| کد خبر: 254007 |

روان  سازی نسبی تردد کامیون  های صادراتی در مرز آستارا

فاز اول سامانه نوبت دهی الکترونیک که در راستای ایجاد سهولت برای ارائه نوبت دهی به رانندگان کامیون های صادراتی و ترانزیتی در پایانه بار آستارا راه اندازی شد، به صورت نسبی موجب روان سازی تردد کامیون ها در مرز زمینی آستارا شده است.

تین نیوز

فاز اول سامانه نوبت دهی الکترونیک که در راستای ایجاد سهولت برای ارائه نوبت دهی به رانندگان کامیون های صادراتی و ترانزیتی در پایانه بار آستارا راه اندازی شد، به صورت نسبی موجب روان سازی تردد کامیون ها در مرز زمینی آستارا شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل ترافیک کامیون های صادراتی در ورودی گمرک آستارا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین اداره کل گمرک آستارا تمهیدات ویژه‌ای برای حل این مشکل در نظر گرفتند و با تلاش های صورت گرفته از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی، فاز اول سامانه نوبت دهی الکترونیک در راستای ایجاد سهولت برای ارائه نوبت دهی به رانندگان در پایانه بار آستارا راه اندازی شد و ناوگان به محض ورود به پایانه بار از طریق سامانه پلاک خوان شناسایی و نوبت بر این اساس و طی صدور برگه بارکد الکترونیکی نیز در این پایانه انجام می شود.

این سامانه هوشمند نوبت دهی بار به فعالیت سنتی در این پایانه بار خاتمه داد و دیگر دخالت شخصی در این سامانه هیچ جایگاهی ندارد و رانندگان می توانند از طریق سایت و اپلیکیشن به آدرس «www.borderpark.ir» که به پنج زبان خارجی طراحی شده است، اطلاعات نوبت دهی خود را مشاهده کنند.

این طرح با استفاده از تمامی ظرفیت ها و شناسایی چند نقطه جهت هدایت کردن بار ترافیکی در شهرستان مرزی آستارا صورت گرفته است و فاز دوم و پایانی این طرح به گفته مسئولان ذیربط تا اردیبهشت ماه سال جاری تکمیل و با اجرای کامل این طرح تمامی فرایندها از ورود به پایانه بار و هدایت آن به سمت گمرک به صورت کاملا مکانیزه انجام خواهد شد و بدین ترتیب حق راننده‌ای در پایانه بار آستارا ضایع نخواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تلاش بسیاری برای الکترونیکی کردن سامانه نوبت دهی در پایانه مرزی آستارا انجام داد چراکه در گذشته به دلیل دستی بودن نوبت‌ دهی، شائبه‌هایی وجود داشت. این سامانه نوبت‌دهی زمان حضور کامیون‌ها و تریلی‌ها را در مرز مشخص می‌کند تا کمترین زمان را پشت مرز ورودی و خروجی با کمترین معطلی داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از صاحبان کالا و رانندگان در حال آشنا شدن با آن هستند و خود نسبت به ثبت‌نام و درخواست نوبت نیز اقدام می‌کنند و با توجه به اینکه سامانه گمرک کشور به این سامانه متصل است، به محض نوبت دهی، عملیات گمرکی هم همزمان با آن انجام می‌شود.

افزایش ترانزیت کالا با احداث پل جدید مرزی اتومبیل رو

با توجه به اینکه پل قدیمی موجود در گذرگاه مرزی آستارا و در مرز رسمی و زمینی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فرسوده شده و ظرفیت عبور همزمان چند کامیون را ندارد، افزایش ترانزیت کالا با احداث پل جدید در پایانه مرزی آستارا را شاهد خواهیم بود و در حال حاضر ظرفیت ورود و خروج در پایانه مرزی آستارا ۲۵۰ کامیون است ولی به دلیل برخی معطلی ها در مرز توسط کشور آذربایجان همین امر هم به خوبی انجام نمی‌شود که با احداث پل جدید در پایانه مرزی این ظرفیت نیز چند برابر خواهد شد.

