| کد خبر: 200683 |

◄ بررسی چالش‌های شرکت‌های ریلی برای تعمیرات جاری واگن‌ باری

جلسه تعمیرات جاری واگن‌های باری در روز سه شنبه مورخ ۵ آذر ماه در محل اتاق بازرگانی با حضور نمایندگان شرکت‌های باری برگزار شد. در این نشست در خصوص نحوه فرایند تعمیرات جاری واگن های باری بحث و گفتگو شد. در انتها مقرر گردید موارد مطرح شده در این جلسه در کارگروه واگن های باری در راه‌آهن مطرح و انجمن صنفی نیز در خصوص پیگیری روند خصوصی سازی تعمییرات جاری اقدامات و همکاری های لازم با شرکت‌ها را به عمل آورد.

تین نیوز

نشست بررسی تعمیرات جاری واگن‌های باری با حضور نمایندگان شرکت‌های باری ریلی در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد. در این نشست در خصوص نحوه فرایند تعمیرات جاری واگن های باری بحث و گفتگو شد. در انتها مقرر گردید موارد مطرح شده در این جلسه در کارگروه واگن های باری در راه‌آهن مطرح و انجمن صنفی شرکت‌های ریلی و خدمات وابسته، نیز در خصوص پیگیری روند خصوصی سازی تعمییرات جاری  اقدامات و همکاری های لازم با شرکت‌ها را به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز در این نشست، حسین پورجعفر قائم مقام مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر در خصوص وظایف کمیته تخصصی تعمیرات و نگهداری واگن های باری گفت: این کارگروه برای حل مشکلات و اختلاف نظر میان بخش خصوصی که همان مالکان هستند با راه آهن تشکیل شده است. در این کارگروه هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی حضور دارند و دیگر تصمیم ها به روال گذشته نیست که تنها خود راه آهن تصمیم بگیرد و اجرا کند. هر تصمیمی که گرفته شود ابتدا در این کمیته بحث و مورد بررسی قرار می گیرد که بخش خصوصی نیز نظرات خود را ارائه دهد.

وی افزود: از طرف راه آهن، مدیر کل نگهداری واگن ها و معاونانشان و از طرف شرکت های ریلی  نیز بنده و معاون فنی و توسعه شرکت راه آهن حمل و نقل عضو این کمیته هستیم.

در ادامه، محمد متقی پور معاون فنی و توسعه شرکت راه آهن حمل و نقل در خصوص فرآیند تعمیرات واگن های باری گفت: سال گذشته برای تعمیرات جاری واگن‌ها فرمولی تهیه شده بود که راه اهن بابت هر تن کلیومتر سیر، 10 ریال از شرکت ها اخذ کند و امسال نیز این هزینه به 26 ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد:  اما شرکت‌های ریلی معتقدند که این 26 ریال هزینه زیادی برای شرکت ها محسوب می شود. از طرفی راه آهن معتقد است که هزینه تعمیرات جاری بابت هر تن کیلومتر همان 26 ریال برای راه آهن تمام می شود.

متقی پور ادامه داد: با وجود اینکه راه آهن بابت هر تن کیلومتر سیر 26 ریال دریافت می‌کند، اما در بخش تعمیرات جاری، واگن‌ها هم از نظر تهیه قطعات و انجام تعمیرات جاری با مشکلات زیادی مواجه اند.

وی افزود: عمده مشکلات راه آهن، ایراداتی است که سازمان‌های بازرسی به این نهاد می‌گیرند. سازمان بازرسی معتقد است که چرا راه‌آهن باید برای بخش خصوصی و ناوگان آن، قطعه تهیه کند و تعمیرات آن را نیز بر عهده بگیرد. این وظیفه خود شرکت هاست که این کار را انجام دهند. 

او افزود: نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل ریلی معتقدند که راه آهن هزینه زیادی از شرکت ها دریافت می‌کند اما متناسب با آن هزینه مدیریت نمی‌کند. 

متقی‌پور اقزود: علاوه بر این مشکلات، شرکت‌های ریلی با مشکل دیگری نیز مواجه‌اند؛ به علت مشکلات تعمیرات جاری  خرابی‌های برای واگن ها به وجود می‌آید که در تعمیرات ویژه هزینه آن را پرداخت میکنیم. که یکی از آن ها قاب کفش است.

در ادامه این نشست، پورجعفر قائم مقام مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر با بیان اینکه برای حل این مشکل 3 پیشنهاد داریم گفت:  اولین پیشنهاد ادامه دادن همین روال است که هم تامین قطعات و هم نیروی انسانی توسط راه آهن انجام شود که مشکلات زیادی برای رانندگان دارد. این راه علاوه بر اینکه معایب زیادی دارد اما چند مزیت نیز در کنار آن هست. از جمله عدم درگیری مالکان واگن با مشکلات مرتبط با بازدید از واگن‌ها توسط نمایندگان راه‌آهن.

این پیشنهاد از سوی نمایندگان شرکت های حمل و نقل رد شد.

در ادامه قائم مقام مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر دومین پیشنهاد را در این زمینه، مطرح کرد. پورجعفر گفت: دومین پیشنهاد ما تامین قطعات توسط مالکان واگن و نیروی انسانی توسط راه‌آهن است. اگر این اقدام صورت گیرد درگیری مالکان واگن با مسئولان بازدیدها کمتر می‌شود، میزان توقف واگن ها کاهش  می‌یابد و تامین قطعات با قیمت مناسب تر خواهد بود.

پور جعفر گفت: این پیشنهاد معایبی نیز دارد از جمله مشکلات تامین قطعات و نحوه تقسیم بین مالکین و عدم امکان نظارت بر مصرف قطعات. 

این پیشنهاد نیز موافق و مخالفانی داشت که در نهایت مورد قبول واقع نشد.

اما پیشنهاد سوم که مورد تایید اکثر جمع واقع شد این بود که هم تامین قطعات و هم تامین نیروی انسانی توسط مالکین انجام شود.

به گفته تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته این طرح مزیت هایی دارد از جمله امکان مدیریت هزینه نیرو انسانی و صرفه جویی در هزینه، تامین قطعات با قیمت کمتر، امکان مدیریت مصرف قطعات و کاهش توقف واگنها که منجر به افزایش درآمد شرکت‌ها می‌شود. به زعم کارشناسان تنها ایراد این مورد درگیری مالکین با مشکلات بازدیدها است.

در پایان این نشست عنوان شد تامین قطعات برعهده خود مالکان واگن‌ها باشد و برای این اقدام یک الی دو ماه از راه آهن فرصت گرفته شود و همچنین مدیریت نیروی انسانی نیز برعهده خود مالکان واگن باشد و برای این کار نیز بین 6 الی 8 ماه از راه آهن فرصت گرفته شود.

photo_2019-11-27_14-15-08

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.