طراحی شبکه بهینه ریلی در افق 1414 انجام می شود
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل و نقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست های کلی بخش حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل و نقل کشور پرداخت.
وی با اشاره به بند اول سیاست های کلی بخش حمل و نقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش های آن با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی با توجه به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا" در صدر کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است.
افندی زاده افزود: علاوه بر این، در قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور نیز به فراخور، احکام و تبصره هایی در خصوص حمل و نقل ریلی و سهم آن از جابه جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحقق تمامی این موارد علی الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضا است.
وی با برشمردن برخی چالش های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و تصریح کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل و نقل بود که این موضوع در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
افندی زاده اظهار کرد: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل و نقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این عرصه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل و نقل کشور، شبکه یکپارچه حمل و نقل کشور را در اثر رقابت و هم افزایی شیوه های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه ریزی راهبردی حمل و نقل کشور است.
وی در انتها با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از طریق ایجاد درآمدهای پایدار، خاطر نشان کرد: با عنایت به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در خصوص تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم های دو و چندجانبه صورت گرفته در خصوص افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مساله در مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور مدنظر قرار گرفته است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.