| کد خبر: 242722 |

◄ ورود کامیون‌ های دست دوم اروپایی و الزام به خروج کامیون فرسوده و اسقاط

به هنگام ورود یک دستگاه خودروی نو به ناوگان جاده‌ ای‌، برای ایجاد تعادل در عرضه ناوگان و تقاضای حمل و نقل می‌ بایستی «دو دستگاه خودروی فرسوده مشمول طرح» از رده خارج شود.

تین نیوز

اخیرا با انعکاس موجی هدایت شده برای مخالفت با الزام به خروج کامیون‌ های اسقاط‌، در این طرح از طرف گروهی در جامعه حمل و نقل و انعکاس آن در فضای مجازی بوده‌ ایم.

در این میان عده‌ ای به نام راننده و کامیوندار سعی در تجمع مقابل پاستور برای رسیدن به این اهداف داشتند و از جمله افرادی هم با تماس با بعضی از نمایندگان مجلس و دادن اطلاعات انحرافی سعی در ناکارآمد جلوه دادن این طرح  نموده اند.

از جمله تعدادی واردکننده کامیون در شهرستان مرند و عده‌ای دیگر که با تشکیل گردهما‌یی در سبزوار سعی در همراه کردن بعضی نمایندگان مجلس با نظراتشان داشته اند و خبر و فیلم و طومارهای جمع آوری شده خود را در فضای مجازی نیز منتشر کردند را می‌توان در زمره این گروه‌ ها شمرد.

البته نظر دبیر کانون انجمن‌ های صنفی کارفرمایی کامیونداران (اگرچه قدری دیر) درخصوص مخالفت با این نوع تفکر که موضعی کارشناسانه و به حق گرفتند را باید مغتنم شمرد و ای کاش نظر و موضع رسمی کانون مربوطه را در قالب انتشار یک بیانیه رسمی ارائه می‌ کردند تا پاسخی قاطع به افرادی باشد که به نام راننده و کامیوندار سعی در ایجاد نارضایتی و بلوا و آشوب دارند.

اما نکته با اهمیت موضوع این است که قانونگذار در سال 1395 با تصویب بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اجازه ورود کامیون‌های با عمر کمتر از سه سال ساخت را به سازمان راهداری و حمل و نقل کشور داده است.

البته اختیار تأیید و تشخیص میزان واردات این کامیون‌ ها را قانونگذار در همین مصوبه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داده است و هیئت وزیران را مکلف نموده تا ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به تهیه دستورالعمل نحوه ورود این کامیون‌ ها اقدام نماید.

مصوبه هیئت وزیران به شماره 77615/ت55284/هـ مورخه 04/07/1397 (با تاخیر بیش از یکسال) در خصوص آئین‌ نامه اجرایی بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌ های توسعه دولت نیز در جلسه 01/07/1397 هیئت دولت به تصویب رسیده است.

نکات حائز اهمیت این مصوبه این است که:

در ماده 4  مصوبه هیئت دولت آمده است که واردات هر یک دستگاه کامیون وارداتی منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده است که ظرفیت آن می‌ تواند تا سه تن از کامیون وارداتی کمتر باشد.

به ازای هر دستگاه کامیون اسقاطی با شرایط ذکر شده که از رده خارج می‌شود، وارد کننده از 25 درصد معافیت سود بازرگانی کامیون وارده برخوردار خواهد بود.

 این بدان معنی است که ارزش اسقاط یک کامیون فرسوده علاوه بر ارزش بازیافت قطعات آن، به میزان یک چهارم سود بازرگانی عوارض گمرکی کامیون وارد شده خواهد بود.

 همچنین وقتی هیئت وزیران در ماده 4 این مصوبه کلمه حداقل را ذکر کرده است و میزان معافیت را نیز در تبصره 2 همین ماده 25 درصد اعلام کرده است یعنی هر وارد کننده می‌تواند تا چهار دستگاه کامیون اسقاطی با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت واردات را ارائه نماید تا ضمن بازیافت مصالح آن پس از اسقاط‌، از صد در صد معافیت گمرکی یک دستگاه کامیون وارداتی استفاده نماید.

یعنی اینکه قانونگذار ضمن تشویق فرسوده سواران برای واگذاری کامیون‌ هایشان جهت اسقاط، ارزش کامیون آنها را تا سقف یک چهارم معافیت گمرکی برای واردات در هنگام اسقاط تعیین نموده است.

