| کد خبر: 244936 |

◄ قطارهای روسیه چگونه وارد خطوط راه آهن ایران می‌ شوند؟

از سال ۲۰۰۰ در بخشی از اروپا و برای تردد در مناطق با عرض خط متفاوت از بوژی های عرض متغیر استفاده می کنند.

تین نیوز

روز سه شنبه 21 تیر ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از فعال شدن کریدور ریلی شمال-جنوب با ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند خبر داد.

به گزارش تین نیوز، رستم قاسمی در آن روز گفت: قطاری که 21 تیرماه از مرز سرخس وارد کشور شد، سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو با ۳۹ کانتینر طی کرده بود و امروز وارد ایران شد. اولین بار است که قطاری مستقیما از روسیه وارد ایران می‌شود و به بندر شهید رجایی می‌رود. محموله این قطار از بندر شهید رجایی به هند ارسال خواهد شد.

به دنبال انتشار این خبر، پرسشی در شبکه های اجتماعی و در بین فعالان حمل و نقلی مطرح شد مبنی بر این که، با توجه به اینکه عرض ریل‌ های ایران و روسیه متفاوت است، قطارهای روسیه چگونه وارد خطوط راه آهن ایران می‌ شوند؟ آیا بوژی‌ ها را عوض می‌ کنند؟ این کار چگونه انجام می‌ شود؟

در پاسخ به این پرسش، حسین قهرمانی کارشناس ریلی، گفت: قطار در ورود به منطقه مرزی به ناحیه ای با عرض ریل مشترک (شامل سه ریل که هر دو عرض خط را می دهند) هدایت شده و متوقف می شود‌. سپس بوژی ها آزاد شده و مثلا بوژی های ایرانی به سمت ایران هل داده شده و بوژی های عرض جدید از سمت دیگر به زیر واگن ها هدایت شده و به همان روش اتصال انجام می شود. بعد از آن، کشنده (لکوموتیو) از سمت ترکمنستان با عرض خط روسی به مجموعه متصل شده و واگن ها را می کشد.

وی افزود: سپس قلاب واگن را از واگن جلو باز کرده، واگن را با جرثقیل بلند می کنند و  پیج بالستر (تکیه‌ گاه کاسه‌ ای که در یک نقطه به زیر واگن وصل می شود و می تواند دوران کند) را باز می کنند، بوژی را بیرون آورده و بوژی جدید را به جای آن روی ریل می برند و واگن را پایین آورده و میله اتصال که از واگن وارد بالستر می شود، با پین مخصوص مهار می شود.

قهرمانی عنوان کرد: البته از سال ۲۰۰۰ در بخشی از اروپا و برای تردد در مناطق با عرض خط متفاوت از بوژی های عرض متغیر استفاده می کنند و با تمهیدات خاصی در منطقه مرزی، ضمن حرکت در سرعت پایین، چرخ روی محور جابجا شده و عرض جدید حاصل می شود و نیازی به تعویض بوژی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان لازم است یک قطار روسی آماده ورود به شبکه راه آهن ایران بشود؟ گفت: زمان انجام این کار بستگی به طول قطار دارد و حدود ۴ روز یا بیشتر زمان می برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    سلام. آیا سیستم تعویض بوژی در مرز اینچه برون کار میکنه؟