| کد خبر: 205786 |

◄ سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور چه مدارکی نیاز دارد؟

در کابوتاژ خودرو، ماشین شما کالایی تلقی می‌شود که راننده قصد جابه‌‎جایی آن را از کشوری به کشور دارد. اما برای سفر با خودروی شخصی به کشورهای دیگر، چه مدارکی نیاز است و چقدر هزینه دارد؟

تین نیوز

سفر خارجی انسان را به یاد مسافرت با هواپیما و قطار می‌اندازد غافل از این که راه‌ دیگری هم برای این گونه مسافرت‌ها وجود دارد. سفر با ماشین شخصی ویژگی‌های خاصی دارد، تجربه‌ی گشتن شهر به شهر، لمس طبیعتی که از آن عبور می‌کنی، استراحت و توقف در هرجایی که اراده کنی و.... . بعد مسافت در این صورت حق انتخاب کمتری برای افراد می‌گذارد اما کمی اراده برای انجام این گونه سفرهای ماجراجویانه کافیست. اقدام عجیبی نیاز ندارد، فقط باید خودروی خود را کاپوتاژ کنید و گواهینامه بین‎المللی دریافت کنید.

کاپوتاژ یا به طور دقیق‌تر کابوتاژ (Cabotage) در اصطلاح به حمل و نقل هر نوع کالا از کشوری به کشور دیگر گفته می‌شود. در کابوتاژ خودرو، ماشین شما کالایی تلقی می‌شود که راننده قصد جابه‌‎جایی آن را از کشوری به کشور دارد. اما برای سفر با خودروی شخصی به کشورهای دیگر، چه مدارکی نیاز است و چقدر هزینه دارد؟

کاپوتاژ خودرو

چه کسی مجوز می‌دهد؟

کاپوتاژ خودرو یا بین‌المللی کردن پلاک خودرو را در حال حاضر سازمان ایرانگردی و جهانگردی انجام می‌دهد. برای این کار در وهله اول به اداره گمرک شهری که در آن زندگی می‌کنید باید مراجعه کرده تا برگه کاپوتاژ را دریافت کنید. همراه برگه کاپوتاژ به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی شهر تهران یا سایر مراکز استان‌ها، برای دریافت پلاک ترانزیت خودرو، دفترچه ماشین بین‌المللی، گواهینامه بین‌المللی، کارت عضویت و برچسب IR مراجعه می‌کنید.

برای دریافت برگه کابوتاژ، مدارک خودرو که شامل کارت سبز، سند کارخانه و‌ کارت ماشین به همراه کارت ملی راننده لازم است. برگه کابوتاژ خودرو یک ساله داده می‌شود که پس یک سال توسط راننده باید باطل شود و در غیر این صورت راننده مشمول جریمه‌ی سنگینی می‌شود. در ضمن بردن خودرو برای گرفتن برگه کابوتاژ ضروری است.

در ادامه برگه کابوتاژ، گذرنامه معتبر، سند مالکیت خودرو، گواهینامه رانندگی بین‌المللی معتبر صادرشده توسط کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت پلاک بین‌المللی خودرو لازم است. لزومی به پرچ کردن پلاک و صرف هزینه‌ی جدید نیست، کافی است آن را با بست‌های پلاستیکی ببندید.

پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود و تا پایان عمر آن وسیله نقلیه قابل استفاده است.

از کجا گواهینامه بین‌المللی بگیریم؟

در کنار این موارد برای خروج  گواهینامه بین‌اللملی لازم است که کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی آن را ارائه می‌دهد. برای این کار گواهینامه ایرانی، گذرنامه و دو قطعه عکس 3در4 نیاز است. در صورت درخواست حضوری گواهینامه بین‌المللی همان روز صادر می‌شود. برای این کار می‌توانید به صورت آنلاین از این سامانه نیز اقدام کنید؛ با این تفاوت که در این صورت گواهینامه هفت روز پس از ثبت درخواست در سامانه آماده می‌شود.

گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ خودرو چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌های جاری برای گواهینامه بین‌المللی  و کاپوتاژ خودرو برای سفر با خودروی شخصی به خارج از ایران به شرح زیر است:

  • گواهینامه بین المللی: ۱۴۱ هزار تومان
  •  کارت بین‌المللی خودرو:۱۳۰ هزار تومان
  • کارت عضویت یک ساله کانون جهانگردی: ۶۳ هزار تومان
  •  برچسب (IR) : 5هزارو 400 تومان
  • پلاک ترانزیت: ۴۲۵  هزار تومان
  • برگه کابوتاژ گمرک: (حدود)  50هزار تومان
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.