| کد خبر: 209294 |

◄ تشریح سیاست‌های تشویقی سازمان راهداری برای حمل‌ونقل کالای اساسی

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:در بازه زمانی یکم تا هجدهم فروردین میزان حمل کالای اساسی 10 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣.٥ درصد رشد داشته است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:در بازه زمانی یکم تا هجدهم فروردین میزان حمل کالای اساسی 10 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣.٥ درصد رشد داشته است.

به گزارش تین نیوز، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سال گذشته با توجه به دستور وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تدابیر ویژه‌ای برای حمل کالای اساسی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اتخاذ شد. 

غلامحسین دغاغله با برشمردن اقدامات ستاد کالای اساسی تصریح کرد: با تشکیل ستاد حمل کالاهای اساسی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کلیه ادارات راهداری سراسر کشور، برای هر استان به میزان کالایی که باید حمل می‌شد تعدادی ناوگان تعیین شد، برداشتن محدودیت‌های تردد کالای اساسی در ایام تعطیل با هماهنگی پلیس راهور، تخصیص سهمیه تشویقی سوخت با همکاری شرکت نفت برای ناوگانی که بارنامه حمل کالای اساسی از بنادر کشورمان از اسفندماه تا پایان فروردین داشته باشند که شامل بنادر امام خمینی (ره)،  شهید رجایی، چابهار، انزلی، امیرآباد و بوشهر بود، همچنین سهمیه تشویقی لاستیک برای حمل کالای اساسی ازجمله اقداماتی بود که در این خصوص اعلام شد.   

دغاغله افزود: سهمیه سوخت تشویقی  در روزهای آخر فروردین در کارت سوخت رانندگان شارژ می‌شود و به آن‌ها تعلق می‌گیرد. 

وی در ادامه با برشمردن مجموعه اقدامات انجام‌گرفته برای جلوگیری از شیوع کرونا در زمان حمل‌ونقل کالا، گفت: با توجه با بخش‌نامه و پروتکل‌های بهداشتی که به سازمان راهداری ارسال شد، هم اماکن تجمع رانندگان را ضدعفونی می‌کنیم و هم تدابیری برای مقابله با ویروس کرونا در پایانه‌ها علی‌الخصوص بنادر در نظر گرفتیم.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص تدابیر سازمان برای مقابله با ویروس کرونا گفت: ازجمله اقداماتی که در این راستا انجام شد، انتقال سالن‌های اعلان بار در بنادر به فضای باز بود. ضمن اینکه مطابق دستور ویژه ریاست سازمان در جلسات، الزام اثر انگشت در پایانه‌ها تا اطلاع ثانوی هم در بحث ورود و هم در انجام کارهای مربوط به‌نوبت گیری حذف شد. 

وی افزود: همچنین پک‌های بهداشتی از قبیل ژل شستشو، ماسک و دستکش هفته‌ای یک‌بار به رانندگانی که به بنادر مراجعه می‌کنند به شکل تشویقی داده‌شده است.

دغاغله در خصوص حواله‌های تشویقی لاستیک نیز گفت: این حواله‌ها به صورت اینترنتی اختصاص می‌یابد و دستورالعمل آن  نیز صادر و اعمال نیز شده است و نیاز به مراجعه حضوری رانندگان نیست و برحسب کارکرد رانندگان و آن چیزی که ما تعیین می‌کنیم، سهمیه لاستیک به آن‌ها تعلق می‌گیرد. 

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به میزان کالای حمل شده در جاده‌های کشور در بازه زمانی اول تا 18 فروردین ۹۹ اظهار داشت: در این مدت با همکاری مسئولان بنادر توانسته‌ایم مدت‌زمان حضور رانندگان را کاهش دهیم و در حمل بار نیز آمار خوبی داریم. بر اساس آمار منتشرشده در بازه زمانی یکم تا هجدهم فروردین میزان حمل کالا اساسی 10 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣.٥ درصد رشد داشته است.ضمناً در مدت مذکور 3 میلیون تن کالای کشاورزی،دامی و غذایی جابجا شده که ٤٥ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل است. در این مدت 638 هزار بارنامه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای صادرشده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین در خصوص نرخ کرایه برحسب تن کیلومتر گفت: سامانه تن-کیلومتر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که زیر نرخ تن- کیلومتر اعلامی قابل درج شدن در بارنامه نیست؛ حتی در مواردی بیشتر از نرخ تن کیلومتر اعلامی در سایت قابل درج شدن است. 