نکته حائز اهمیت دیگری هم نیز در بحث نوسازی ناوگان وجود دارد و آن اینکه مصوبه شماره 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، تقریبا با فاصله زمانی کمتر از دو هفته‌ پس از مصوبه هیئت دولت در این خصوص تصویب و ابلاغ شده است.

در بند 3 مصوبه 209شورای عالی هماهنگی ترابری (فایل مصوبه) آمده است که:

 به هنگام ورود یک دستگاه خودروی نو به ناوگان جاده‌ ای‌، برای ایجاد تعادل در عرضه ناوگان و تقاضای حمل و نقل می‌ بایستی «دو دستگاه خودروی فرسوده مشمول طرح» از رده خارج شود.

با عنایت به اینکه پیشنهاد دهندگان هر دو مصوبه هیئت وزیران و نیز شورای عالی هماهنگی ترابری بر اساس قوانین مرتبط‌، متشکل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی بوده و این دو مصوبه نیز همزمان توسط دو مرجع مختلف تصویب شده، اکنون این سوالات اساسی مطرح است.

  1. آیا این دو مصوبه (مصوبه هیئت وزیران) که حداقل کامیون اسقاطی مورد نیاز را به ازای هر دستگاه کامیون وارداتی یک دستگاه تعیین نموده و مصوبه 209 شورای عالی ترابری که حداقل اسقاط مورد نیاز برای ورود کامیون نو به ناوگان جاده‌ای را دو دستگاه تعیین نموده است، مغایرتی وجود ندارد؟
  2. آیا می‌شود با استفاده از طرح واردات کامیون‌ های حداکثر با عمر سه سال‌، کامیون نو اروپایی را وارد کرد و تنها یک دستگاه کامیون را اسقاط کرد؟
  3. آیا ورود کامیون‌ های نو ساخت داخل به ناوگان حمل و نقل‌، مشمول ماده 3 مصوبه 209 شورای عالی ترابری است و کارخانه سازنده باید هنگام  پلاک‌ گذاری هر کامیون نو؛ دو دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط و از رده خارج نماید؟
  4. چنانچه مصوبه 209 شورای عالی ترابری مربوط به کامیون‌ های ساخت داخل کشور باشد و ارتباطی به موضوع بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی و کامیون‌ های با عمر حداکثر سه سال کارکرد اروپایی نداشته باشد‌، آیا واردکنندگان کامیون و حتی گمرک ایران می‌ توانند به استناد مصوبه شورای عالی ترابری مرحله اسقاط را (قبل از پلاک‌گذاری و خاتمه عملیات گمرکی) بداند؟

در صورتی که به استناد ماده 4 و تبصره 2 ذیل مصوبه هیئت وزیران اسقاط کامیون فرسوده مورد نیاز باید (قبل از ترخیص گمرک و در مرحله محاسبه سود و عوارض بازرگانی ) انجام پذیرد.

درحالی که به استناد مصوبه 209 شورای عالی ترابری انجام اسقاط کامیون فرسوده هنگام پلاک‌ گذاری خودرو اتفاق خواهد افتاد.

و نکته آخر؛

وقتی هدف از نوسازی ناوگان ایجاد بهینه‌ سازی و افزایش بهره ‌وری و ایجاد تعادل میان عرضه ناوگان و تقاضای حمل کالا باشد که صراحتا در مصوبه شورای عالی ترابری آمده است، از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به عنوان متولی اصلی حمل و نقل جاده‌ای انتظار می‌ رود با نگاه کارشناسانه و ملی در مقابل هوچی‌گری و فشارهای سیاسی ناشی از زیاده‌ خواهی گروهی که می‌ خواهند برای این امر فرصت زمانی بگیرند و یا اجرای آن بخش از مصوبات قانونی  را متوقف کنند‌، بایستد.

زیرا عدم خروج کامیون فرسوده قبل از ورود هر نوع کامیون به چرخه حمل و نقل موجبات اختلال در تعادل عرضه و تقاضای آن خواهد شد و از سوی دیگر هرنوع اخذ فرصت زمانی برای ارایه فرسوده و اسقاط ضمن تخلف از مصوبات قانونی به دلیل انکه این کامیون ها در طول یک سال پس از شماره گذاری ممکن است چندین دست خرید و فروش شود عدم انجام تعهد توسط وارد کننده خریدار را دچار مشکلات فراوانی خواهد نمود که به ازای هر یک از آنها یک پرونده در مراجع قضایی تشکیل می شود.

