| کد خبر: 249818 |

چگونه ماشین خود را با قطار جابه‌ جا کنیم؟

◄ آشنایی با شرایط حمل خودرو با قطار

حمل و نقل ماشین با قطار باعث می شود کمک به کاهش آلودگی در محیط زیست می کنید زیرا با کامیون آلاینده بیشتری تولید می شود و هر کامیون ۴ الی ۶ ماشین را جا به جا کنند ولی قطار در یک مسیر تعداد بالایی جابه جایی خودرو دارد و در کل قطار ها کمتر نیاز به سوخت گیری دارند و کمتر متوقف می شوند و گازهای گلخانه ای در نتیجه کم تر تولید خواهید شد.

تین نیوز

حمل خودرو با قطار یکی از روش های جابه جایی است که شما می توانید انجام دهید. زمانی که  می خواهید به مکان دورتر سفر کنید و یا گاهی دو ماشین در اختیار دارید اما یک راننده، و در مقصد راننده دیگری می تواند در طول سفر شما را همراهی کند و  همچنین در مقصدتان به خاطر راحتی، نیاز به دو ماشین دارید می توانید راه حل جابه جایی خودرو با قطار را انتخاب کنید که برایتان به صرفه باشد.

گاهی هم ماشین خود را از شهر دیگری خریداری کرده اید که فرصت تحویل را به خاطر مشغله کاری ندارید و در خواست ارسال با قطار را دارید. بسیاری از ماشین های ساخت خارج در لب مرز کردستان و عراق و در کنار بندر یا مرزی دیگری به ایران می رسند و سپس صاحبان نمایشگاه های ماشین های مختلف حمل و نقل خودرو با قطار را انتخاب  میکنند زیرا این روش بسیار ایمن و مقرون به صرفه است.

چرا حمل و نقل خودرو با قطار را انتخاب کنیم؟

حمل خودرو با قطار

به گزارش تین نیوز ، حمل و نقل خورد و با قطار برای نمایشگاه های اتومبیل فروشی گزینه ی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است که  محبوبیت بالایی در بین مدیران فروش خودرو دارد. زیرا تمامی خودرو های مختلف به صورت منظم با قطار جابه جا می شوند و در تعداد بالا یک راه حل بسیار مناسب است. این سرویس چه به صورت  شخصی و چه به صورت صنفی گروهی باعث می شود که در زمان، کرایه، پرداخت عوارض بین شهری، خودرو، هزینه سوخت صرفه جویی کنید.

این شیوه جا به جایی خطر تصادفات داخلی را کاهش میدهد. به طور میانگین یک صاحب نمایشگاه ماشین در صورتی که قدرت خرید مردم پایین نباشد ممکن است ماهانه نیاز به تامین محصولات خودرو نمایشگاه خود کند و در سال بسیاری از هزینه ها برای صاحبان این بازار کاهش می یابد. شما می توانید علاوه بر خودرو شخصی خود وسایل نقلیه دیگر چون موتور سیکلت، دوچرخه و قایق را نیز با قطار جا به جا کنید که معمولا هزینه کمتری نسبت به کامیون و نیسان ها را دارد به خصوص اگر چند دوچرخه و یا چند موتورسیکلت برای جابه جایی دارید تا در مقصد سفری خود استفاده کنید.

حمل و نقل ماشین با قطار باعث می شود کمک به  کاهش آلودگی در محیط زیست می کنید زیرا با کامیون آلاینده بیشتری تولید می شود و هر کامیون ۴ الی ۶ ماشین را جا به جا کنند ولی قطار در یک مسیر تعداد بالایی جابه جایی خودرو دارد و در کل قطار ها کمتر نیاز به سوخت گیری دارند و کمتر متوقف می شوند و گازهای گلخانه ای در نتیجه کم تر تولید خواهید شد.

کاهش گاز گلخانه ای به کاهش گرم شدن زمین کمک می کند و با یک اقدام کوچک و موثر و ارزان به حال و روز زمین و موجودات آن کمک می کنید. جدای از آن که این شیوه از جابه جایی با کامیون مقرون به صرفه تر نیز هست. تمامی دلایل ذکره شده اهمیت جابه جایی خودرو با قطار را نشان میدهد.

