| کد خبر: 243892 |

◄ آیا مسیر راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان بالاخره اتفاق می افتد؟

سادیر ژاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، در گفتگو روز دوشنبه ۳۰ می با رسانه های محلی گفت: ساخت مسیر راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان سال آینده آغاز می شود.

تین نیوز

سادیر ژاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، در گفتگو روز دوشنبه ۳۰ می با رسانه های محلی گفت: ساخت مسیر راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان سال آینده آغاز می شود.

این پروژه بیست سال است که روی میز است، اما طرف های درگیر تاکنون به یک برنامه مشخص نرسیده اند.

به نقل از گلوبال تایمز، رئیس جمهور قرقیزستان گفت: مطالعه امکان سنجی با مشارکت سه طرف درگیر در پروژه در حال تهیه است و ما در سال ۲۰۲۳ و پس از تکمیل مطالعات امکان سنجی در سال جاری، شروع خواهیم کرد.

همچنین شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، تایید کرد که ساخت این خط آهن به زودی آغاز خواهد شد.

طبق برنامه، طول کل راه آهن CKU حدود ۵۲۳ کیلومتر است که ۲۱۳ کیلومتر در چین، ۲۶۰ کیلومتر در قرقیزستان و حدود ۵۰ کیلومتر در ازبکستان قرار دارد.

این پروژه برای کشورهای مسیر راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان منافع بسیاری دارد:

اولا، مسیر راه آهن سین کیانگ - قرقیزستان - ازبکستان مسیر چین به ازبکستان را حتی بیشتر کوتاه می کند.

راه آهن چین و ازبکستان به ایران (از طریق ترکمنستان) و ترکیه و همچنین در نهایت به اروپا، به ویژه به اروپای جنوب شرقی متصل می شود. با این کار، مسیر چین به اروپای جنوب شرقی را می توان تا ۹۰۰ کیلومتر، معادل هفت یا هشت روز کاهش داد.

ثانیاً، این خط آهن، توسعه اقتصادی منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور را تحریک خواهد کرد. اکثر قطارهای کانتینری از مرکز، شرق و جنوب چین به اروپا از طریق سین کیانگ حرکت می کنند. کاشغر، یکی از غربی ترین شهرهای چین، می تواند نقطه اتصالی در سین کیانگ باشد. دولت چین در حال بحث در مورد ساخت دو خط راه آهن از کاشغر است: یکی از غرب به قرقیزستان و ازبکستان و دیگری به سمت جنوب.

اگرچه این سرویس بسیار مورد بررسی و بحث قرار گرفته است، اما موانعی در این راه وجود دارد. به دلیل مناطق سخت و کوهستانی جنوب قرقیزستان، مسیر هنوز مشخص نشده است. از این رو بودجه دقیقی برای این پروژه وجود ندارد.

یکی دیگر از ابهامات مربوط به عرض ریل ها است. در حالی که اندازه ریل در دو کشور قرقیزستان و ازبکستان ۱۵۲۰ میلی متر است، دولت چین پیشنهاد کرده که یک خط راه آهن با گیج ۱۴۳۵ میلی متری از طریق قرقیزستان بسازد.

دولت قرقیزستان می ترسد که مسیر جدید هیچ سودی برای کشور نداشته باشد و تنها از بخشی از خاکش استفاده شود. بنابراین، به چین پیشنهاد ساخت چندین خط دیگر با گیج ۱۵۲۰ میلی متر در سراسر کشور را داد، اما چین تا کنون از انجام این کار خودداری کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.