| کد خبر: 256138 |

اقداماتی که هنگام گم شدن پاسپورت در سفر باید انجام داد!

گم شدن پاسپورت در سفر می‌تواند یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای هر فرد باشد. در این موقعیت به خصوص اگر نزدیک به زمان پرواز باشد، بسیاری از افراد دست پاچه شده و نمی‌دانند چگونه سفر خود را انجام داده و هویت خود را برای انجام پرواز ثابت کنند.

تین نیوز

اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کار کنیم؟ در این مطلب شرایط را پس از گم شدن پاسپورت در سفر هوایی بررسی کرده و راهکارهایی برای حل این مشکل را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، گم شدن پاسپورت در سفر می تواند یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای هر فرد باشد. در این موقعیت به خصوص اگر نزدیک به زمان پرواز باشد، بسیاری از افراد دست پاچه شده و نمی دانند چگونه سفر خود را انجام داده و هویت خود را برای انجام پرواز ثابت کنند. البته که این موضوع شرایط دشواری را رقم می زند اما این اتافق بدون راه حل نبوده و می توان اقداماتی را در این باره انجام داد.

گم شدن پاسپورت در سفر خارجی

مهم ترین مدرک هویتی در طول یک سفر خارجی بدون شک، پاسپورت و یا گذرنامه است. پاسپورت تنها در مراجعه به فرودگاه کاربرد نداشته و ممکن است در گشت و گذارهای شهری و بازدید از جاهای دیدنی مقصد سفر نیز استفاده شود. از این رو گم کردن شدن پاسپورت در سفر می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند.

در این شرایط بهتر است در اولین گام آرامش خود را حفظ کرده و قدم به قدم کارهای لازم برای بازیابی پاسپورت خود را انجام دهید. مدارک مهم در سفر مانند پاسپورت را بهتر است قبل از سفر در کیفی مطمئن قرار داده تا از قرارگیری آن ها مطمئن شده و یا تصویری اسکن شده یا برگه کپی از آن ها را با خود همراه داشه باشید.

راهکارهای گم شدن پاسپورت در سفر

پس از گم شدن پاسپورت در سفر ممکن است دچار استرس شوید و ندانید در این حال چه کاری را بهتر است انجام دهید. در این ظریاط آرامش خود را حفظ کرده و اگر در فرودگاه حاضر هستید بر اساس راهکاریهایی که در زیر ارائه می کنیم؛ عمل کنید:

  • قدم اول؛ بیمه مسافرتی

در هر لحظه از سفر چه در زمان گم شدن پاسپورت و چه در موقع بیمار شدن بیمه مسافرتی به کار شما می آید. بهترین کار قبل از سفر تایید بیمه مسافرتی است. در صورت داشتن بیمه مسافرتی حل کردن بسیاری از مشکلات در طول سفر برایتان آسان تر شده خواهد شد. اما با این حال، در هنگام انتخاب نوع بیمه ی مسافرتی خود حتما به این امر دقت فرمایید که نوع بیمه ای که انتخاب می کنید این مورد را پشتیبانی کند.

  • قدم دوم؛ مراجعه به پلیس فرودگاه

اگر بیمه مسافرتی نداشتید و مستاصل مانده بودید در اولین قدم به پلیس فرودگاه مراجعه کنید. این موضوع روال اصلی این کار بوده و بایستی مراجع قانونی کشور مورد نظر را در مورد گم شدن مدارک هویتی خود مطلع کنید. اداره پلیس در این شرایط از شما یک گزارش مفقودی پاسپورت و یا سایر مدارک هویتی تهیه کرده و اطلاعاتی مانند کارهایی که در طول سفر انجان داده و یا جاهایی که رفته اید را می پرسد.

در بعضی موارد پلیس فرودگاه می تواند با تهیه یک ویزا فرودگاهی امکان سفر را برای شما ایجاد کرده تا پس از رسیدن به ایران برای تهیه پاسپورت المثنی خود اقدام کنید.

  • قدم سوم؛ مراجعه به سفارت ایران

بعد از اینکه گزارش خود را به سمع و نظر پلیس فرودگاه رساندید بهتر است به سفارت ایران در کشور مستقر در آن رفته و شرایط اتفاق افتاده را برای آن ها توضیح دهید. همچنین می توانید به سایت وزارت خانه مراجعه کرده و با پر کردن فرم آنلاین درخواست مفقودی پاسپورت خود را اعلام کنید.

در این شرایط سفارت یک پاسپورت موقت را برای شما در نظر گرفته و با استفاده از این مدرک می توانید تا پایان مدت زمان سفرتان از آن استفاده کرده و بعد از بازگشت به کشور برای دریافت گذرنامه جدید باید اقدام نمایید.

مدارک موردنیاز برای دریافت گذرنامه المثنی

برای دریافت گذرنامه المثنی لازم است به پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در این مرکز با اعلام مفقودی پاسپورت خود و ارائه مدارک شناسایی در کمترین زمان ممکن پاسپورت جدید خود را دریافت خواهید کرد. مدارک موردنیاز برای دریافت پاسپورت المثنی به شرح زیر هستند:

  • تکمیل دو برگ فرم صدور گذرنامه

  • اصل شناسنامه ایرانی و دو سری کپی از تمامی صفحات شناسنامه

  • اصل کارت ملی و کپی آن

  • سه قطعه عکس 4*3 جدید

  • اعلام چگونگی مفقود شدن گذرنامه در دو نسخه

  • نامه اعلام سرقت پاسپورت با تأیید پلیس محلی

  • رسید پرداخت هزینه صدور مجدد گذرنامه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.