بیشتر بخوانید؛

قوانین خرید بلیت قطار

◄ برنامه حرکت و معرفی مسیر قطار های حومه ای راه آهن کشور

انواع روش های حمل و نقل بار

هزینه حمل و نقل خوردرو با قطار چقدر است؟

عوامل تعیین کننده هزینه ی حمل و نقل خودرو  با قطار را مشخص می کنند. میانگین نرخ حمل و نقل ماشین با قطار به  اندازه ماشین، وزن ماشین و طی کردن مسافت در مسیر است . تمامی خودروها با قطارهای باری جا به جا می شوند. یادتان باشد به صورت کلی به خاطر هزینه سوخت بالاتر کامیون، هزینه حمل خودرو با قطار کم تر از حمل خودرو با کامیون است.

حمل خودرو با قطار

شرایط تحویل خودرو به شرکت های حمل و نقل ریلی

اگر قصد حمل خودرو با قطار را دارید باید به فکر رزرو بلیط برای ماشین خود باشید. بلیط حمل خودرو باید در بازه زمانی ۸ صبح تا سه ساعت مانده به حرکت قطار خریداری شود. برای تحویل خودروی خود به مدارکی نیاز دارید که به شرح زیر است:

مدارکت شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه

سند یا برگ سبز اتومبیل که به نام شما باشد (برای اشخاص حقوقی نیاز به وکالتنامه محضری دارید)

کارت مالکیت خودرو

دقت کنید که تمامی مدارک باید به نام شخصی باشد که بلیط را خریداری کرده است. شرکت های حمل و نقل ریلی برای ماشین ها یک بیمه نامه صادر می کنند. انجام این کار باعث می شود که خیال مسافران از سلامت اتومبیل آن ها و زیان های مالی در برابر حوادث گوناگون راحت باشد. هزینه بیمه مقدار ثابتی در شرکت ها ندارد و بر اساس ارزش خودرو مشخص می شود. این مبلغ به صورت سیستمی محاسبه شده و درصدی از ارزش اتومبیل مسافر است.

خودرو نیز باید شرایط خاصی را داشته باشد تا شرکت بتواند اتومبیل را از شما تحویل گرفته و به قسمت بار قطار منتقل کند. برای مثال حجم بنزین درون باک نباید بیش از یک سوم حجم کلی باک خودرو باشد. مدیریت میزان سوخت موجود در خودرو به عهده شخص مسافر بوده و شرکت حمل و نقل مسئولیتی در قبال آن ندارد. همچنین خودروهایی که بیش از ۱۵۸ سانتی متر ارتفاع و ۱۸۰ سانتی متر عرض داشته باشند، نمی توانند با قطار حمل شوند.

وضعیت پلاک و مالکیت خودرو نیز اهمیت خاص خودش را دارد. خودروهایی که پلاک گذر موقت دارد، فقط در زمان مجوز عبور خود می توانند حمل شوند. همچنین خودروهای که شماره گذاری نشده اند ( خودروهای صفر کیلومتر یا فروخته شده) حتما باید برگه فروش را به همراه داشته باشند. در این ماشین ها از ۶ رقم آخر شماره شاسی برای شماره گذاری استفاده می شود.

حمل خودرو با چه  نوع قطارهایی در ایران موجود است؟

حمل و نقل ماشین از طریق شبکه ناوگان ریلی کشور است همان طور که می دانید دو نوع قطار باری وجود دارد. یکی قطارهای بسته و دیگری قطارهای باربری باز هستند. در قطارهای باربری باز محصولات داخل سالن ها از قسمت بالایی و سقف قابل رویت هستند در صورتی که در قطارهای باربری با پوشش سقفی امکان دیدن بار وجود ندارد. در مورد اول گاهی از روکش بر روی بارها به طور عمده استفاده می شود که بیشتر پلاستیکی و گاهی پارچه ای است.

روکش های پلاستیکی برای محیط زیست مضر هستند اما در قطارهایی که دارای پوشش و سقف هستند معمولا از روکش برای بارها استفاده نمی شود. در قطارهای باز ممکن است شرایط جوی متنوع و یا تابش سوزان آفتاب بر بدنه ماشین شما تاثیر بگذارد و چنانچه کیفیت ماشین شما برایتان مهم است مسافت و مسیر قطار با توجه به آب و هوای فصل را حتما بررسی نمایید. بنا به نوع انتخاب شما دارد که برای جابه جایی خودرو و یا هر وسیله دیگر چه نوع قطاری را انتخاب می کنید.

یادتان باشد در بیشتر مواقع خودرو خود را به انبار ایستگاه قطار در شهرتان باید تحویل میدهید و پس از کارهای اداری آن جابه جایی اش صورت میگیرد و در شهر مقصد نیز باید از انبار قطار راه آهن در ایستگاه مقصد تحویل بگیرید. پس مسافت انبار راه آهن را با محل سکونت خود را بسنجید. در مجموع یادتان باشد جابه جایی خودرو با قطار در صورت تعداد بالا مثلا ۱۰ عدد بسیار مقرون و به صرفه است.

