| کد خبر: 216544 |

◄ آیا آب دریای خزر به سمنان می‌رود؟

از حدود دو سال قبل تا به حال، بحث و بررسی ها درباره انتقال آب از خزر به سمنان همچنان ادامه دارد. بر اساس نظر کارشناسان و همچنین از نظر منطقی، انتقال آب دریا نتیجه ای جز خشک شدن محدوده آبی خزر و از میان رفتن جنگل ها در طولانی مدت ندارد. اما ماجرای انتقال پرحاشیه آب خزر به سمنان کم بود، حالا پروژه احداث یک سد در مرز میان مازندران و سمنان، حاشیه ساز شده است. سدی در مجاورت روستای فینسک که با انتقادات فراوان زیست محیطی ودریایی همراه شده است.

تین نیوز

از حدود دو سال قبل تا به حال، بحث و بررسی ها درباره انتقال آب از خزر به سمنان همچنان ادامه دارد. بر اساس نظر کارشناسان و همچنین از نظر منطقی، انتقال آب دریا نتیجه ای جز خشک شدن محدوده آبی خزر و از میان رفتن جنگل ها در طولانی مدت ندارد. اما ماجرای انتقال پرحاشیه آب خزر به سمنان کم بود، حالا پروژه احداث یک سد در مرز میان مازندران و سمنان، حاشیه ساز شده است. سدی در مجاورت روستای فینسک که انتقادات فراوان زیست محیطی همراه شده است.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حوزه آب و خاک در گفت وگو با خبرنگار ما دراینباره گفت: برخلاف ادعاها، مشکل سمنان، کم آبی نیست، بلکه مدیریت ناصحیح آب است که برای رفع این بحران علاوه بر فرهنگ سازی، باید نگاه علمی و منسجم داشت که متاسفانه تاکنون به این مهم دست نیافته ایم.

حمیدرضا جانباز اضافه کرد: مصرف 85 درصدی منابع آبی موجود در بخش کشاورزی سمنان مشکل مهمی است که لازم است توجه بیشتری به مدیریت مصرف منابع آب در این حوزه شود. چراکه مدیریت منابع آبی موجود و کاهش مصرف آن در بخش کشاورزی به معنای لطمه زدن به این بخش نیست بلکه به معنای مصرف بهینه و مدیریت این منابع ارزشمند است.

این در حالی است که علی رغم محالفت ها، مطابق آن‌چه که در سایت شرکت معاونت منابع آب ایران درج شده، طرح مطالعه و احداث سد فینسک باید در سال 1389 آغاز می‌شد و در سال 1392 خاتمه پیدا می‌کرد. در حال حاضر درصد پیشرفت پروژه در سایت مذکور 87 درصد، دستگاه اجرایی مرتبط، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبساران هم مشاور پروژه عنوان شده است.

طرح مذکور البته چنان‌که در سایت معاونت منابع آب ایران عنوان شده، در سال 92 خاتمه نیافته و ماجرای احداث آن همچنان نیز ادامه دارد. در خردادماه 95، یعنی پنج سال پس از زمانی که سایت مذکور، آن را سال خاتمه پروژه اعلام کرده بود، احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در صحن مجلس، تذکرات متعددی در خصوص سد فینسک به مسئولان مربوطه داده شده است. 

در بیست‌وپنجم اسفندماه سال 95، ایرج حیدریان اعلام کرد که احداث سد فینسک با ظرفیت 11.8 میلیون مترمکعب در دست مطالعه است و از ظرفیت این سد برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. وی در گفتگو با خبرنگار مرآت اعلام کرده بود که عملیات اجرایی سد فینسک در سال آینده(1396) آغاز می‌شود. اما عملیات اجرایی سد فینسک در سال و سال‌های بعد هم آغاز نشد.

کم‌تر از نه ماه بعد، در دهم آذرماه سال 1396، احمد همتی، نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:«ما پیگیری‌های لازم را در خصوص احداث سد فینسک و سد روزیه در وزارتخانه داشتیم تا ان‌شاءالله به زودی شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.»

