| کد خبر: 254126 |

◄ اغراق دولتمردان در موضوع درآمدهای حاصل از ترانزیت

شماری از کارشناسان حوزه ترانزیت معتقدند در چند سال اخیر درآمدهای ترانزیتی قابل دسترس در بیانان مقامات دولتی، بسیار اغراق آمیز مطرح شده است.

تین نیوز

شماری از کارشناسان حوزه ترانزیت معتقدند در چند سال اخیر درآمدهای ترانزیتی قابل دسترس در بیانات مقامات دولتی، بسیار اغراق آمیز مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد آنان، ارقام بالای ده میلیارد دلاری که از سوی برخی مقامات دولتی مطرح می شود قابل دسترس نیست چرا که تاکنون درآمد ترانزیتی به یک میلیارد دلار در سال هم نرسیده است و همین موضوع نشان می دهد اطلاعات اشتباه به دولتمردان منتقل شده است.

به گفته این کارشناسان، در حال حاضر درآمد عبور بار ترانزیتی ریلی حدود 40 دلار بر تن و در جاده حدود 75 دلار است و این در حالی است که از 20 سال پیش تا کنون موضوع ترانزیت در کشور دنبال می شود.

 به اعتقاد آنان؛ موضوع افزایش ترانزیت از لحاظ منافع متعدد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و امنیتی باید پیگیری شود ولی نباید در بیان درآمدهای مالی آن اغراق شود.

کارشناسان می گوینددر مجموع، رکورد مقدار ترانزیت سالانه کل کشور 15 میلیون تن است و ترانزیت ریلی هم رکورد حدود 1.7 میلیون تن دارد و در سال های اخیر کمتر از این رقم بوده و درآمد ترانزیت ریلی هیچ گاه به 100 میلیون دلار در سال نرسیده است.

به گفته آنان، تحول اساسی در ترانزیت و درآمد آن مقدور و مفید و ضروری است و در اسناد بالادستی هم تاکید شده است ولی کار دشوار و پیچیده ای است که توسعه زیربناها بخشی از آن است که البته توسعه زیربناها هم منابع مالی بسیار سنگین لازم دارد و توسعه کریدورهای ترانزیتی به امید درآمد ترانزیتی معمولا امیدی واهی است و به ندرت ممکن است کریدوری ترانزیتی درآمد سرشار ترانزیتی به تناسب هزینه اجرا داشته باشد مگر آنکه یک یا دو قدرت اقتصادی بین المللی برای حمل بار انبوه روی یک کریدوربا مبدأ و مقصد مشخص توافق کرده باشند.

این کارشناسان تاکید می کنند هنر واقعی آن است که کریدورهای ترانزیتی که همسو با ترابری باری و مسافری داخلی و صادرات و واردات هستند اجرا شوند تا منافع ذینفعان داخلی هم تامین شود و ضمن اینکه انطباق با منافع دیگر کشورها را بتوان مستمسک برای جلب همراهی و سرمایه گذاری خارجی برای توسعه ملی قرار داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.