حمل خودرو با قطار

در ایران با کدام ناوگان ریلی اتومبیل یا خودرو با قطار حمل می شود؟

شرکت رجا در ایران برای جابه جایی ماشین و هر وسیله بزرگ دیگری مسئولیت آن را برعهده دارند. شرکت های ارائه دهنده این خدمات می توان فدک، بارمان ترابر، قوی سیاه پارسیان و ….  هستند برای جابه جایی خودرو با قطار باید بلیط آن را تهیه کنید بلیط آن در وب سایت شرکت ریلی رجاء  مهیا است.

برای خرید بلیط جابه جایی ماشین مشخصات دقیق ماشین شما چه خودرو چه موتور سیکلت و هر وسیله ی دیگر ذکر می شود. مسافت سنجیده می شود و سپس بلیط شما صادر می شود. بر روی بلیط نوشته شده است که محصول شما در چه زمانی و در چه مکانی باید باشد. 

شرکت های حمل خودرو متعددی به صورت آنلاین و حضوری این خدمات ویژه را به افراد ارائه می دهند. قطارها در مسیرهای تهران-مشهد/شیراز-مشهد /تبریز-مشهد / اهواز-مشهد /کرمان-مشهد /تهران-اهواز / تهران-تبریز/تهران-شیراز /تهران-یزد /تهران-کرمان / تهران-زاهدان / تهران-بندرعباس و اصفهان بندرعباس، خدمات حمل خودرو را انجام می دهند.

شرایط تحویل خودرو در ایستگاه مقصد

پس از حمل خودرو با قطار باید نسبت به تحویل اتومبیل در ایستگاه مقصد اقدام نمایید. دقت داشته باشید که برای انجام این کار فقط ۲۴ ساعت فرصت دارید. اگر در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرید، باید مبلغی را به شرکت حمل و نقل ریلی بابت جریمه و نگهداری خودرو پرداخت کنید. یک قانون کلی در محاسبه میزان هزینه نگهداری وجود دارد. ۲۴ ساعت مورد نظر از لحظه رسیدن قطار محاسبه شده و جریمه ای به آن تعلق نمی گیرد.

اما پس از این۲۴ ساعت به صورت روزانه مبلغی به فاکتور مسافر اضافه خواهد شد. جریمه ۱ تا ۶ روز تاخیر در تحویل خودرو، روزانه ۱۵ هزار ریال است و پس از این زمان جریمه روزانه به ۳۰ هزار ریال افزایش پیدا می کند. برای اینکه هزینه زیادی را متحمل نشوید، در همان روز اول برای تحویل خودرو اقدام کنید.

مدارک شناسایی برای تحویل خودرو الزامی است و بدون مدارک هیچ خودرویی تحویل داده نمی شود. طبیعی است که مدارک شناسایی باید با مالک خودرو مطابقت داشته باشد. همچنین امکان تحویل خودرو فقط برای شخص فرستنده اتومبیل مقدور خواهد بود.

حمل خودرو با قطار

معایب و محدویت های حمل ماشین با قطار

شیوه جابه جایی حمل ماشین با قطار دارای محدودیت ها و معایبی نیز هست. از اولین محدودیت های این است که خدمات باربری ریلی برای شخص ها در همه ی شهرها ایران موجود نیست و بسیاری از شرکت های باربری فقط ارائه دهنده خدمات به شرکت های بزرگ تجاری هستند و از جا به جایی خودرو با قطار به صورت فردی برایشان صرفه اقتصادی بالایی ندارد و پیدا کردن بلیط آن برای شما دشوار خواهد بود . هم چنین شرکت های رقیب آن نیز کم هست که خدمات مشتری و رضایت مشتری در صورت نبود رقیب کم تر می شود.

دومین  محدودیت حمل خودرو با قطار بررسی مسیر قطارها است که در بسیاری اوقات تغییر می کند و شرایط جوی موجود در یک مسیر ۱۵ الی ۲۰ ساعته برای بررسی سخت خواهد بود با توجه به این که ایران از لحاظ آب و هوایی تنوع دارد و زمستان فصل بهار مناطق جنوبی ایران است و شهرهای شمال و غربی و شمال غرب پوشیده از برف است. این مشکل معمولا برای کشورهای پهناور و تنوع آب و هوایی است.