همتی، در بیستمین روز از خردادماه سال 95 در اظهاراتی، با بیان این که طرح احداث سد فینسک از مصوبات سفر دکتر روحانی به سمنان است، تأکید کرد که اجرای این طرح مشکل کم‌آبی سمنان را حل می‌کند و اجرا خواهد شد. پس از همه این سخنان، هفته گذشته، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان در نشست بررسی اجرای طرح سد مخزنی فینسک در فرمانداری مهدیشهر اعلام کرده است که روند اجرای این طرح با 100 میلیارد ریال اعتبار، بدون مشکل قانونی و با اتمام مراحل قانونی در بخش‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی به زودی آغاز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر

 

مهر تأیید محیط‌زیست بر طرح انتقال آب خزر

 

حالا اما در روزهای گذشته وعاظ مرکز مازندران به نماینده مقام معظم رهبری در خصوص احداث سد فینسک نامه نوشته و خواستار توقف این طرح شده اند. این در حالی است که نهادهای مدنی فعال مازندران و سایر نقاط ایران نیز نسبت به انجام چنین طرحی ابراز نگرانی کرده اند.

 

در نامه جامعه وعاظ مرکز مازندران به نماینده مقام معظم رهبری در خصوص احداث سد فینسک آمده است:

بسمه تعالی

 

حضور نماینده امام خامنه ای در استان مازندران حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای لائینی دامت برکاته

 

با سلام و احترام تبریک دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر خم

همانطور که استحضار دارید این روزها با عملیاتی شدن سد فینسک شاهد یکی از فجایع بزرگ در منطقه هستیم که از جهات مختلف بحران ایجاد خواهد نمود.

 مهمترین آن خشک شدن تجن و کم آبی سد شهید رجائی و نابودی کشاورزی مسیر این رودخانه که شعاعی چند صد هکتاری است رقم خواهد خورد.

البته سالها است که برای تامین آب سمنان طرح ها و ایده های مختلف مطرح میشود.

روزی در مجلس پنجم طرح انتقال آب از سوادکوه را داشتند که آیت الله معلمی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی یک تنه مخالفت کرده و جلوی آنرا گرفتند.

روزی دیگر با داستان افسانه ای شیرین سازی و انتقال دریای خزز به سمنان

و مواردی دیگر تا اکنون که احداث سد فینسک عملیاتی میشود ، همه اینها زیان مازندران بود و هست.

 روزی در مسجد جامع  استقبال تاریخی و موثر در پیروزی را مردم ساری از حجت الاسلام دکتر روحانی به اقرار خودش در کارزار انتخابات دوره اول داشتند اما در طول این چند سال نه تنها اقدامی متقابل  موثر برای پیشرفت مازندران صورت نگرفت بلکه وی با حمایت های بی کران همه جانبه و بسیج نمودن عمومی دولت  برای پشتیبانی اجرای سد فینسک دست زده است. از این رو بی شک مسئولان دولتی و بخصوص استاندار محترم وخدوم و تلاشگر مازندران نمیتوانند آن طور که باید و لازم هست وارد عرصه شده و مخالفت جدی داشته باشند.

 این بحران نه تنها نگرانی جامعه و عاظ بلکه دغدغه همه مردم منطقه اعم از روحانیت معظم ، خانواده های مکرم شهداء ،پزشکان ، ورزشکاران ، کسبه و اصناف و بازاریان ، معلمان و فرهنگیان ، مهندسان و بطور خاص کشاورزان و دامداران زحمت کش که حق بزرگ بر جامعه دارند و اختلال جدی در کسب و روزی و فعالیت حلال در زندگی شان ایجاد میشود میباشد.

 

همه نگران موضوع هستند

لذا لازم دیده شد با نوشتن این نامه به جنابعالی تقاضامند ورود جدی تان باشیم و چون امیدی به اقدام دولتی ها نیست  خواستار انتقال این نگرانی ها توسط شما به هر نحو مقتضی محضر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی شوید تا شاهد مداخله معظم له بوده و مثل همیشه عنایاتشان به مازندران ساری و جاری گردد (همانند دستور ایشان مبنی بر احیاء کارخانه نساجی و نیز صدور اسناد برای مردم توسط بنیاد علوی که آیت الله معلمی سبب خیر و واسطه آن بودند ) و در این موضوع بحرانی حضرتش  دستور توقف این طرح خسارت بار را صادر فرمایند

 

لعل الله یحدث بعد ذلک امرا

والسلام علیکم و رحمت الله

چهاردهم مرداد نود ونه

جامعه وعاظ و خطباء مرکز مازندران

 

 

ی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.