| کد خبر: 254407 |

حمل خودرو با قطار؛ نحوه خرید بلیت و قیمت

حمل خودرو با قطار، گزینه ای برای کسانی است که سفر ایمن و ارزان را با قطار ترجیح می دهند و در عین حال می خواهند از امکان استفاده از خودروی شخصی در مقصد هم بهره مند شوند.

تین نیوز

حمل خودرو با قطار، گزینه ای برای کسانی است که سفر ایمن و ارزان را با قطار ترجیح می دهند و در عین حال می خواهند از امکان استفاده از خودروی شخصی در مقصد هم بهره مند شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمل خودرو با قطار یکی از گزینه های برای افرادی است که قصد سفر دارند و نمی خواهند مسافرت جاده ای را انتخاب کنند و در عین حال که استفاده از روش ایمن و ارزان قطار مسافری را انتخاب کرده اند، بنا دارند که در مقصد، از امکانات خودروی شخصی بهره مند شوند؛ از این رو این افراد می توانند ضمن خرید بلیت قطار برای تعداد مسافران، برای خودروی خود هم بلیت قطار تهیه کرده و در مقصد آن را دریافت کنند.

◄ آشنایی با شرایط حمل خودرو با قطار

یکی از خدمات شرکتهای ریلی، بارگیری و حمل خودرو با واگن های ویژه حمل خودرو از مبادی به مقاصد مختلف در کشور است. در حال حاضر  واگن های حمل خودرو در مسیرهای مختلف در حال سیر و آماده ارائه خدمات است. برای این کار، باید در صفحه اصلی آن شرکت در صورتی که قبلا عضو شده اید، وارد شده و در غیر این صورت به عنوان کاربر جدید، ثبت نام کنید و در پنل خرید بلیت قطار، وارد قسمت خرید بلیت حمل خودرو شوید.

لزوم ورود صحیح اطلاعات خودرو و مفقودی بلیت

در صورتی که ورود اطلاعات مورد نیاز، نادرست یا اشتباه باشد و سپس در مرحله بعد و به هنگام تایید اطلاعات، صحت اطلاعات واردشده مجددا تایید شود، مسئولیت و عواقب ناشی از آن به عهده خود مسافر یا مالک خودرو است.

بلیت صادرشده قابل ویرایش نبوده و لازم است به موقع و با رعایت قوانین و دستورالعمل های مربوطه استرداد شده و مجددا بلیت با اطلاعات صحیح صادر شود.  درصورت مفقودشدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات و با دریافت هزینه صدور، بلیت المثنی صادر می شود. اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو،   مشخصات پلاک، نوع خودرو روی برگه بلیت درج می شود.

زمان تحویل خودرو چه زمانی است؟

ساعت حرکت درج شده روی بلیت حمل خودرو، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدأ حرکت بوده و شروع پذیرش خودرو از ساعت ۸ صبح روز حرکت قطار تعیین می شود.  مسافرین لازم است خودروی خود را در ساعات اداری و ترجیحا در ساعات اولیه معین شده تحویل دهند. البته در صورت حرکت قطار در ساعات اولیه صبح، خودرو باید روز قبل از حرکت تحویل داده شود. بنابراین جهت اطمینان بیشتر، این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری کنید.

جهت خودروهای عبوری از ایستگاه تهران، لازم است بلیت حمل خودرو در مسیر دوم با یک روز فاصله از روز ورود قطار حمل خودرو به تهران صادر شود (به عنوان مثال در مسیر تبریز-کرمان، در صورتی که ورود قطار حمل خودرو از تبریز به تهران، بامداد روز دوشنبه باشد، باید بلیت تهران- کرمان برای روز سه شنبه صادر شود). با رفع محدودیت ایستگاه تهران، این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت.

مقدار بنزین و مقدار گاز در خودروهای دوگانه گازسوز

برای دستیابی به سطح ایمنی بیشتر، میزان بنزین موجود در باک خودروهای بنزینی هنگام تحویل (در هنگام تحویل به انبار توشه جهت بارگیری به واگن های خودروبر)، مطلقا نباید بیشتر از یک چهارم حجم باک باشد. همینطورگاز خودروهای دوگانه سوز باید کاملا خالی باشد. البته حمل خودروهای دوگانه سوز فاقد تاییدیه معاینه فنی ازمراکز معتبر سیستم CNG/LPG ممنوع بوده و از بارگیری خودروهای با کپسول گاز دفرمه و ضربه شدید ممانعت به عمل می آید.