1 تصویب نامه هیئت وزیران

 

2 آیین نامه اجرایی بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور

فیلم سخنرانی نماینده مجلس

* فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 4 2

    نوسازی ناوگان حمل و نقل، زمانی بهینه سازی وبهره وری اقتصادی، و مزیت های محیط زیستی، کاهش مصرف سوخت، متوازن بودن عرضه وتقاضا در حمل کالا، و..... را دارا خواهد شدکه معاوضه ناوگان نو با و ناوگان فرسوده به صورت سویچ به سویچ و مستقیم با مالکان ناوگان فرسوده انجام شود، و مهمتر اینکه مالکان حقیقی ناوگان فرسوده از سوی کانون ها و انجمن های کارفرمایی و کارگری معرفی و تایید گردند، تا چرخه سیستم بروز رسانی در سیستم بدون واسطه و دلالی طی شود!!

  • راننده 2 1

    باسلام همانطوری که سختی کاررابعدسه سال وعده دادن اجرایی نمودند وسنوات 72تا80را درست نمودند بقیه کارها راهم درست می نمایند دراین کشور برای کار راننده ارزشی قایل نیستند فقط درحد حرف وسخن که بچه را گول می زنند تمام

  • حمزه عزیزی 1 7

    دوست عزیزی که بسیار زیبا بند و تبصره می آوردی و دلایل و منطق خود را داری در شرایطی که تعداد زیادی کامیون ترخیص شده و فرسوده سوار حاضر به از رده خارج کردن کامیون زمان هیتلر خود نیست .و کمبود اسقاط هست این سرمایه های ملت تا چه زمانی باید خاک بخورد .فرسوده سوار چندین سال با این ماشین کار کرده الان انتظار دارد دولت ماشینش را با ماشین روز اروپا عوض کند ،آیا این عقلانی است ؟زیر بارتسهیلات هم نمی رود چرا ؟چون کارت سوختش را اجاره داده و خودش هم نشسته پایانه هر از گاهی یک بار شهری می زند و همین باعث شده بارهای زیادی در بنادر انباشته شود.بعضی از فرسوده سواران هم که حاضر به فروش هستند آن را به من مصرف کننده نمی فروشد بلکه به آن دلال می فروشد و من هم توان خرید از دلال را ندارم .اینک ما رانندگان از دولت تقاضا داریم به ما یک فرصت پلاک بدهد در این بین هم قانون اصلاح شود تا شرایطی فراهم شود که تمام کامیونهای فرسوده به صورت واقعی از رده خارج شود .و چون این مورد زمانبر است دیگر توانی برای ادامه راه برای ما باقی نمانده و اگر بطول بیانجامد مجبور هستیم کامیون خود را به دلال بفروشیم وآنهم با هر قیمتی دلش خواست آن را عرضه کند که در نهایت باعث گرانی می شود و به ضرر رانندگان .

    • Navid Kheirmand 4 2

      برادر ، این طرح از ابتدا برای همون مالک دارای ناوگان زمان هیتلر بوده نه کسی که فاقد آن بوده ، شما نگران بار انباشته در بنادر نباش ! ماشین به قدر کافی هست ، قدرت بارگیری ندارند .
      شما اگه سرمایتون خاک میخوره واسه اینه که ماشین ۷ تومنی تو بازار را میخواستی با ۵ تومن بخری ، اما فکر اینجاش نبودی که اسقاط نباشه چه کار باید بکنی، ۱ سال دیگه هم بهت وقت بدند بازم اسقاط گرونتر میشه و دنبال یه بهانه جدیدی هستی واسه ماسمالی اسقاط ! برید مطابق قانون اسقاط بخرید به نفرات بعدی هم بگید اسقاط نداری ماشین نخر از دلال که مثل ما نشی !!

