| کد خبر: 244364 |

◄ نقطه ابهام در طرح تنفس اسقاط کامیون های فرسوده در کجاست؟

مدیران تصمیم گیرنده برای تعیین مبلغ ضمانت نامه نباید تحت تاثیر القائات افراد ذی نعع در طرح قرار گیرند بلکه لازم است تعیین مبلغ ضمانت نامه با کار کارشناسانه و استفاده از کمک اساتید حوزه های اقتصادی و دانشگاهی صورت پذیرد.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا  گفت: در طرح پیشنهادی گروه های ذی نفع برای باز کردن گره کور عدم اسقاط کامیون های فرسوده پیشنهاد شده است که وارد کننده با ارائه ضمانت نامه با سررسید یک ساله بتواند کامیون وارداتی را پلاک گذاری و وارد چرخه حمل و نقل کند.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان کرد و افزود: نکته مهم در این موضوع تعیین میزان ضمانت نامه است که امری بسیار مهم در نتایج حاصل از اجرای طرح دارد زیرا اگر میزان ضمانت نامه کمتر و یا حداقل برابر با ارزش اسقاط یک سال آینده باشد، ضمانت دهنده هرگز مکلف به ارائه اسقاط نخواهد بود و ترجیح می دهد ضمانت نامه اش ضبط گردد.

وی عنوان کرد: برای اجرای مفاد قانون در سال آینده این وجه ضمانت نامه چنانچه ضامن نتواند به تعهداتش عمل کند، جزو درآمدهای عمومی دولت نخواهد بود، بلکه الزاما از محل آن باید کامیون فرسوده خریداری و اسقاط شود.

بیشتر بخوانید:

متقین ادامه داد: اگرچه وظیفه سازمان راهداری و یا وزارت راه پایین آوردن قیمت کامیون فرسوده در بازار نیست و قیمت هر کالا تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله سطح عمومی قیمت ها، تورم، عرضه و تقاضای کالا و ده ها عامل دیگر قرار دارد و اگر قرار باشد نوسان قیمت کالایی در جامعه کنترل شود این امر می‌بایستی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گیرد و نه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای.

او گفت: اما این که فکر کنیم با  تعیین کردن مبلغ ضمانت نامه به مبلغ کم، می توان قیمت اسقاط را که در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد و اندی تومان است، پایین بیاوریم تفکری بسیار غیر کارشناسی و غیر مسئولانه است.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: نتیجه عدم اخذ ضمانت نامه بانکی حداقل معادل دو برابر ارزش روز یک دستگاه کامیون اسقاط انحراف طرح اسقاط کامیون های فرسوده از اهداف اصلی قانونگذار خواهد بود.

وی با بیان این که این امر موجب عدم خروج اسقاط از چرخه حمل و نقل و تبعات اجتماعی آن در سال آینده خواهد شد، عنوان کرد: ضمانت اجرایی برای انجام تعهد وارد کننده به خروج اسقاط پس از یک سال، تعیین بهای ضمانت نامه از روش علمی و متکی به آمار و اطلاعات و رصد بازار و پیش بینی قیمت اسقاط در سال آینده است.

متقین بیان کرد: مدیران تصمیم گیرنده برای تعیین مبلغ ضمانت نامه نباید تحت تاثیر  القائات افراد ذی نعع در طرح قرار گیرند بلکه لازم است تعیین مبلغ ضمانت نامه با کار کارشناسانه و استفاده از کمک اساتید حوزه های اقتصادی و دانشگاهی صورت پذیرد.

وی با تاکید بر این که میزان ضمانت نامه بانکی نباید کمتر از ارزش اسقاط در تاریخ سررسید ضمانت نامه باشد، گفت: ارزش اسقاط در روز سررسید نیز معادل ارزش روز اسقاط بعلاوه یا منهای میزان افزایش یا کاهش قیمت اسقاط در طول دوره بعلاوه میزان قابل توجهی جریمه که بتواند  وارد کننده را ترغیب به اسقاط به جای  ضبط ضمانت نامه نماید.

متقین افزود: یادمان باشد اولا دراین طرح سازمان راهداری هیچ وظیفه ای برای پایین آوردن و یا ثابت نگه داشتن ارزش معاملاتی کامیون فرسوده ندارد واگر این امر از ضروریات جامعه باشد کامیون فرسوده باید در زمره کالاهای مشمول تنظیم بازار گردد و ستاد مربوطه درباره آن تصمیم بگیرد ثانیا تصویب مبلغ بسیار کم ضمانت نامه برای اجرای طرح تنفس هیچ کمکی به پایین آوردن قیمت کامیون فرسوده در یک سال آینده نخواهد کرد.

او عنوان کرد: اگر ارزش کامیون فرسوده برای اسقاط در بازار معاملاتی امروز با تحقیقات میدانی یک میلیارد و نیم باشد، قاعدتا از واردکننده کامیون بایستی ضمانت نامه ای معادل دو برابر ارزش امروز با سررسید یک سال آینده اخذ شود و تصویب هر مبلغ کمتر از این عدد مشکلات بسیار عدیده ای را درسال آتی برای ستاد اسقاط کامیون فرسوده کشور به وجود خواهد آورد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای اظهار امیدواری کرد تصمیماتی با پشتوانه علمی و کارشناسی در این زمینه اخذ شود که بتواند از ایجاد هرگونه تنش جلوگیری کرده و دست فرصت طلبان را از این بازار کوتاه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش 1 0

    با سلام و تشکر.

    اگرچه ضمانتنامه نوعی کلاه شرعی برای این طرح است. لیکن تعیین دوبرابر جلوی فرار را میگیرد.

  • رضا 0 0

    نقطه ابهامی که در این طرح موجود است سایت هایی مثل شما است که با
    گرفتن مبلغی ازواسطه های اسقاط وخود اسقاط فروش ها
    نوعی تبلیغ علیه این طرح ها واشکال تراشیها میکنید وگرنه در بدنه دولت کارشناسی نیست که شما میایید اظهار نظر میکنید