دغاغله گفت: در حمل کالای اساسی نرخ تن کیلومتر در تمامی مسیرها رعایت شده است، اگر موردی نیز رعایت نشده است رانندگان گزارش آن را به سازمان ارائه دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام،
    مواردی که جناب آقای دغاغله به عنوان طرح تشویقی بیان کردند از الزامات اولیه حمل کالا توسط کامیون محسوب میشه. تصور کنید بنادری که منتظر کامیون جهت تخلیه کالا هستن و راننده ای که میخواهد کالای اساسی حمل کند ولی سوخت نداشته باشد، آیا تخصیص سوخت مورد تشویقی محسوب میشود؟آیا سوخت کامیونها از الزامات اولیه حرکت آنها نیست؟

  • محسن متقین 1 0


    اولا نظارت بر اجرای آن کیلومتر درکشور باستناد مصوبه 209شورای عالی ترابری به سه تشکل صنفی رانندگان ،کامیونداران ،وشرکت ها سپرده شده است.
    دوما هنگام تدوین مصوبه 209وتصویب تن کیلومتر پیشنهاد دهنده متن مصوبه همین سازمان محترم راهداری بوده است و وظیفه سازمان را تا درج مبلغ دربارنامه تعیین کرده است ووظیفه نظارتی خود رابدوش تشکلات صنفی منتقل نموده است وتاکنون پس از گذشت نزدیک به دوسال اجرای تن کیلومتر را در هاله ای از ابهام گذشته است.

    سوما برای اجرای تن کیلومتر وبرای نظارت براجرای تن کیلومتر نیاز به تدوین آیین نامه نحوه نظارت بر اجرای مصوبه 209شورای عالی ترابری است که علی رغم اعلام موضوع آن سازمان محترم نه آیین نامه تدوین نموده است و نه رسما اعلام کرده است که آیا تشکلاتی که درمصوبه 209برای نظارت برتن کیلومتر از آنها نام برده شده است خود راسا مجاز به تدوین آن هستند یا خیر ،؟!
    ودراخر اینکه وقتی کارگروه رسیدگی به درخواست های رانندگان کامیون درسال ۹۷وپس از اعتراضات آنها تشکل میشود وبجای استفاده از نمایندگان شرکت های حمل ونقل کالا درکارگروه از سه نفر نماینده بخش مسافر استفاده میکنند نتیجه اش میشود همین که میبینیم .

    وقتی تشکلات کارفرمایی کامیونداران بیش از دوسال حاضر به تشکیل دبیرخانه مشترک نظارت بر آن کیلومتر که اعضا آن مسلما باید همان تشکلاتی باشد که به صراحت درمصوبه شورای عالی ترابری آورده شده است سرباز میزنند و هرکسی کارخودش را میکند حالا نتیجه اش میشود اینکه بگوییم رانندگان عزیز اگر تخلفی دراجرای تن کیلومتر دیدید گزارش کنید


    مدیرکل محترم دفتر حمل ونقل کالا
    تنها راه اجرای تن کیلومتر درکشور همان چیزی است که صراحتا بنا به پیشنهاد خودتان در مصوبه تن کیلومتر آورده شده است .

    نظارت براجرای تن کیلومتر فقط با نگاه سه جانبه گرایی وتشکیل دبیرخانه تن کیلومتر شامل نمایندگان رانندگان بخش حمل کالا ،کارفرمایان کامیوندار،ونمایندگان شرکت های حمل ونقل کالا میسر است .
    وامها راه نظارت برتن کیلومتر تدوین آیین نامه نحوه نظارت بران است که دران شیوه های نظارت،نمایندگان ناظر ،شیوه های نظارت فیزیکی،ضابطین قضایی,نحوه گزارش ،دستگاه رسیدگی کننده به تخلفات ،نوع کیفر ،جبران خسارت ودهها مورد مورد نیاز برای نظارت براجرای تن کیلومتر دراین آیین نامه تعریف شود.
    یادمان باشد کمیسیون های ماده ۱۱وماده۱۲متاسفانه کارایی لازم برای رسیدگی به تخلفات اجرای تن کیلومتر وبرخورد قضایی با متخلف را ندارند .
    انشالله آن مدیریت محترم با هماهنگی معاونت محترم حقوقی سازمان دراجرای این امر کوشش خواهند نمود .
    سپاسگذار

  • سمنانی 1 0

    از کجا بدانیم نرخ حمل مبدا به مقصد, بر اساس نرخ شاخص چند است؟ از چه کسی بپرسیم؟به کجا گزارش کنیم

    جناب دکتر دغاغله
    سلام و خداقوت
    در مصاحبه با تین نیوز(خبر شماره 209294 مورخ 99.01.26) فرموده اید

    "سامانه تن-کیلومتر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که زیر نرخ تن- کیلومتر اعلامی قابل درج شدن در بارنامه نیست؛ حتی در مواردی بیشتر از نرخ تن کیلومتر اعلامی در سایت قابل درج شدن است. دغاغله گفت: در حمل کالای اساسی نرخ تن کیلومتر در تمامی مسیرها رعایت شده است، اگر موردی نیز رعایت نشده است رانندگان گزارش آن را به سازمان ارائه دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود."

