به دنبال دارد.

وی حمل و نقل را پایه ی اقتصاد هر کشور دانست و افزود: حمل و نقل به خصوص ترانزیت کالا، علاوه بر اشتغال زا بودن، درآمدزا نیز می باشد، به همین علت نیاز است به این مقوله توجه ویژه ای شود و باید موانع موجود بر سر این حوزه برداشته شود. ما باید ترکیه را، به عنوان کشوری که حرف اول را در صنعت حمل و نقل می زند، الگو قرار دهیم. این کشور علاوه بر نوسازی ناوگان جاده ای، سهولت ترانزیت، رکن اصلی حمل و نقل ترکیه است. به طور مثال باری که از مبدأ چین به قزاقستان ارسال می شود و تمامی مدارک آن موجود است، به چه علت باید ۲۰ روز داخل ایران، بماند؟

زمانیان با اشاره به لزوم فعالیت گمرکات مرزی کشور به صورت ۲۴ ساعته، گفت: با توجه به اعلام آمادگی گمرکات مرزی مبنی بر فعالیت ۲۴ ساعته، هنوز عملیاتی نشده است. می بایست برنامه ریزی های مناسب انجام پذیرد تا خدمات رسانی گمرک به عنوان دروازه بان اقتصادی کشور، بدون انقطاع انجام شود. در راستای متناسب سازی فعالیت گمرکات استان هرمزگان با حجم تخلیه کالا در بنادر این استان (بندر شهید رجایی و بندرعباس)، فعالیت شبانه روزی این گمرک از واجبات است.

رییس هیأت مدیره ی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، لزوم استفاده از سوخت هیدروژنی را منوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل دانست و افزود: علی رغم پیگیری های مکرر ما در کمیسیون حمل و نقل اتاق، مبنی بر لزوم نوسازی ناوگان، متأسفانه هنوز این اقدام انجام نگرفته است. زیر ساخت لازم برای استفاده از سوخت جایگزین، نوسازی ناوگان است. وقتی عمر متوسط ناوگان ما ۳۰ ساله است، نمی توان برای استفاده از سوخت هیدروژنی برنامه ریزی انجام داد.

رییس کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و مرزی اتاق بازرگانی با اشاره به نوسانات ارز و معضلات پیش رو، گفت: عدم ثبات ارز در حوزه ی حمل و نقل تبعات جبران ناپذیری دارد. به طور مثال صاحب کالای خارجی برای ترانزیت کالا از طریق ایران، از شرکت حمل و نقل بین المللی استعلام قیمت می گیرد. همکاران براساس نرخ روز دلار، قیمت را برای بازه ی یک ماهه تا ۴۵ روزه اعلام می کنند. با تغییر نرخ دلار قیمت ریالی آن تغییر می کند، این موضوع باعث بالا رفتن هزینه انتقال کانتینر به مقصد، زیر سوال رفتن اعتبار شرکت حمل و نقل بین المللی و انتخاب مسیر جایگزین برای ترانزیت کالا می شود. پیشنهاد ما برای حل این معضل در حوزه ی حمل و نقل، ثبات ارز برای مدت زمان مشخص (به طور مثال بازه ی چند ماهه) می باشد تا علاوه بر اینکه اعتبار شرکت ها نزد تجار خارجی محفوظ بماند، مانع از حذف ایران برای مسیرهای ترانزیتی شود.

وی ضمن تاکید بر عدم اجرای ماده قانونی معافیت شرکت های حمل و نقلی از ارزش افزوده، گفت: بنا بر قانونی که در دی ماه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد، تمامی شرکت های حمل و نقل بین المللی معاف از پرداخت ارزش افزوده هستند. همان طور که مستحضرید مالیات فقط برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی تعلق می گیرد. برای حمل و نقل فرستنده و گیرنده کالا خارج از ایران هستند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد. وقتی اداره دارایی از شرکت ها مالیات می گیرند و ما نیز طبیعتاً بر روی صورت حساب های تجار خارجی ارزش افزوده را لحاظ می کنیم. این موضوع باعث افزایش هزینه حمل برای تجار می شود.

زمانیان هوشمندسازی باعث شفاف سازی در امور، تسهیل دسترسی و کاهش هزینه ها در حوزه حمل و نقل، دانست و گفت: استفاده از سامانه های هوشمند به منظور افزایش بهره وری و کارایی فرآیندهای حمل و نقل است.

وی با اشاره به بهره برداری از سامانه یکپارچه حمل و نقل کالا، افزود: این سامانه از خرداد ماه سال جاری، با مشارکت چندین سازمان، گمرک، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن وتجارت و …، اجرایی شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و مرزی اتاق بازرگانی، هدف از اجرای این سامانه را بهبود و تسهیل فرآیند اداری نام برد و افزود: با وجود اینکه سامانه ۲ سال به طور آزمایشی، اجرا شده ولی هنوز مشکلات زیادی دارد. عدم پاسخگویی پشتیبان و فرآیندهای پیچیده اداری، باعث خواب چند روزه ماشین ها در مرزها می شود.

زمانیان ضمن اشاره به لزوم وجود مدیریت واحد برای رفع موانع موجود،گفت: برای مرتفع شدن مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل و ترانزیت مرز، نیاز است که متولی واحد، به عنوان تصمیم گیرنده نهایی، مشخص شود و تمام سازمان ها از وی پیروی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.