| کد خبر: 242839 |

◄ افزایش حمل بار ریلی در طرح احیای راه ابریشم

مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اولویت راه آهن ایران را حمل بار دانست و گفت: اجرای طرح احیای راه ابریشم(BRI) در راستای تحقق این هدف در دستور کار قرار دارد.

تین نیوز

مهدی ترابی در نخستین جلسه اتاق فکر ابتکار "یک کمربند یک جاده" که روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و ارتباطات در آسیا ، آفریقا و اروپا در دست اجراست تا کالاهای ساخت چین با سرعت بالاتری به بازارهای هدف اروپایی حمل شوند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: این پروژه به منظور تسهیل در انتقال کالا به بازار های هدف در اروپا ،ایجاد اشتغال برای نیروی کار عظیم این کشور، فروش مازاد تولید فولاد و سیمان و ماشین آلات صنعتی انجام می شود .

مسئول برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با اینکه چین تاکید دارد احیای جاده ابریشم تنها با تلاش های جهانی محقق خواهد شد اما برخی کشورها چین را به انحصار طلبی متهم می کنند و آمریکا و ژاپن نیز پیش از این مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده اند.

ترابی یاد آور شد: پیش از جنگ اوکراین بیشترین بار از مسیر قزاقستان به سمت روسیه و لهستان انجام می شد و چین حجم فزاینده ای از مبادلات را به کشورهای اروپایی داشت که تحولات اخیر در این بخش تاثیر گذار بود.

وی به اولین همکاری ریلی ایران و چین در کمربند - جاده ( در سال ۲۰۱۶ و طی مسیر ۱۱ هزار کیلومتر در مدت زمان ۱۴ روز از مرز اینچه برون) اشاره کرد و گفت : پس از آن راه آهن ایران تفاهم نامه های چهار و پنج جانبه با کشورهای چین ، قزاقستان و ازبکستان منعقد کرد و ما شاهد ورود انواع قطار کانتینری از مبادی چین به ایران بودیم.

مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: عمده قطعاتی که از این طریق وارد ایران شد شامل قطعات یدکی خودرو، لوازم آشپزخانه، روغن آفتابگردان و زغال سنگ بود و در قبال از ایران صادرات گچ انجام شد.

ترابی به تغییرات تجاری صورت گرفته در کشور قزاقستان اشاره کرد و افزود : مسیر قزاقستان بخش فعال حمل ریلی از چین به قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و ایران است که سه هزار و ۵۸۵ کیلومتر مساحت دارد .

مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: مسیر دیگر در حال ایجاد قرقیزستان ،ازبکستان، ترکمنستان و ایران است که توافقات خوبی با کشور قرقیزستان انجام شده و به زودی این مسیر فعال می شود.

وی تصریح کرد : راه آهن جمهوری اسلامی در حوزه همکاری با کشور چین به ترانزیت و استفاده از مزایای ابتکار کمربند - جاده BRI ، جذب سرمایه گذاری خارجی ، تامین ناوگان ، توسعه زیر بنایی خطوط ، احداث راه آهن سریع السیر، برقی کردن خطوط و ارتقا فنی خطوط ریلی نیاز دارد .

ترابی با بیان اینکه در شرایط تحریم نمی توانیم به طور کامل از طرح احیای راه ابریشم بهره برداری کنیم گفت: ایران ابتدا باید چالش های سیاسی را حل کند و سپس در قالب چشم انداز بلندمدت روابط تجاری با چین را تعریف کند.

وی خاطر نشان کرد: تحریم های ظالمانه، ریسک همکاری با ایران را بالا برده و موجب می شود چینی ها نتوانند همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین فقر شناختی موجب می شود دو کشور از ظرفیت واقعی هم آگاهی نداشته باشند و نتوانند ارتباط مناسبی برقرار کنند که حل این مشکل تنها بر عهده راه آهن نیست بلکه همه دستگاه‌های دیپلماسی باید به راه آهن کمک کنند تا کار به خوبی انجام گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.