    جناب دکتر دغاغله
    سامانه تن کیلومتر سازمان راهداری , متعلق به سازمان راهداری ست , و امکان دسترسی مرتبطین با حمل و نقل چاده ی اعم از راننده و کامیوندار و صاحب کالا وجود ندارد ! حتی شرکتهای حمل و نقلی هم برای استخراج با مشکلاتی روبرو هستند ,
    بر طبق مطالب قبلی عنوانی دیگر مسئولین حمل و نقلی 90%درصد بارها در خارج از سالن اعلان بار , و بصورت جذب آزاد کامیون انجام میشود

    جناب دکتر دغاغله
    وقتی بخش عظیمی از حجم بار در خارج از سالن تحت نظارت سازمان و بدور از قوانین و مقرارت خاص شما رد و بدل میشود , و راننده و کامیوندار هیچ ابزاری برای سنجش بالاتر و پایین تر از نرخ تن کیلومتر ندارد, از کجا بداند و بفهمد و بسنجد و اعلام کند ؟
    وقتی هنوز مصوبه 209 شورای عالی ترابری که بصراحت نظارت را بر عهده ی کانونهای مرتبطه میداند , اجرا نشده است !! توپ در زمین راننده و کامیوندار انداختن چه مفهوم و توجیهی دارد؟

    جالب است که طرفین حمل و نقل جاده ای , یعنی راننده و کامیوندار و صاحب کالا از این آمار و اخبار بیخبر است , و تنها سودبر این آمار و اعداد , یعنی متولی حمل و نقل از آن باخبر است , کسی که قرار است حکم کند تخلفی صورت گرفته یانه؟
    وقتی ندانیم و ندانند که نرخ حمل چه قیمتی است ؟ چه توقعی است که تخلفی نداشته باشیم ؟ یا عدالتی است که محکوم به تخلف شویم؟

    جناب دکتر دغاغله
    ,بخش اعظمی از بارهای فله ای کشور توسط کمپرسی داران عزیز به اقصی نقاط کشور حمل میشود , در این عصر نوین مدیریتی و برنامه ریزی , آیا راننده و کامیوندار حق استفاده ی آماری ندارد؟

    آیا کسانی که برای سازمان راهداری درآمد وثروت تولید میکنند حق استفاده از نرم افزاری جهت تعیین نرخ از میدا به مقصد را ندارند؟

    آیا نبود ابزاری برای برنامه ریزی مبدا و مقصد , بهره بری را ارتقا نمیبخشد؟
    آیا از آفت توافقی نمیکاهد؟

    از کجا بدانیم نرخ حمل فلان نقطه به فلان نقطه بر اساس نرخ شاخص چند است؟ از چه کسی بپرسیم؟

    جناب دکتر دغاغله
    در بخش دیگری از مصاحبه با تین نیوز از رانندگان خواسته اید اگر در حمل کالای اساسی نرخ تن کیلومتر رعایت نشد گزارش دهند ,
    از جنابعالی سوال دارم , بکجا گزارش کنیم؟
    آیا برای شما کالای اساسی مهم است؟
    آیا بقیه ی بارها , مثل محصولات فولادی خارج از سالن های اعلان باری مهم نیست؟

    آیا این نوع نگاه تبعیضی نیست؟
    آیا این نوع نگاه و طرز فکر , و راهکار برای جلوگیری ازتخلف , بخاطر حجم زیاد بار در بنادر کشور است؟

    سپاس
    سمنانی 99.01.27
    https://telegra.ph/nafez-04-15-2

  • مالک نخعی 1 0

    ما به سازمان راهداری اطمینان داریم، از اینکه با متخلفین در کمیسیون های مربوطه برخورد خواهد شد مطمئن هستیم، ولی با کدام ترازو و ابزار سنجش؟
    چطور بفهمیم که کرایه ما روی بارنامه تن کیلومتر است؟

  • خداداد بکرانی 1 0

    بسم الله الرحمن الرحیم

    یک مصوبه وقانون تا وقتی اعتبار دارد که توان حل مسایل ومشکلات را داشته باشد !!
    ومصوبه ای بالادستی برآن حاکم نباشد !!
    با اجرایی شدن مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری مصوبه ۱۵۴آن شورا از درجه اعتبار ساقط است ...

    ولی متاسفانه هنوز رنگ وبوی اجرای مصوبه پایین دستی وادعام با مصوبه بالادستی به وضوح دیده میشود ...

    جناب مهندس دغاغله در خصوص تن برکیلومتر عنوان کردند که اگر در جایی تخلفات مربوط به تن بر کیلومتر ونحوه اجرای آن موردی است رانندگان گزارش کنند تا رسیدگی شود !!

