| کد خبر: 252444 |

◄ چشم اندازی تیره برای طرح جامع حمل و نقل/ وعده تصویب تا پایان سال 1402

این اظهارات شهریار افندی زاده در حالی مطرح شد که پیشینه طرح جامع حمل و نقل به سال 1382 و زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بر می گردد و اکنون 20 سال از شروع این مطالعات گذشته است.

تین نیوز

مدتی پیش بود که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.

به گزارش تین نیوز،  این اظهارات شهریار افندی زاده در حالی مطرح شد که پیشینه طرح جامع حمل و نقل به سال 1382 و زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بر می گردد و اکنون 20 سال از شروع این مطالعات گذشته است.

البته این تمام ماجرا نیست و در سال 1396 هم یک بار دیگر تصویب طرح جامع حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی کلید خورده و با وجود وعده معاون وقت حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اجرایی شدن آن تا سال 1398 ، این وعده تا کنون نیز محقق نشده و اکنون وعده ای دیگر برای تصویب آن تا پایان سال 1402 ارایه شده است.

با این حال و با وجود پیشینه منفی تصویب طرح جامع حمل و نقل،  22  آذر ماه امسال شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر تعریف چشم‌ انداز برای تعیین راهبردها و استراتژی‌ ها گفت که «تعریف چشم‌ انداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سال‌ های گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌ شود. امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود».

بیشتر بخوانید:

آسیب شناسی تدوین طرح جامع حمل و نقل

آنچنان که معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده است «امروز بیش از ۵۰۰ پروژه راهسازی و ریلی در دست اجراست که  باید این پروژه‌ ها را اولویت بندی و استراتژی کشور را برای این برنامه‌ ها نهایی کنیم».

افندی زاده توضیح داد که «هم‌ اکنون در زمینه‌ های حمل و نقل ریلی ، دریایی و جاده‌ ای برنامه فاز دو طرح جامع توسط سازمان‌ های تخصصی در حال تدوین است که در ستاد مشاوری انتخاب خواهد شد تا تلفیقی از این طرح‌ ها را همراه با هدایت انجام بدهد که اگر بتوانیم بر اساس طرح جامع حمل و نقل گام برداریم قطعا به استراتژی‌ های مهم کشور دست می یابیم. این استراتژی‌ ها می‌ تواند در احکام برنامه هفتم و احکام دائمی کشور لحاظ شود که اینها به نوعی با همدیگر ارتباط داشته باشند».

وی موضوع مهم دیگر را «ایجاد مرکز لجستیک کشور و مراکزی دانسته که می‌ تواند بندر خشک، شهرک‌ های لجستیک و غیره را به هم متصل کند» و در عین حال تاکید کرده که «این کار نیز در وزارت راه و شهرسازی شروع شده تا بتوانیم از پتانسیل‌ ها و توانمندی‌ های ریلی و جاده ای کمک بگیریم که این می‌ تواند حرکت مهمی قلمداد شود. اینها نیاز به انجام اقدامات پژوهشی بر اساس تجربیات گذشته و نگاه آینده دارد».

تمام این اظهارات در حالی مطرح شده که سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل پیش تر در یک مقاله که در تین نیوز منتشر شد تاکید کرده بود: رمز توفیق طرح جامع حمل و نقل، سرعت در تدوین آن و سرعت در اجرای مصوبات آن است. سرعتی که باید بر سرعت تحولات تجاری و لجستیک جهانی و داخلی چیره شود. ضرورتی که با تحقق فاصله زیادی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.