| کد خبر: 242479 |

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا:

◄ پیشرفته ترین رادار چهار بعدی ترافیکی را طراحی و تولید می کنیم

کاهش تضمینی حداقل ۵۰درصد از تلفات ترافیکی کشور در سال دانش بنیانی امکان پذیر است.

تین نیوز

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا، عضو هیئت علمی و استاد همکار اسبق در زمینه سامانه های هوشمند حمل و نقل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پیشرفته ترین دستگاه هوشمند راداری کنترل و ثبت تخلفات ترافیکی نسل چهارم در ایران، در گروه صنعتی هوشمند آسیا، طراحی و در حال تولید است.

به گزارش تین نیوز دکتر امیراحمد سپهری  در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این گروه صنعتی در ایران پیشرفته ترین تجهیزات ترافیکی نظیر دستگاه هوشمند راداری چهار بعدی کنترل و ثبت تخلفات ترافیکی را طراحی و تولید می کند که به عنوان نمونه، در بلوار الغدیر قم در حال بهره برداری است.

وی همچنین با توجه به نامگذاری امسال به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، به پیشینه این شرکت اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی هوشمند آسیا زیر مجموعه شرکت گستران صنایع نوین پارس است که شرکت دانش بنیان نوع 1 است.

او با بیان این که شرکت مذکور سال هاست که در زمینه سیستم های هوشمند کنترل ترافیک فعالیت می کند، تاکید کرد:  از سال 1378 در زمینه طراحی و تولید سامانه های هوشمند حمل و نقل فعالیت می نماییم.

دکتر سپهری خاطرنشان کرد: نامگذاری امسال بسیار به جا و زیباست و تنها راه پیشرفت کشور این است که در زمینه های مختلف، مهندسی پزشکی، جامعه شناسی و غیره علم تولید شود و  علم به ثروت تبدیل گردد.

وی اظهار کرد: رئیس هیئت مدیره جمعیت ایمنی راهها، عنوان کرده اند که میزان تصادفات جاده ای در کشور 20 برابر استاندارد جهانی است. همچنین یکی دیگر از اعضای جمعیت ایمنی راهها تاکید کرده اند که تعداد فوتی ها بر اثر تصادفات جاده ای به 17هزار نفر در سال رسیده است. همچنین جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در موضوع تصادفات جاده ای صحبت کرده اند و خودروسازان را مقصر دانسته اند. ما می توانیم در سال دانش بنیان به این سوال پاسخ دهیم که چه شخص یا سازمانی مقصر است و راه حلی علمی و تجربه شده را برای کاهش سریع و حداقل 50 درصد از تلفات ترافیکی کشور ارائه نمائیم. آیا واقعا، خودروسازان مقصرند؟ آیا سازمان راهداری و شهرداری ها مقصرند؟ آیا پلیس مقصر است؟ آیا مردم مقصرند؟

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا تاکید کرد: وقتی می گوییم تصادفات جاده ای 20 برابر استانداردهای جهانی است، یعنی روش هزینه کرد طرح های انجام شده  قبلی شکست خورده است. البته پلیس مجری قانون است و ابزار مناسب هم بایستی در اختیار پلیس قرار گیرد، دلسوزانه عمل کرده ولی ابزار مناسب در اختیارش گذاشته نشده است. نمی توان گفت پلیس مقصر است چون واقعاً ابزار غیر استاندارد  در اختیارش گذاشته شده است. مردم هم  آموزش پذیرند و تا حد زیادی رعایت می کنند و نمی توان حقیقتاً مردم را  مقصر دانست. خودروسازان با درخواست های میلیونی برای تولید خودرو روبرو هستند و آنقدر مشغله و درگیری دارند که فرصت نمی کنند به ارتقای خودرو رسیدگی کنند. نمی توان از چنین خودروسازانی انتظار نوآوری و فکر جدید داشت ولی سازمان راهداری و بخش حمل و نقل هوشمند شهرداری ها که مسئولین اصلی ایمنی ترافیک هستند هم از تجربه کافی برخوردار نبوده اند.

وی گفت: به هر حال جاده ها و خودروها دارای مشخصه های فنی خاص خود هستند و پلیس بر اساس این مشخصه ها حد سرعت مجاز را تعیین می کند و لازم است حد سرعت مجاز رعایت شود. سازمان بهداشت جهانی می گوید:  با رعایت حد سرعت مجاز در یک مسیر می توان تا  85 درصد تلفات ترافیکی آن مسیر را کاهش داد. گروه صنعتی هوشمند آسیا با 240 دستگاه سرعت سنج راداری ثبت تخلفات در تهران بالای 60 درصد تلفات را کاهش داد که مستندات موجود است.

دکتر سپهری افزود: کشور باید در علم و تکنولوژی پیشرفته شود تا بتواند مسائل خود را حل کند. کشور در طی سالیان گذشته در زمینه زیر ساخت های لازم برای شرکت های تحقیقاتی که امروز به عنوان دانش بنیان شناخته می شوند هزینه های زیادی کرده است که الان دارد نتیجه می دهد.