طول و عرض خودرو باید چقدر باشد؟

امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتی متر و عرض بیش از ۱۸۰ سانتی متر (اکسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعایت این بند در هنگام خرید بلیت حمل خودرو، کاملاً ضروری است. در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و ... به خودرو نصب شده باشد ملاک عمل ابعاد نهایی خودرو بوده و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی بدلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی بعهده مالک خودرو است.

مسافران باید توجه داشته باشند که از پذیرش هرگونه وسائل و لوازم اضافی (غیر از جک و زاپاس) و همینطور چمدان، مواد غذایی و هر گونه موارد مشابه در داخل خودرو خودداری می شود و هیچ گونه ادعایی در این خصوص در هنگام تحویل خودرو به مالک پذیرفته نمی شود.

صاحبان خودروهای اعزامی لازم است در خصوص وجود هرگونه نقص یا آسیب دیدگی قبلی یا کسری لوازم خودروهای اعزامی با مسئولان اعزام، همکاری و هماهنگی لازم را انجام دارند تا در مقصد با مشکلات عدیده مواجه نشوند. البته پذیرش خودروهای خاموش، معیوب و تصادفی امکان پذیر نبوده و فقط خودروهای روشن پذیرفته می شود. همچنین لازم است باتری خودرو کاملا سالم باشد تا بهنگام تخلیه از واگن در ایستگاه مقصد به راحتی روشن شود.

اسناد و مدارک تحویل خودرو در مبدا و مقصد

هنگام تحویل دادن خودرو با قطار در مبدا، ارائه اوراق شناسایی و مشخصات مالک، ترجیحا سند و یا کارت مالکیت خودرو، الزامی است.  همچنین تحویل دهنده خودرو، نام تحویل گیرنده را در بارنامه قید می کند.  هنگام تحویل گرفتن خودرو در مقصد، تحویل خودرو به تحویل گیرنده (مشخص شده در بارنامه) با ارائه کارت ملی انجام می شود. در صورتی که تحویل گیرنده مشخص شده، فرد دیگری را معرفی کند، باید به او وکالت نامه رسمی داده باشد.  

زمان تحویل خودرو در مقصد

پس از رسیدن قطار به مقصد، تحویل فوری خودرو به دلیل انجام امور مربوط به تخلیه خودرو از واگن امکان پذیر نبوده و تحویل خودرو در ساعات اداری و با فاصله زمانی انجام می شود. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، با ایستگاه مقصد تماس گرفته و در زمان اعلام شده توسط ایشان، نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک عنوان شده (کارت شناسایی و مدارک معتبر) اقدام شود، در غیر این صورت نگهداری خودرو از زمان ورود تا ۲۴ ساعت رایگان، بعد از ۲۴ ساعت اولیه تا روز چهارم و از روز پنجم به بعد بابت حق توقف و هزینه پارکینگ مبالغی به نرخ روز و تعرفه پارکینگ مربوطه محاسبه و دریافت می شود.

برای تحویل خودرو ارائه کارت شناسایی معتبر شخص معرفی شده در بارنامه حمل خودرو که در مبدأ تکمیل شده، الزامی است و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک خودداری می شود.

جریمه تاخیر در تحویل خودرو توسط حمل کننده

در صورت تأخیر در تحویل خودرو توسط شرکت در مقصد، پس از ۲۴ ساعت تأخیر در تحویل خودرو، ۵۰ درصد کرایه برگشت داده می شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰ درصد کرایه برگشت داده می شود. برای دریافت خسارت تاخیر، متقاضیان تا یک ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره ۱۵۳۹ یا مراجعه به یکی از نمایندگی های فروش بلیت شرکت رجا با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر، نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.

همچنین حق بیمه خودرو، برمبنای درصدی از ارزش اظهارشده آن توسط تحویل دهنده به صورت جداگانه محاسبه و در زمان پذیرش خودرو (مستقل از هزینه بلیت)، به صورت نقدی از مسافر یا مالک خودرو دریافت می شود.  

در حال حاضر برخی از مسیرهای اصلی ریلی ایران امکان جابه جایی خودرو با قطار را دارند و نرخ آنها براساس مسافت تغییر می کند؛ هزینه این خدمت در شرکت رجا تا ۲۸ فروردین ماه سال جاری به ریال، در جدول زیر آمده است.

حمل خودرو با قطار؛ نحوه خرید بلیت و قیمت

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.