سومین محدودیت آن این است که مقصد های محدود و انبارهای کوچک قطارها هستند که بسیاری از شهرهای ایران دارای انبار بزرگ برای جابه جایی محصولات نیست و با توجه به نیاز سنجی از سوی مردم بررسی شود که تا چقدر نیاز به گسترش انبارهای راه آهن و یا ایجاد آن در شهرها هست.

چهارمین محدودیت برای تحویل گرفتن خودرو از محل انبارهای ایستگاه قطار راه آهن است و چنانچه تعداد بالا باشد کامیون ها قیمت بالایی برای جابه جایی تا نمایشگاه و با محل سکونتگاه افراد را دارند. این هزینه باعث کاهش جابه جایی با خودرو می شود.

و در آخر ظرفیت قطارها محدود است و هر قطار تنها ۱۰ خودرو گنجایش بار دارد، از طرفی تقاضای ارسال خودرو با قطار (به ویژه در تعطیلات) بسیار زیاد است و بسرعت بلیط ها فروخته میشوند. بنابراین هرچه زودتر بلیط را خریداری کنید به نفع شما خواهد بود. این محدودیت به عدم شبکه گسترده باز میگردد که به علت نیاز سنجی جابه جایی ریلی گسترده موجود نیست.

برای حمل و نقل خودرو با قطار چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در مبدا ارسال خودرو برای افزایش ایمنی سر باطری از روی موتور جدا شده و در مقصد دوباره نصب می شود. مسئولین ایستگاه قبل از سوار کردن خودرو در قطار وضعیت بدنه را به طور کلی بررسی کرده و از تمامی بخش های ماشین عکس برداری می کنند. این کار به شما اطمینان خاطر می دهد که هیچ یک از آسیب های فیزیکی به دلیل حمل خودرو با قطار نیست و از قبل وجود داشته است.

دقت داشته باشید که هیچ یک از تجهیزات اضافی ( به جز جک، لاستیک زاپاس و تجهیزات پنچرگیری) تحت پوشش شرکت حمل و نقل نبوده و هیچ مسئولیتی در قبال آن ها ندارد. بهتر است قبل از تحویل خودرو کلیه تجیزات اضافی و ارزشمند را از آن خارج کنید. همچنین حمل بار اضافی با خودرو امکان پذیر نیست و نباید وسایل اضافی در صندوق عقب وجود داشته باشد. یادتان باشد هیچ وسیله قیمتی نیز در خودرو و ماشین شما نباید باشد چون شرکت ریلی مسئولیتی را برعهده نمیگیرد.

ماشین های تصادفی اجازه سوار شدن در قطار را ندارد. توجه کنید که حتما دزدگیر خودرو را غیرفعال کنید وگرنه ممکن است تمام طول مسیر آژیر بکشد و پس از تحویل  خودرو به شما باتری  شما خالی شده باشد و قابل استفاده برایتان در مقصد نباشد.

خودروهایی که به نهاد ها و سازمان های دولتی تعلق دارند، همانند باقی خودروها حمل می شوند. فردی که قصد تحویل خودروهای دولتی را دارد، باید معرفی نامه معتبر از سازمان مربوطه به همراه داشته باشد. در غیر این صورت امکان تحویل خودرو در ایستگاه های راه آهن امکان پذیر نیست.

حمل خودرو با قطار 8

دریافت خسارت از شرکت حمل و نقل ریلی

در حمل خودرو با قطار ممکن است که مشکلاتی برای خودرو ایجاد شود. اگر در هنگام تحویل خودرو مشکلی را دیدید، می توانید از بیمه یا شرکت حمل و نقل خسارت بگیرید. البته حمل خودروها معمولا بدون هیچ مشکلی انجام می شود و احتمال آسیب دیدن خودرو تقریبا صفر است.

در برخی موارد ممکن است که خودرو دیرتر از زمان مقرر به شهر مقصد برسد. در صورت چنین اتفاقی می توانید به راحتی خسارت خود را از شرکت دریافت کنید. شرکت های  حمل و نقل ریلی  موظف اند که در زمان مقرر خودرو را به مسافر تحویل دهند. اگر پس ۲۴ ساعت همچنان فرمان خودرو در دستان شما نبود، شرکت حمل و نقل باید ۵۰ درصد مبلغ کلی بلیط را به شما بازگرداند. همچنین اگر خودرو را در مقصد دریافت نکردید، کل مبلغ بلیط به شما بازگردانده خواهد شد. برای طرح شکایت و دریافت خسارت باید به یکی از نمایندگی های فروش بلیط شرکت حمل و نقل مراجعه کنید. با ارائه مدارک شناسایی و بلیط قطار خسارت مربوطه پرداخت خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.