| کد خبر: 257942 |

طراحی شبکه بهینه ریلی در افق 1414 انجام می شود

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

تین نیوز

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل و نقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست های کلی بخش حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل و نقل کشور پرداخت.

وی با اشاره به بند اول سیاست های کلی بخش حمل و نقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش های آن با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی با توجه به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا" در صدر کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است.

افندی زاده افزود: علاوه بر این، در قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور نیز به فراخور، احکام و تبصره هایی در خصوص حمل و نقل ریلی و سهم آن از جابه جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحقق تمامی این موارد علی الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضا است.

وی با برشمردن برخی چالش های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و تصریح کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل و نقل بود که این موضوع در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

افندی زاده اظهار کرد: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل و نقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این عرصه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل و نقل کشور، شبکه یکپارچه حمل و نقل کشور را در اثر رقابت و هم افزایی شیوه های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه ریزی راهبردی حمل و نقل کشور است.

وی در انتها با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از طریق ایجاد درآمدهای پایدار، خاطر نشان کرد: با عنایت به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در خصوص تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم های دو و چندجانبه صورت گرفته در خصوص افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مساله در مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور مدنظر قرار گرفته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.