| کد خبر: 226983 |

اتصال بام ایران به شبکه ریلی۱۰ساله شد

اجرای پروژه راه‌آهن اصفهان- چهارمحال بختیاری- خوزستان در آستانه ۱۰ سالگی قرار دارد و این در حالی است که مهم‌ترین مطالبه مردم «بام ایران» برای به نتیجه رسیدن این طرح بزرگ هنوز محقق نشده است.

تین نیوز

اجرای پروژه راه‌آهن اصفهان- چهارمحال بختیاری- خوزستان در آستانه ۱۰ سالگی قرار دارد و این در حالی است که مهم‌ترین مطالبه مردم «بام ایران» برای به نتیجه رسیدن این طرح بزرگ هنوز محقق نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به عنوان بخشی از قطعه سوم پروژه راه آهن اصفهان- چهارمحال بختیاری- خوزستان در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۹۰ با حضور علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی وقت به زمین زده شد.

علی نیکزاد در مراسم کلنگ زنی طرح پروژه راه چهارمحال و بختیاری در منطقه سفید دشت احداث پروژه راه‌آهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری- خوزستان را از جمله طرح‌های بزرگ کشور در راستای اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی اعلام کرد و گفت: بر همین اساس اعتبار این پروژه در قانون بودجه لحاظ شده است که با تخصیص اعتبار لازم فاز نخست این پروژه شامل سفید دشت - مبارکه - شهرکرد تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

این پروژه در حالی توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت جزو پروژه‌های مهم دولت عنوان و اعلام شد که تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری برسد که هنوز این پروژه نیمه تمام است و در آستانه رسیدن به سن ده سالگی قرار دارد.

طی بررسی‌های انجام شده پروژه اجرای راه آهن چهارمحال و بختیاری پس از کمی فعالیت و با اتمام دولت دهم متوقف شد و طی فعالیت دولت یازدهم نیز تلاشی برای اجرای این پروژه صورت نگرفت.

در دولت دوازدهم این پروژه جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی دولت قرار گرفت و روند اجرای این طرح فعال شد.

پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری جز پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید چهارمحال و بختیاری است و تکمیل و بهره برداری از این پروژه از مهمترین مطالبات مردم در استان چهارمحال و بختیاری است

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید چهارمحال و بختیاری است، اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری از این پروژه از مهمترین مطالبات مردم در استان چهارمحال و بختیاری است.

احمد راستینه ادامه داد: اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور زمینه ساز توسعه و پیشرفت چهارمحال و بختیاری می‌شود.

وی گفت: ورود راه آهن به استان زمینه ساز ورود سرمایه گذاران به استان و فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی است که این امر موجب کاهش نرخ بیکاری در استان می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین اعتبارات به این پروژه و تسریع در اجرای طرح با جدیت توسط نمایندگان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این پروژه فعال بوده و نظارت بر روند اجرای آن در حال انجام است، بیان کرد: ایستگاه مسافری پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در شهر شهرکرد پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه باری راه‌آهن نیز در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در منطقه فرخ شهر پیش‌بینی شده است که تحقق این مهم زمینه ساز فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی در استان می‌شود.

پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری در چهار قطعه در حال احداث است.

الله کرم نصیری ادامه داد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه تأمین شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اجرای این پروژه در حال پیگیری است که به زودی اختصاص می‌یابد و سرعت اجرای پروژه شتاب می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: اجرای کامل این پروژه و اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور از مهمترین اهداف مسئولان ارشد استان است.

در حال حاضر پروژه راه آهن مبارکه - شهرکرد در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است.

زیرسازی پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد تا پایان سال آینده انجام شود

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان نیز در خصوص آخرین وضعیت پروژه راه آهن اصفهان- شهرکرد می‌گوید: این پروژه از مبارکه اصفهان تا شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر امتداد دارد.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به هیچیک از مسیرهای ریلی کشور وصل نیست، بیان کرد: با احداث این مسیر ریلی این استان به شبکه سراسری وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه جابجایی ۳.۳ میلیون تن بار بین مسیر اصفهان – شهرکرد برای این خط ریلی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: در سال اول نیز جابجایی ۷۰۰ هزار مسافر برای این خط ریلی پیش بینی شده است.

صلواتی با بیان اینکه در افق بهره برداری میزان بار برای پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد ۳.۵ میلیون تن است، افزود: این در حالی است که جابجایی مسافر را تا دو میلیون نفر در این پروژه پیش بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سرعت قطار مسافربری در راه آهن اصفهان -شهرکرد ۱۶۰ کیلومتر و برای قطار باربری سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده است، ادامه داد: تمام توان خود را برای بهره برداری هر چه سریع‌تر این پروژه به کار خواهیم گرفت.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد از سال ۹۱ آغاز به کار کرده است، تصریح کرد: این پروژه تا سال گذشته ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که هم اکنون پیشرفت آن به ۴۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی صورت گرفته قرار است بحث زیرسازی پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد تا پایان سال آینده انجام شود، اضافه کرد: سعی داریم پس از زیرسازی، روسازی پروژه را انجام و تحویل شرکت ملی راه آهن دهیم.

صلواتی با اشاره به وجود تونل در پروژه راه آهن اصفهان- شهرکرد بیان کرد: در این محور حدود سه کیلومتر پل و ۵.۵ کیلومتر هم تونل داریم که ۱۵ دستگاه تونل در این پروژه طراحی شده که طول دو تونل بیش از یک کیلومتر است.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه درباره پروژه‌های ریلی اولویت دار این وزارتخانه در اظهاراتی گفته بود: ۸ پروژه ریلی به طول مجموعاً ۳۴۰۰ کیلومتر جزو اولویت‌های پروژه‌های زیرساختی ماست که شامل راه آهن خواف-هرات (که در آذرماه افتتاح می‌شود)، یزد-اقلید، قطعه بستان آباد به تبریز راه آهن میانه-تبریز، راه آهن چابهار-زاهدان، خط آهن رشت-کاسپین، راه آهن همدان-سنندج، «قطعه مبارکه به شهرکرد»:از راه آهن اصفهان-اهواز و راه آهن میانه-اردبیل خواهد شد.

بنابراین گزارش در لایحه بودجه سال آینده برای احداث راه آهن مبارکه - سفید دشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، هزار و ۷۰۰ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است.

تسریع در اجرای پروژه اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور زمینه شتاب در مسیر توسعه استان را فراهم می‌کند و چهارمحال و بختیاری با توجه به توانمندی‌های خود می‌تواند به یکی از قطب‌های سرمایه گذاری در کشور تبدیل شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.