    • فرسوده دار 0 0

      آقای محترمی که برچسب هیتلر میزنی به این ماشین ها،به یاد داشته باش که همین ماشینها و مالکانشان بودند که در زمان ۸سال دفاع مقدس ،ار جان مایع گذاشتن تا مملکت دست اجنبی نیوفته که بیان مال و ناموس همه رو به تاراج ببرن و شما بیای از سرمایه آن اینچنین صحبت کنی،اصلا شما چطور به خودت اجازه میدی در رابطه با این طرح که اصلأ ربطی به شما نداشت و مال نوسازی ناوگان بود،نه ارتقاء ناوگان شرکت کنی و خودت رو طلبکار بدونی،من می‌دونم چرا!بوی کباب خورده به دماغتون،چرا همین تعداد ماشینهای وارداتی پس سر از نمایشگاه های ماشین در آورد!!!!بعد انتظار داری ثمره ۳۰ سال زحماتمون رو مفت در اختیار شما قرار بدیم!!!باشه اسقاط بشه ۱۰۰ تومن وارداتی بشه ۵۰۰ تومن خوبه!؟ما راضی هستیم به ارزوتی به شرط اینکه شما دلالان عزیز هم به ارزانی راضی باشید! حقی که بهتون اصلا تعلق نمی‌گرفت رو خوب بلدید خواهان بشید چون همیشه از همین فرصت ها سواستفاده میکنید و از ضعف در اجرای قانون نهایت استفاده میکنید،لعنت به هرچی دلال فرصت طلب

  • کامی 2 5

    شک ندارم یا دلالی یا از طرف دلال های اسقاط یه چیزی بهت ماسیده شده ،شک ندارم ،قسم هم میخورم رو این حرفم،،،قرارنیست اسقاط حذف بشه قرار هست فقط فرصتی به راننده‌ای که دارن با سرمایه خودشون طرح نوسازی ناوگان رو جلو ببرد داده بشه،ما نه وامی از دولت خواستیم نه پولی فقط یه فرصت برا تامین اسقاط میخاین...دلال های اسقاط آتیش گرفتن برا اسقاط های که احتمال. کردن

    • محسن متقین 3 0

      سلام
      وقتی مخالفت های این چنینی وعکس العمل های فاقد استدلال و منطق وجود دارد پس معلوم میشود راه را درست میرویم .
      ۱) ما اهداف قانون گذار را با سند و مدرک اینجا بیان کردیم و استدلال آوردیم که هدف اصلی نوسازی را فراموش نکنید تعادل درعرضه ونقاضااست.
      ۲) کلیپ سخنان سرکار خانم پاشایی نماینده مرند (شهری که اتفاقا برای موضوع واردات طومار جمع کردند و شهرشان رامرکز ورود کامیون اروپایی میدانند) را همین جا گذاشتیم تا ببینید ایشان به دولت هشدار میدهد که آیین نامه اجرایی بند ث ماده ۳۰ق احکام دایمی رااصلاح کند وجای کامیون سواری و وانت را اسقاط کند ۳) مستندات بند ۳ مصوبه شورای عالی ترابری راهم اینجا گذاشته شده است وقابل دانلود است که دران به ازای ورود هر کامیون نو به چرخه حمل ونقل باید دو دستگاه فرسوده اسقاط شود .
      ۴) مهم ترین موضوع که به آن اشاره شده است این است که دولت هر کامیون اسقاطی را ارزش اش را با یک چهارم مالیات و عوارض ورود کامیون یکسان دانسته است .وشما نمیتوانید آن را ندیده بگیرید ،زیرا بسیاری از همکاران ما بیش از یکسال است وقتی کامیون خریده اند پول اسقاط را به واردکننده داده آند .
      وارد کننده بیش از یکسال است با پول اسقاطی که از رانندگان گرفته ،دهها سرمایه گذاری دربخش های مختلف مثل ساختمان ووو کرده است .امروز مکلف است طبق قانون اسقاط رابه هرقیمتی بخرد وارایه کند وبا ارایه آن از معافیت هم برخوردار شود .
      ۵) افرادی که هنگام خرید جریمه دیرکرد را در قرار دادشان پیش بینی نکرده اند قرار نیست جور آنها را جامعه بکشد.
      ۶) ما یاد آوری کردیم اسقاط برای واردات قبل از ترخیص از گمرک است و نه پلاک گذاری پس کامیون قبل از ترخیص مانند گنجشک روی دیوار است نه درمشت

      ۷) درهیچ کجا گفته نشده است دولت وسازمان راهداری تمهیدات ومحدودیت هایی را برای تردد کامیون های فرسوده ایجاد نکند .
      ۸) شما بجای انتقاد بدون استدلال و عدم ارائه راهکار کاش حداقل به این نکته اشاره می‌کردید که سازمان راهداری که به ۵۲۰۰ شرکت وموسسه حمل و نقلی پروانه فعالیت داده است باید برای تمدید پروانه آنها ضوابط تاسیس را که همانا داشتن حداقل ده دستگاه کامیون است را رعایت کند .

