◄ ورود کامیون های دست دوم اروپایی و الزام به خروج کامیون فرسوده و اسقاط
به هنگام ورود یک دستگاه خودروی نو به ناوگان جاده ای، برای ایجاد تعادل در عرضه ناوگان و تقاضای حمل و نقل می بایستی «دو دستگاه خودروی فرسوده مشمول طرح» از رده خارج شود.
اخیرا با انعکاس موجی هدایت شده برای مخالفت با الزام به خروج کامیون های اسقاط، در این طرح از طرف گروهی در جامعه حمل و نقل و انعکاس آن در فضای مجازی بوده ایم.
در این میان عده ای به نام راننده و کامیوندار سعی در تجمع مقابل پاستور برای رسیدن به این اهداف داشتند و از جمله افرادی هم با تماس با بعضی از نمایندگان مجلس و دادن اطلاعات انحرافی سعی در ناکارآمد جلوه دادن این طرح نموده اند.
از جمله تعدادی واردکننده کامیون در شهرستان مرند و عدهای دیگر که با تشکیل گردهمایی در سبزوار سعی در همراه کردن بعضی نمایندگان مجلس با نظراتشان داشته اند و خبر و فیلم و طومارهای جمع آوری شده خود را در فضای مجازی نیز منتشر کردند را میتوان در زمره این گروه ها شمرد.
البته نظر دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران (اگرچه قدری دیر) درخصوص مخالفت با این نوع تفکر که موضعی کارشناسانه و به حق گرفتند را باید مغتنم شمرد و ای کاش نظر و موضع رسمی کانون مربوطه را در قالب انتشار یک بیانیه رسمی ارائه می کردند تا پاسخی قاطع به افرادی باشد که به نام راننده و کامیوندار سعی در ایجاد نارضایتی و بلوا و آشوب دارند.
اما نکته با اهمیت موضوع این است که قانونگذار در سال 1395 با تصویب بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور اجازه ورود کامیونهای با عمر کمتر از سه سال ساخت را به سازمان راهداری و حمل و نقل کشور داده است.
البته اختیار تأیید و تشخیص میزان واردات این کامیون ها را قانونگذار در همین مصوبه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داده است و هیئت وزیران را مکلف نموده تا ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به تهیه دستورالعمل نحوه ورود این کامیون ها اقدام نماید.
مصوبه هیئت وزیران به شماره 77615/ت55284/هـ مورخه 04/07/1397 (با تاخیر بیش از یکسال) در خصوص آئین نامه اجرایی بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه دولت نیز در جلسه 01/07/1397 هیئت دولت به تصویب رسیده است.
نکات حائز اهمیت این مصوبه این است که:
در ماده 4 مصوبه هیئت دولت آمده است که واردات هر یک دستگاه کامیون وارداتی منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده است که ظرفیت آن می تواند تا سه تن از کامیون وارداتی کمتر باشد.
به ازای هر دستگاه کامیون اسقاطی با شرایط ذکر شده که از رده خارج میشود، وارد کننده از 25 درصد معافیت سود بازرگانی کامیون وارده برخوردار خواهد بود.
این بدان معنی است که ارزش اسقاط یک کامیون فرسوده علاوه بر ارزش بازیافت قطعات آن، به میزان یک چهارم سود بازرگانی عوارض گمرکی کامیون وارد شده خواهد بود.
همچنین وقتی هیئت وزیران در ماده 4 این مصوبه کلمه حداقل را ذکر کرده است و میزان معافیت را نیز در تبصره 2 همین ماده 25 درصد اعلام کرده است یعنی هر وارد کننده میتواند تا چهار دستگاه کامیون اسقاطی با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت واردات را ارائه نماید تا ضمن بازیافت مصالح آن پس از اسقاط، از صد در صد معافیت گمرکی یک دستگاه کامیون وارداتی استفاده نماید.
یعنی اینکه قانونگذار ضمن تشویق فرسوده سواران برای واگذاری کامیون هایشان جهت اسقاط، ارزش کامیون آنها را تا سقف یک چهارم معافیت گمرکی برای واردات در هنگام اسقاط تعیین نموده است.