وی ادامه داد: گروه صنعتی هوشمند آسیا به عنوان یک شرکت دانش بنیان نوع 1 به متولیان امر پیشنهاد می دهد  یک مسیر ترافیکی را برای نصب تجهیزات تولیدی هوشمند، در اختیار این شرکت قرار بدهند، اگر با این تجهیزات حداقل 50 درصد از تلفات ترافیکی مسیر،  به صورت پایدار کاهش یافت، آن وقت هزینه این تجهیزات را از محل جریمه ها پرداخت کنند، اگر نتوانستیم حداقل 50 درصد تلفات را به صورت پایدار با تکنولوژی ایرانی، کاهش دهیم،  پرداخت نکنند. این کار نه بار مالی برای دولت دارد نه برای شهرداری ها و درآمد بسیاری هم، دولت و شهرداری کسب می کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا تاکید کرد: این گروه صنعتی در ایران پیشرفته ترین دستگاه هوشمند راداری ثبت تخلفات ترافیکی نسل چهار را طراحی و تولید می کند، به عنوان نمونه،  در قم در بلوار الغدیر نصب شده است، همچنین  پیشرفته ترین رادار ترافیکی 4 بعدی هم  که به صورت اتوماتیک شبح داپلر را حذف می کند و تکنولوژی آن در ایران و در آمریکا ثبت اختراع شده در این شرکت  طراحی و در حال تولید است.

وی با بیان این که کاهش تلفات ترافیکی نیازمند اعمال قانون است و اعمال قانون نیازمند ابزار استاندارد است، بیان کرد: در حال حاضر پیشرفته ترین دستگاه هوشمند راداری ثبت تخلفات ترافیکی نسل 4 را که نسل 2 آن به قیمت بیش از 300هزار دلار برای هر دستگاه بود و از خارج از کشور خریداری می شد در  داخل کشور تولید می کنیم. رادار ترافیکی چهار بعدی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و به خصوص،  رعایت مشخصه های ایمنی، دقت در اندازه گیری ها و حذف اتوماتیک شبح داپلر رادار ترافیکی از الزامات است که رادار ترافیکی چهار بعدی بسیار پیشرفته هم در ایران و در گروه صنعتی هوشمند آسیا تولید می شود.

دکتر سپهری گفت: گروه صنعتی هوشمند آسیا در پارک فناوری پردیس، در طراحی و تولید سامانه های هوشمند حمل و نقل  سرمایه گذاری کلانی کرده  است و حدودا 40 متخصص دانشگاهی به صورت مستقیم در این زمینه فعالیت می کنند که همین جا از مسئولان مرتبط دعوت می کنم که تشریف بیاورند و این فعالیت ها را از نزدیک ببینند.

وی در مورد مهمترین دستاورد این شرکت در سال 1400 ، گفت: مهمترین دستاورد ما این است که توانستیم با علاقه در این حوزه تحقیقات و فعالیت را ادامه دهیم. امیدوارم در سال جاری با استفاده از سامانه های پیشرفته هوشمند راداری ثبت تخلفات ترافیکی تولید شده، شاهد کاهش حداقل 50 درصد از تلفات ترافیکی باشیم. استفاده از این محصولات پیشرفته ایرانی و انجام  تعهدات در قبال کار انجام شده،  بزرگترین حمایت از این شرکت دانش بنیان نوع یک است.

وی در پاسخ به این سوال که سامانه های ثبت تخلف و دوربین ها چقدر در کاهش تصادفات و تلفات تاثیر داشته است؟ افزود: ما الان بیش از 20 سال است که  در این زمینه فعالیت می کنیم.  اگر الان را با ده سال قبل مقایسه کنیم، شاهد آن هستیم که در ایران مسئول ایمنی ترافیک،  هم در سازمان راهداری که مسئولیت اصلی ایمنی راهها را به عهده دارد و هم در معاونت ترافیک شهرداری ها بسیار با تجربه شده اند، رفتار ترافیکی مردم نیز نسبت به 10 سال قبل ارتقاء چشمگیری یافته است.  عده قابل ملاحظه ای که هنوز رعایت نمی کنند هم از سر بی اطلاعی است نه اینکه نخواهند رعایت کنند. وقتی که لذت رانندگی را در چارچوب رعایت قوانین احساس کنیم، خود به خود قانون را رعایت می کنیم. استفاده از سامانه های ثبت تخلفات ترافیکی که مطابق موازین سازمان بهداشت جهانی طراحی، تولید و نگهداری شوند، با اعمال دقیق قانون که رکن اصلی کاهش تصادفات و تلفات ترافیکی است،  شاهد کاهش ترافیکی حتی تا ۸۵ درصد  از تلفات ترافیکی کشور خواهیم بود، انشالله.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.