    جناب مهندس اولا ؛
    سامانه شکایات رانندگان به سازمان حمل ونقل در زیر گوش شماست !!

    دقیقا متوجه خواهید شد کجا وکی وچطور شکایاتی رانندگان عنوان کرده اند !!
    دوما ؛سامانه بارنامه نویسی باز دست شماهست !!
    تخلفات مشخصا با کارشناسان حمل ونقل قابل رصد وپی گیری خواهد بود !

    سوما ؛جناب مهندس خودتان دقیقا میدانید که نرخ های مصوب ارائه شده از طرف سازمان همگی باید صافی نرخ کرایه بر اساس شاخص تن بر کیلومتر
    باشد !!

    حال از شما سوالی دارم !!

    آیا هزینه کمیسیون دریافتی شرکتهای حمل ونقل جهت خدمات دهی به راننده
    در محاسبه پارامترهای ثابت ویا متغیر محاسبات تن بر کیلومتر درج شده است یا خیر ?

    اگر مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری
    اجرا شده است !!
    پس چرا فقط برای نوعی از بارها وآن هم‌با نظارت سالن های اعلان بار تقریبا
    اجرای تن بر کیلومترعملی شده است ?

    منظور ازگزارش کردن راننده از کدام قسمت اجرای ناقص تن برکیلومتردر حمل ونقل جاده ای هست !!


    بارهای آزاد!!!که اصلا اجرانشده ...

    بارهای سالن اعلان بار!!!که تا حدودی نظارت شده ولی باز تخلف نرخ کرایه صافی راننده ونرخ مصوب سازمان بعنوان صافی که شرکتهای حمل ونقل کارمزدشون را از آن نرخ تامین میکنند , کاملا مشهود است ..

    بارهای صادراتی فولاد!!!که زیر تعرفه تن بر کیلومتر هنوز در حال حمل است ...

    بارهای سیمان ومصالح ساختمانی !!
    که اصلا رنگ وبوی تن بر کیلومتری ندارد !!

    بارهای معدنی !!!! که نرخهای کرایه واجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری را با فجیع ترین وضع موجود وبدترین نحوه پرداخت کرایه حتی پرداخت یکماهه الی چهل روزه در حمل ونقل جاده ای به اجرا گذاشته اند !!!

    لذا اگر منظور جناب عالی از اجرای تن بر کیلومتر همان محاسبه دقیق هزینه های تحمیلی ثابت ومتغیر بر ناوگان است !!

    باید عنوان کنم که بازنگری اولیه در نرخ صافی راننده بعنوان اجرای درست تن بر کیلومتر ونظارت بر آیین نامه های ابلاعی از جانب سازمان محترم در نحوه اجرای صحیح تن بر کیلومتر گزارش اولیه است که برای هزارمین بار از شبکه های مجازی ورسانه ها وانجمن های صنفی ودوکانون رانندگان حمل کالا وکامیوندار ان کشور عنوان شده است

    والسلام
    خداداد بکرانی

  • کورش فلاحی 0 0

    سلام وخداقوت به عوامل محترم نشریه تین نیوز.

    جناب دغاغله آیا شما از تخلفات شرکتهای حمل ونقل در اجرای طرح تن کیلومتر اطلاع ندارید ؟
    یک نمونه متذکر میشوم .
    شهرستان مرودشت دراستان فارس بیشترین لطمه را در اجرایی #نشدن طرح تن بر کیلومتر متحمل شده وبا ظرفیت بالای حجم بار وکامیون یکی از قطبهای مهم وتاثیر گذار در صنعت حمل ونقل استان وکشور است .
    جالب توجه است که در سال ۹۸ از طریق انجمن صنفی شهرستان وفعالان صنفی دهها گزارش کتبی ومراجعه حضوری به سازمان حمل ونقل شهرستان واستان مبنی بر عدم اجرای نرخ تن کیلومتر از طرف شرکتهای حمل ونقل طبق جدول ارائه شده توسط خود سازمان را داشته اما متاسفانه در عمل هیچ ترتیب اثری داده نشده واین اجحاف کماکان ادامه دارد .
    جناب دغاغله متاسفانه یا به عرض جنابعالی نمیرسانند یا دلیل دیگرش به زعم ما سیاه نمایی است .چنانچه
    در این ادعا مستند خواستید حضورا در خدمت هستم وبا ارائه دهها گزارشات مستند این اجحاف وظلم اشکار را ثابت میکنم .
    جدول نرخ حمل بار سال۹۷ ارسالی از سازمان درشهرستان مرودشت به کلیه مقاصد کشور در حال حاضر اعمال میشودوبه روز رسانی که یکی از ارکان مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری است به صورت عمد اعمال نمیشود .