نکته حائز اهمیت دیگری هم نیز در بحث نوسازی ناوگان وجود دارد و آن اینکه مصوبه شماره 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، تقریبا با فاصله زمانی کمتر از دو هفته پس از مصوبه هیئت دولت در این خصوص تصویب و ابلاغ شده است.
در بند 3 مصوبه 209شورای عالی هماهنگی ترابری (فایل مصوبه) آمده است که:
به هنگام ورود یک دستگاه خودروی نو به ناوگان جاده ای، برای ایجاد تعادل در عرضه ناوگان و تقاضای حمل و نقل می بایستی «دو دستگاه خودروی فرسوده مشمول طرح» از رده خارج شود.
با عنایت به اینکه پیشنهاد دهندگان هر دو مصوبه هیئت وزیران و نیز شورای عالی هماهنگی ترابری بر اساس قوانین مرتبط، متشکل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی بوده و این دو مصوبه نیز همزمان توسط دو مرجع مختلف تصویب شده، اکنون این سوالات اساسی مطرح است.
- آیا این دو مصوبه (مصوبه هیئت وزیران) که حداقل کامیون اسقاطی مورد نیاز را به ازای هر دستگاه کامیون وارداتی یک دستگاه تعیین نموده و مصوبه 209 شورای عالی ترابری که حداقل اسقاط مورد نیاز برای ورود کامیون نو به ناوگان جادهای را دو دستگاه تعیین نموده است، مغایرتی وجود ندارد؟
- آیا میشود با استفاده از طرح واردات کامیون های حداکثر با عمر سه سال، کامیون نو اروپایی را وارد کرد و تنها یک دستگاه کامیون را اسقاط کرد؟
- آیا ورود کامیون های نو ساخت داخل به ناوگان حمل و نقل، مشمول ماده 3 مصوبه 209 شورای عالی ترابری است و کارخانه سازنده باید هنگام پلاک گذاری هر کامیون نو؛ دو دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط و از رده خارج نماید؟
- چنانچه مصوبه 209 شورای عالی ترابری مربوط به کامیون های ساخت داخل کشور باشد و ارتباطی به موضوع بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی و کامیون های با عمر حداکثر سه سال کارکرد اروپایی نداشته باشد، آیا واردکنندگان کامیون و حتی گمرک ایران می توانند به استناد مصوبه شورای عالی ترابری مرحله اسقاط را (قبل از پلاکگذاری و خاتمه عملیات گمرکی) بداند؟
در صورتی که به استناد ماده 4 و تبصره 2 ذیل مصوبه هیئت وزیران اسقاط کامیون فرسوده مورد نیاز باید (قبل از ترخیص گمرک و در مرحله محاسبه سود و عوارض بازرگانی ) انجام پذیرد.
درحالی که به استناد مصوبه 209 شورای عالی ترابری انجام اسقاط کامیون فرسوده هنگام پلاک گذاری خودرو اتفاق خواهد افتاد.
و نکته آخر؛
وقتی هدف از نوسازی ناوگان ایجاد بهینه سازی و افزایش بهره وری و ایجاد تعادل میان عرضه ناوگان و تقاضای حمل کالا باشد که صراحتا در مصوبه شورای عالی ترابری آمده است، از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور به عنوان متولی اصلی حمل و نقل جادهای انتظار می رود با نگاه کارشناسانه و ملی در مقابل هوچیگری و فشارهای سیاسی ناشی از زیاده خواهی گروهی که می خواهند برای این امر فرصت زمانی بگیرند و یا اجرای آن بخش از مصوبات قانونی را متوقف کنند، بایستد.
زیرا عدم خروج کامیون فرسوده قبل از ورود هر نوع کامیون به چرخه حمل و نقل موجبات اختلال در تعادل عرضه و تقاضای آن خواهد شد و از سوی دیگر هرنوع اخذ فرصت زمانی برای ارایه فرسوده و اسقاط ضمن تخلف از مصوبات قانونی به دلیل انکه این کامیون ها در طول یک سال پس از شماره گذاری ممکن است چندین دست خرید و فروش شود عدم انجام تعهد توسط وارد کننده خریدار را دچار مشکلات فراوانی خواهد نمود که به ازای هر یک از آنها یک پرونده در مراجع قضایی تشکیل می شود.
فیلم سخنرانی نماینده مجلس
* فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.