| کد خبر: 252284 |

افزایش ٢٢۵ درصدی ترانزیت از آستارا؛ بندر و راه‌ آهن آستارا را برای انتقال بار فعال می‌کنیم

رییس کل گمرک ایران گفت: اتکای صرف به حمل و نقل زمینی دیگر کفایت نمی کند. اساسا در تمام دنیا سهم و درصد حمل و نقل جاده ای در تجارت بین الملل روز به روز در حال کاهش است.

تین نیوز

رییس کل گمرک ایران گفت: اتکای صرف به حمل و نقل زمینی دیگر کفایت نمی کند. اساسا در تمام دنیا سهم و درصد حمل و نقل جاده ای در تجارت بین الملل روز به روز در حال کاهش است.

به گزارش تین نیوز به ایلنا، محمد رضوانی فر در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم آغاز رسمی بهره برداری از آشکار سازی های گمرکی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به طولانی شدن صف کامیون ها در مرز جاده ای آستارا چرا بخشی از بار به سمت بندر آستارا هدایت نمی شود، اظهار داشت: اگر بخواهیم ظرفیت تجارت خارجی را در کشور توسعه دهیم، تنها با اتکا به روش های سنتی و قدیمی تحقق این هدف مقدور نیست. همزمان با افزایش کیفیت کالاها ، افزایش قدرت رقابت پذیری آنها، افزایش بازاریابی و تولید و طراحی و تنوع سازی انواع کالا و ... باید بتوانیم کانال های کالا رسانی به بازارهای هدف را متنوع و گسترده کنیم. 

وی ادامه داد: اتکای صرف به حمل و نقل زمینی دیگر کفایت نمی کند. اساسا در تمام دنیا سهم و درصد حمل و نقل جاده ای در تجارت بین الملل روز به روز در حال کاهش است. 

رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در بندر آستارا به ظرفیت ریلی هم دسترسی داریم و ظرفیت بندری این شهر  در منطقه ویژه واقع شده و گمرک مستقر دارد و این بندر تجهیز شده است و می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

رضوانی فر گفت: در بخش ریلی این شهر هم گمرک مستقر است و امکان ترانزیت و صادرات کالا از این مسیر ریلی و دریایی شهر آستارا وجود دارد. بنابراین اگر نگاه تجار مقطعی باشد و برای تنها دو الی ٣ ماه از سال فعالیت تجاری داشته باشند و تنها از یک رویه حمل و نقل استفاده کنند، به این نتیجه و وضعیت امروز آستارا می رسیم.

وی با بیان اینکه در آستارا با رشد ٢٢ درصدی ارزش واردات  و رشد ٧ درصدی ارزش صادرات مواجه هستیم، افزود:  در آستارا ترانزیت حدود ٢٢۵ درصد ترانزیت داشته و امکان توقف آن وجود ندارد چراکه سه هفته دیگر که صادرات کاهش پیدا می کند، اقتصاد گمرک آستارا و بندر آستارا و مهمتر نقش استراتژیک ترانزیت را نمی توان از دست داد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: میزان تردد کامیون از آستارا در ماه های مهر و آبان به ۵ هزار دستگاه می رسند اما در دی ماه حدود ۶ هزار و ٣٠٠ دستگاه کامیون از مرز آستارا عبور کرده یعنی هزار دستگاه ها از متوسط ماه های قبل بیشتر بوده است اما صف کامیون های همچنان باقی است به این دلیل که از ظرفیت ریلی و بندری این شهر استفاده نمی شود. 

وی ادامه داد: موضوع موثر در صف کامیونی آستارا این است که از ظرفیت سایر مرزهای مجاور مانند بیله سوار استفاده نمی شود. موضوع دیگر زیرساخت های مرزی شهر آستارا و آذربایجان است و تردد کامیون های از یک پل قدیمی ٧٠ ساله انجام می شود که یک پل لجستیک نظامی مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که از آن امروز استفاده تجاری می کنند یا وجود اینکه این پل با محدودیت هایی در تردد مواجه است و بیشتر از یک دستگاه کامیون به صورت همزمان امکان تردد از آن را ندارد. در شرایط جوی مناسب تنها ٢٢۵ دستگاه کامیون در روز امکان تردد از این پل را دارند. در این میان موضوعاتی مانند موضوعات سیاسی ، مسائل حاشیه بین دو کشور و به ویژه انگیزه تجاری رقبای ایران در تجارت محصولات کشاورزی از جمله شرکت های ترکیه مطرح می شود که انگیزه ایجاد می کند برای طرف آذری که مارا محدود کند.

وی تاکید کرد: راهکار این است که تجار و شرکت ها و صاحبان بار ایران نگاه مقطعی نداشته باشند و توسعه تجارت از ظرفیت ریلی و بندری شهر آستارا استفاده کنند و همچنین باید بخشی از این بار به مرزهای همجوار منتقل شود. معتقدم با افتتاح پل جدید مرز ایران و آذربایجان بخشی از مشکلات و مخاطرات رفع می شود. 

رضوانی فر همچنین درباره میزان قاچاق در کشور اظهار داشت: باید توجه داشت که تمام قاچاق صورت گرفته از مبادی رسمی انجام نشده و رویه های تجاری مختلف از جمله ملوانی، ته لنجی ، بازارچه های مرزی و ...وجود دارد و احصای آن ها به راحتی قابل انجام نیست و رقم دقیقی از قاچاقی از آن محل انجام می گیرد، وجود ندارد.

وی ادامه داد :در گمرکات هم حجم کشفیات قاچاق به طور معناداری افزایش پیدا کرده است و اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم بخشی از آن اصلاح رویه ها و بخشی افزایش هوشمندسازی عملیات دستگاه های آشکارسازی است و بخشی هم افزایش تعامل دستگاه های مرتبط به این امر است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.