| کد خبر: 225774 |

طلسم‌شکنی طرح‌های ۳۰ ساله راهسازی در بابل

بابل از جمله شهرستان‌های مازندران است که طی چند دهه اخیر تعداد زیادی از طرح‌های راهسازی در آنجا پشت بن‌بست مسایل مالی ، تملک اراضی و یا مشکلات دیگر متوقف مانده بود تا لقب طلسم شدگی راهسازی را با آن همراه کند؛ طلسمی که در چند سال گذشته با کمترین سر و صدای تبلیغاتی شکسته شده است.

تین نیوز

بابل از جمله شهرستان‌های مازندران است که طی چند دهه اخیر تعداد زیادی از طرح‌های راهسازی در آنجا پشت بن‌بست مسایل مالی ، تملک اراضی و یا مشکلات دیگر متوقف مانده بود تا لقب طلسم شدگی راهسازی را با آن همراه کند؛ طلسمی که در چند سال گذشته با کمترین سر و صدای تبلیغاتی شکسته شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهرستان بابل با جمعیت ۵۴۰ هزار نفری ، پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران است و با هفت شهر و ۶ بخش دارای شریان های جاده ای بسیاری در بخش های ششگانه است که در واقع جریان حیاتی ارتباط اقتصادی و اجتماعی شهرستان محسوب می شود.   

جاده های بابل دارای قدمتی چندصد ساله است که در دهه های گذشته با رشد جمعیت ، توسعه کشاورزی و همچنین افزایش تعامل اجتماعی بیش از پیش نیازمند توسعه و نوسازی شد. تاکنون این مسیرهای ارتباطی طرح های بسیاری را برای توسعه به خود دید که برخی از آنها نیمه تمام رها شد تا به مطالبه حدود ۳۰ ساله مردم تبدیل شود. این طرح ها در ادوار مختلف همچنان در حد وعده‌های بی سرانجام باقی ماند و تکمیل آن برای مردم این شهرستان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده بود .

کمربندی جنوبی بابل، تعریض جاده های بخش های ششگانه بخصوص تعریض جاده های پر پیچ و خم جنوب بابل با دره های خطرناک شامل ؛ مسیر بابلکنار، جاده گنج افروز ، جاده شهید صالحین ، جاده حبیبی ، مسیر بابل به بهنمیر ، بابل به کیاکلا و جاده قدیم بابل به آمل از جمله طرح های راهسازی با گره‌های کور بود که که سالیان درازی به عنوان مطالبات اصلی مردم این شهرستان بر زمین ماند و شرایط نامساعد این جاده ها در این مدت جان تعداد زیادی از شهروندان اعم از پیر و جوان را گرفت .

یکی از اقدامات قابل توجه دولت تدبیر و امید در سال های اخیر سرمایه گذاری هنگفت یکهزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی برای رساندن قطار توسعه راهسازی بابل به مقصد بود ؛ اقداماتی که بسیاری از کارشناسان و حتی شهروندان عادی از آن با عنوان " طلسم شکنی " یاد می کنند.

 افتتاح کمربندی جنوبی بابل بعد از ۱۸ سال

شهر بابل با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت ، عنوان پرجمعیت ترین شهر مازندران را دارد. موقعیت جغرافیایی آن به خاطر هدایت ترافیک غرب به شرق مازندران و برعکس و همچنین روان شدن بخشی از ترافیک ورودی از جاده هراز و کندوان برای قرار گرفتن در مسیرهای مرکز و شرقی استان ، این شهر را به نقطه مرکزی پخش کننده ترافیک خودرویی استان تبدیل کرده است. با این وصف ، نبود کمربندی یا کنارگذر شهری سبب می شد تا تمامی بارترافیکی اعم از خودروهای سبک و سنگین ، باری و غیرباری و بومی و غیربومی وارد هسته مرکزی شهر شود تا جایی که مشاهده ترافیک سنگین چندکیلومتری در داخل شهر ، به امری عادی برای ساکنان شهر بابل تبدیل شده بود.

ساخت کمربندی جنوبی برای اتصال بین شرق و غرب مازندران از سال ۱۳۷۸ آغاز شده بود. این کمربندی از مسیر جاده بابل، آمل، شهید صالحی و گنج افروز گذشته و در جاده بابل به قائمشهر  و در روستای هتکه پشت به طول ۱۶.۵  کیلومتر تمام می شود. کمربندی در طول مسیر ۶ زیرگذر و سه روگذر دارد. برای این طرح تا کنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این کنارگذر اردیبهشت سال ۱۳۹۶ طی مراسمی به بهره برداری رسید تا اهالی شهرستان بابل و دیگر شهرستان های از ترددی ایمنی و کم ترافیک برخودار شوند.

