| کد خبر: 253486 |

◄ در چه صورت سرمایه گذاری در زیرساخت های ترانزیتی اولویت ندارد؟

در حاشیه کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک نشست ترانزیت برگزار شد کارشناس تاکید کردند با توجه به وجود انواع مشکلات ۷۷ گانه در ترانزیت از مسیر ایران، تا زمانی که این مشکلات حل نشده است، سرمایه گذاری روی زیر ساخت های ترانزیت اقدام اولویت داری نیست.

تین نیوز

در حاشیه کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک نشست ترانزیت برگزار شد کارشناس تاکید کردند با توجه به وجود انواع مشکلات در ترانزیت از مسیر ایران، تا زمانی که این مشکلات حل نشده است، سرمایه گذاری روی زیرساخت های ترانزیت اقدام اولویت داری نیست.

به گزارش تین نیوز ، در این نشست مهرداد تقی زاده و برخی دیگر از کارشناسان این حوزه به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

بر اساس گزارشی که در شبکه های اجتماعی از این نشست منتشر شده، حاضران در نشست در چهار مورد اتفاق نظر داشتند.

از جمله موارد مورد تایید کارشناسان، این است که ترانزیت نباید صرفا از نظر سیاسی و امنیتی در نظر گرفته شود و اگر در بخشی توجیه اقتصادی داشت، باید آن را دنبال کرد، گرچه به دنبال خود سایر مزایای سیاسی و امنیتی ایحاد خواهد شد.

این کارشناسان همچنین تاکید کردند: با توجه به وجود انواع مشکلات ۷۷ گانه در ترانزیت از مسیر ایران، تا زمانی که این مشکلات حل نشده اند، سرمایه گذاری روی زیر ساخت های ترانزیت اقدام اولویت داری نیست.

به گفته آنان ترانزیت زمینی در کشورهای مختلف معمولا اقدامی درآمدزا و سودآور برای اقتصاد آن کشور است، پس باید با رفع موانع مدیریتی، برای توسعه ترانزیت تلاش کرد

این کارشناسان عنوان کردند با روند فعلی مشکلات مدیریتی در ترانزیت، در آینده نزدیک متاسفانه احتمال حصول درآمدهای خیلی بالا متصور نیست.

بر اساس این گزارش،  کارشناسان در برخی زمینه ها نیز اتفاق نظر نداشتند، از جمله آن که، مهرداد تقی زاده معتقد است با یک برنامه ریزی منسجم برای حل ۷۷ مشکل ترانزیت طی پنج سال، می توان به تدریج میزان ترانزیت را افزایش داد و در سال ۲۰۲۵ به حمل سالیانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن در سال رسید که شاید بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور(بخش خصوصی و دولتی) داشته باشد.

این در حالی است که شماری از کارشناسان تاکید دارند این عدد یک سراب است و کشور ما با فرض حل مشکلات مدیریتی هم در شرایط ایده آل در سال ۲۰۲۵ ، پتانسیل حمل بیش از ۱۶ میلیون تن سالانه را نخواهد داشت و درآمد آن به سختی به یک میلیارد دلار می رسد و سود آن برای کشور حدود ۳۲۰ میلیون دلار خواهد بود.

اما تقی زاده با رد این موضوع تاکید کرد که حتی با وجود ۷۷ مشکل فعلی، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون تن حمل ترانزیت زمینی داشته ایم.

گرچه او معتقد است در صورت عدم حل ۷۷ مشکل ترانزیت و اعمال مدیریت ضعیف، عدد ترانزیت سالانه کشور به صفر هم می رسد و در این حالت گذر زمان چیزی را عوض نمی کند، اما گروه مخالف می گویند حداقل میزان ترانزیت عبوری از ایران در بدبینانه ترین حالت سالی ۴ میلیون تن است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.