  • محسن متقین 2 0

    آقای حمزه عزیزی اول اینکه دولت کامیون دست دوم را وارد نکرده تا بخواهد کلید به کلید کند.
    دوم اینکه کامیون اسقاط می‌بایستی هم زمان با ثبت سفارش ارابه میشد یعنی وقتی وارد کننده شماره شاسی وموتور کامیون وارداتی را قبل از اینکه وارد ایران شود و هنوز توی اروپا است بر اساس اینویس (پیش فاکتور) وارد سیستم میکند باید شماره شاسی وشماره موتور اسقاط راهم وارد میکرد .
    مافیای واردات با فشار ولابی گری این کامیون ها را با تضمین به کشور آوردند و به جای گمرک بازرگان آنها را آوردند گمرک شهریار وبا اینکار خودشان باعث گرانی فرسوده شدند .

  • راننده 2 0

    اخه دوست عزیز اگه بارنبری کارت سوخت شارژ نمی شود تابتوانی سوخت به کسی بدهید پس معلوم که خبرنداری ازکارراننده گی دوم اینکه خانه طرف که فرسوده می شود زمین باقی می ماند لااقل راننده گان قدیمی را هشت سال سنوات 72تا80را وسختی کاررا برایشان درست واجرایی نمایند تا بازنشته شوند وخود به خود جوانان سرکاربیایند وهمه چیز طبق میل شما درست شود

  • سید فخرالدین شریعتی 2 0

    بنام خدا
    دوستان وهمکاران واقعا دل ادم میسوزه وقتی رانت ورانت بازی جای قانون را میگیره وقتی که یک نماینده مجلس بجای منافع ملی کشور قدم در راه حمایت از یک مشت زالو صفت که عمری است با زد وبند حوزه حمل ونقل کشور را به فساد کشیده اند قدم برمیدارد وقتی انسان میبیند یک نماینده بجای منافع رانندگان وحمل نقل کشور منافع یک مشت سود جو را در نظر میگیرد وتا انجا پیش میرود که برای منافع یک مشت انگل پیشنهاد تعقیر ماده قانونی را در احکام دائمی میدهدواکثریت زحمت کشان حوزه حمل ونقل وقوانین جاری کشور را به همین راحتی فدای این مافیای زر وزور اقلیت میکند فقط مشخص میشود خود این سر کار خانم نماینده هم در این میان منافع نامشروعی دارد

  • سهراب جانبازم 0 0

    سرکارخانم نماینده مجلس خیلی ... صحبت میکند اما اگر اجراشود

  • رضا 0 1

    شمایی که ازخودت یه چیزایی راس راسرهم کردی وگفتی راننده نما ها تو پاستور جمع شدن و هزار دروغ دیگه . اگر ما راننده نماییم شما هم نویسنده نمایی که نوشته خودتو در مقابل هیچ میفروشی .اگر مردی این نوشته منو منتشر کن که همه بدونن ما راننده نماییم یا شما نویسنده نمایی

  • ناشناس 0 0

    سلام چرا دولت خودش ماشین های اسقاطی را قیمت گذاری و از مردم ممع نمیکند؟؟؟

  • راننده 0 0

    از رانندگی چی میدونی نشستی اونجا داری برا خودت صحبت میکنی
    توام به حا من راننده اسقاط سوار بودی میدونستی چی کشیدم تا این اسقاط را دستم بندازم ولی الان اونایی که مایه دارن و کارشون اصلا ماشین نیست و مدارک و کارت هوشمند ندارند رفتن به خاطر سود کلان ماشین وارد کردن تا به سودشون برسن
    همه چیز به پول نیست که یکمم شرف داشته باشین
    شرفتونن به پول نفروشین که