تعریض جاده بابلکنار بعد از ۲۶ سال

تعریض جاده های باریک و پر پیچ و خم بابلکنار در روستاهای  درونکلای شرقی ،  رئیس کلا ، مرزیکلا ، بالف کلا شرقی و در ادامه روستاهای شیردارکلا و گونه کلا در بخش بابلکنار مطالبه ۲۶ ساله اهالی  بخش بود. جنگل های سر به فلک کشیده هیرکانی و عبور رودخانه بابل رود از بین آنها و همچنین وجود دو سد البرز و سنبل رود ، جاده بابلکنار را به یکی از جاده های شلوغ و پرتردد بابل تبدیل کرده است.

مسیر باریک و خطرناک این جاده نه تنها برای اهالی بخش خطر جانی به همراه داشت بلکه برای مسافرهای مسیر هم وحشت انگیز بود .

روستاهای مسیر جاده بابلکنار به خاطر عدم وجود  شانه خاکی جان عزیزان زیادی را  از دست دادند و سرانجام  چشم انتظاری ۲۶ ساله اهالی بخش  به پایان رسید و تعریض بخش قابل توجهی از مسیر این جاده باریک با پیچ های خطرناک در کنار دره  ، با اعتبارات ملی در قالب تعریض جاده بابلکنار به شیرگاه و اتصال آن به جاده فیروز کوه زیر بار ترافیک رفت.

شکست طلسم ۱۴ ساله احداث پل بولک 

پل 'بولک 'روستای شاهزاده رضا از توابع دهستان سجادرود در بخش بندپی شرقی بابل محل ارتباط ۱۴ روستا شامل، یکشوب، بلکرون، سنگریزه، ازار تپه، انجیلیسی، فرام رودبار، جاجن، خلیل کلا، آره، سید علی کیا سلطان، درازکلا، کاردیکلا، مرزیکلا و شیرگاه از بخش های بندپی شرقی و بابلکنار بود که ۱۴ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد ولی به خاطر مشکلات مالی بلاتکلیف مانده بود.

اعتبار این طرح که از محل دفتر روستایی ریاست جمهوری اختصاص یافته است تا به سرانجا برسد. این پل از استحکام بالایی برخوردار است و با استانداردهای روز احداث شد.

قربانعلی ولیزاده بورا فرماندار بابل به خبرنگار ایرنا  اظهارداشت: مقاوم سازی و استحکام پل شاهزاده رضا از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا این دغدغه به پیمانکار این طرح منتقل شد و روند نظارت براحداث این پل نیز انجام می شود.

وی افزود : احداث این پل ۱۴  سال پیش آغاز شده بود ولی به دلیل مشکلات مالی این امر بلاتکلیف مانده بود در سال ۹۵ همین پل نیمه تمام نیز براثر سیلاب تخریب شد لذا برای تردد اهالی منطقه پل کلافی و جاده فرعی احداث شده بود ولی هر ساله با کم ترین بارش باران و طغیان رودخانه بولک رود پنج هزار نفر از اهالی این منطقه دچار مشکلات جدی می شدند.

در نهایت این پل در سال گذشته افتتاح شد تا هم اهالی ۱۴ روستا اطراف از راه دسترسی ایمن برخورار شوند و هم ارتباطی بین بخش بندپی شرقی و بابلکنار برقرار شود . اهالی بندپی شرقی بابل عمدتا از طریق این پل به بابلکنار و شیرگاه و فیروزکوه تردد می کنند.

بهسازی ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی 

 رئیس اداره راه و شهرسازی بابل در باره طرح های راهسازی در این شهرستان در دولت تدبیر و امید به خبرنگار ایرنا گفت :  دولت در چهار سال اخیر برای تکمیل و افتتاح طرح بزرگ و حیاتی کمربندی جنوبی بابل به طول ۱۶/۵ کیلومتر ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه کرد .

 حنظله تقی پور افزود : در مجموع دولت در چهار سال اخیر بیش از یکهزار و ۵۴۰ میلیارد ریال برای طرح‌های راه و شهرسازی و تعریض جاده ها در شهرستان بابل هزینه کرده است .

وی گفت : در چهار سال اخیر ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی بابل با هزینه بیش از ۵۵۰  میلیارد ریالی بهسازی و آسفالت  شده است .

تقی پور افزود : همچنین برای احداث هشت دستگاه پل با دهنه بیش از ۲۰ متر و احداث بیش از ۲۰۰ آب‌رو  ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شد .

وی گفت : یکی از اقدامات اثربخش دولت در حوزه تعریض محورهای اصلی و فرعی بابل در بخش های ششگانه با محوریت جاده های باریک و پرخطر بود که به طول ۵۰ کیلومتر انجام شده است .

  رئیس اداره راه و شهرسازی بابل افزود :  دولت برای بهسازی و آسفالت و رفع آب های سطحی شهر بابل ۱۵۰ میلیارد ریال و برای احداث بخشداری لاله آباد و بندپی غربی بابل ۴۰ میلیارد ریال در چهار سال اخیر هزینه کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.