مزایای طرح نوبت دهی و تسهیلات در تردد کامیون های صادراتی

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در مرز زمینی آستارا برای تسهیل در تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی، در رابطه با مزایای طرح نوبت دهی جدید، اظهار کرد: نوبت دهی مکانیزه بدون دخالت نفرات انسانی برای انواع خدمات و مراجعات به گمرک است و حذف نیروی انسانی در فراخوانی ناوگان و اینکه نوبت چه کسی هست که باید برود را شامل می شود.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی به روش پیامکی برای رانندگان ایرانی، حذف لیست های سلیقه ای گذشته و نمایش لیست ناوگانی در سایت سامانه برای رانندگان غیر ایرانی سامانه به چهار زبان روسی، آذری، ترکی استامبولی و انگلیسی نیز پیش بینی شده است، افزود: در گذشته این راننده ها برای مشاهده نوبت باید تا پایانه بار می آمدند و از روی پنجره روی کاغذ نوبت رو مشاهده می کردند ولی امروز از روی تلفن همراه خود حتی می توانند ببیند که چه تعداد تریلی در جلوی آنها می باشد.

فرماندار آستارا ادامه داد: هم اکنون کلیه رانندگان، صاحبان کالا و تجار می توانند در لحظه ترافیک صف های ورود به گمرک آستارا را به صورت برخط مشاهده کرده و نسبت به زمان حضور و یا حتی مرز عبوری خود تصمیم گیری نمایند.

رضایی پور با اشاره به اجرای فاز دوم سامانه نوبت دهی، اظهار کرد: در فاز دوم ارتباط با گمرک برقرار می شود و ناوگانی که آماده شروع فرایند گمرکی نباشد به جهت جلوگیری از ترافیک، داخل گمرک ورود نخواهد کرد.

وی گفت: در فاز دوم امکان ارائه نوبت دهی اینترنتی بهتر انجام خواهد شد و ضمن دریافت پیش نوبت توسط رانندگان، ما نیز متوجه خواهیم شد که چه تعداد تریلر به سمت ما می آید.

ضرورت نصب دستگاه ایکس ری جدید

فرماندار آستارا کنترل مکانیزه در ورودی گمرک آستارا را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به راه اندازی سامانه نوبت دهی خودروهای باربری پیش‌بینی می شود با نصب دستگاه ایکس.ری جدید و در صورت همکاری طرف آذری ترخیص خودروها به بیش از ۳۰۰ دستگاه در روز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پایانه مرزی، اظهار کرد: در راستای ایجاد نوبت دهی دیجیتال از سوی راهداری سامانه دوربین پلاک خوان و سیستم نوبت دهی در پایانه بار مستقر شده است و ارائه خدمات به صورت‌ رایانه ای صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، یکی از دلایل مهم ایجاد صف های طولانی در پایانه بار و گمرک آستارا، محدودیت پذیرش کامیون از سوی کشور جمهوری آذربایجان است و امید می رود با پیگیری های صورت گرفته در سطح وزارت امور خارجه این موضوع هم رفع شود.

به گفته کارشناسان امر اگر کشور همسایه میزان پذیرش کامیون های صادراتی از ایران را افزایش دهد و به معنای واقعی همانند گمرک آستارای ایران فعالیت ۲۴ ساعته داشته باشد، دیگر شاهد ترافیک کامیون های صادراتی در مرز زمینی آستارا نخواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم 1 0

    در پایانه مرزی بیله سوار هم باید هرچه سریعتر این اقدام صورت پذیرد تا از وضعیت نابسامان و بلبشوی فعلی که موجب تضییع حقوق رانندگان قانونمند که پرداختهای غیرقانونی را قبول نمی کنند و مجبور به ایستادن در صف مرز حتی تا ده روز هم میشوند جلوگیری شود همپنین دولت ایران و آذربایجان باید هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی سومین گذرگاه مرزی جدید بین دو کشور اقدام نمایند چراکه با افزایش روزافزون تردد بین ایران و کشورهای روسیه و بلاروس و سایر کشورهای منطقه تنها دو مرز جوابگوی حجم تردد نیست و موجب تاخیر و خسارتهای متعدد به کالاها و ناوگان و رانندگان میشود